#Trànsits transporta la música catòlica del cant “a cuncordu” sard a Barcelona

La segona edició del cicle “Trànsits: músiques de l’esperit”, organitzat pel Museu de la Música de Barcelona i l’Oficina d’Afers Religiosos (OAR), en el marc de la temporada “Poder o revolta” de l’Auditori, continua amb l’activitat “Cuncordu Codronzanesu: polifonies de tradició oral a Sardenya”. La sessió tindrà lloc els dies 10 i 11 de maig, i començarà amb una conversa amb persones expertes seguida d’una breu exhibició musical, i continuarà amb un concert litúrgic de cant “a cuncordu” sard. ENTRADES EXHAURIDES PEL CONCERT LITÚRGIC DEL DIA 11 DE MAIG.

..
30/04/2024 - 12:45 h - Cultura i lleure OAR

Cuncordu Codronzanesu: polifonies de tradició oral a Sardenya” és la nova activitat de la segona edició del cicle “Trànsits: músiques de l’esperit”, organitzat pel Museu de la Música de Barcelona i l’Oficina d’Afers Religiosos (OAR) en el marc de la temporada “Poder o revolta” de l’Auditori. Aquesta nova sessió tindrà lloc els dies divendres 10 de maig, al Centre Artesà Tradicionàrius, i dissabte 11 de maig, a la Cripta de la Sagrada Família (ENTRADES EXHAURIDES), respectivament.

Aquesta activitat posarà el focus en el cant polifònic a cuncordu, una pràctica musical de cant a cappella arrelada a l’illa de Sardenya i molt vinculada al culte catòlic. Són càntics que tenen lloc en el marc dels oficis de la Setmana Santa, acompanyant pràctiques litúrgiques i paralitúrgiques de caràcter representatiu com la crucifixió o el davallament, o bé oferint versions de composicions com el Miserere (composició del segle XVII basada en un salm musicalitzat de l’Antic Testament) o l’Stabat Mater (una seqüència gregoriana basada en un poema del segle XIII). Paral·lelament, el cant a cuncordu també es pot escoltar en misses amb significacions especials per a les confraries de les diferents esglésies de l’illa. En termes musicals, el cant a cuncordu es caracteritza per la cerca de la sonoritat acòrdica plena mitjançant una polifonia de quatre veus masculines, que es mouen en un tot compacte en un acord ben concertat i organitzat. D’aquí el nom, a cuncordu.

Tot i aquests trets comuns, el cant a cuncordu destaca pel seu caràcter regional, en la mesura que els diferents repertoris de càntics varien en funció de l’àrea on es troben, amb singularitats que sonoritzen la identitat. Aquesta diversitat, però, no ha obstaculitzat que la pràctica tingui continuïtat en el temps: mentre que en algunes localitats sardes, com Santu Lussurgiu o Castelsardo, ha continuat desenvolupant-se ininterrompudament, en altres està sent recuperada en els últims anys de la mà de conjunts com Su Cuncordu Codronzanesu, que des del 2009 treballa per la reconstrucció del repertori de la desapareguda Arciconfraternità di Santa Croce e del Rosario.

Aquest conjunt serà l’encarregat d’oferir un recital de càntics a cuncordu a la nova sessió del cicle “Trànsits”.

CUNCORDU CODRONZANESU POLIFONIES DE TRADICIÓ ORAL A SARDENYA

Conversa sobre les particularitats dels càntics a cuncordu amb Jaume Ayats, doctor en Història de l’Art especialitzat en etnomusicologia, professor a la Universitat Autònoma de Barcelona i violinista i cantant, Ester Llop, professora de música i etnomusicòloga especialitzada en música oral i cant dels goigs, i Maria Antonietta Muggianu, cantant d’origen sard especialitzada en música antiga a través de la interpretació històricament documentada. Exhibició musical de tancament amb Su Cuncordu Codronzanesu. Aforament limitat, sense inscripció prèvia. Accés lliure fins a completar aforament

Concert litúrgic amb Su Cuncordu Codronzanesu. Aforament limitat. Accés gratuït amb reserva prèvia AQUÍ. ENTRADES EXHAURIDES!!