Barcelona té a punt el dispositiu alternatiu pel tall ferroviari a Sants durant l´agost : Servei de Premsa

Barcelona té a punt el dispositiu alternatiu pel tall ferroviari a Sants durant l´agost

01/08/2011



Temps estimat de lectura: 8 minuts

Barcelona ha desplegat tot un Pla Alternatiu de Transport (PAT) per garantir la informació i el servei alternatiu de transport als usuaris durant el tall ferroviari que es produirà del 4 al 27 d´agost entre l´estació de Sants i les estacions de Bellvitge i l´Hospitalet de Llobregat amb motiu de les obres de cobertura de l´accés ferroviari a l´estació de Sants. Es calcula que el tall afectarà 150.000 trajectes diaris.

El Pla de Transport Alternatiu contempla l´adequació de les capacitats, les freqüències i la validesa de tots els títols de transport de Renfe en els diferents enllaços previstos pel Pla atès que alguns dels trajectes alternatius suposen transbordaments a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i a la xarxa de metro de Barcelona.

Autobús llançadora entre Sants i l´Aeroport del Prat

La connexió amb l´aeroport del Prat es cobrirà mitjançant un servei especial d´autobusos que enllaçarà cada 15 minuts l´estació de Sants i les dues terminals de l´aeroport. L´horari d´aquest servei anirà de les 5 del matí a les 23 hores.

El trajecte dins de Barcelona es farà a través dels carrers de Gran Via de les Corts Catalanes fins a Plaça Espanya, Carrer d´Entença, Avinguda de Roma, Plaça dels Països Catalans i Plaça Joan Peiró on té la parada. El camí invers és pel carrer Tarragona fins Plaça Espanya per enfilar a Gran Via.

L´itinerari de la línia d´autobús llançadora a disposar és la següent:

? Sants Estació (recollir viatgers) a
? T-1 (desencotxar viatgers) a
? T-2 (desencotxar viatgers i recollir-ne amb destí Sants) a
? Sants Estació (desencotxar viatgers)

S´estima que la durada del trajecte entre Sants-Estació i la T-1 és de 35 minuts, mentre que el viatge de tornada entre la T-2 i Sants-Estació es preveu de 25 minuts. El viatger que utilitzi el servei de la llançadora ho haurà de fer amb el títol de Renfe validat. No es farà cap venda ni validació de títols en els autobusos. A l´estació de Sants es disposarà un punt de validació portàtil o provisional a la sortida del vestíbul per aquells viatgers que comprin el títol per al trajecte Sants- Aeroport.

Els vehicles contractats a TMB son autobusos articulats de 18 metres, de pis baix amb accés adaptat. La capacitat estàndard és de 125 persones però s´ha rebaixat aquesta xifra fins a 80 passatgers per considerar la pèrdua d´espai que provoquen els equipatges.

Dispositiu de mobilitat de la Guàrdia Urbana

Per prevenir les possibles afectacions en la mobilitat que es poden produir a l´àmbit de l´estació de Sants i els seus entorns, la Guàrdia Urbana activarà un dispositiu de reforç a la zona per tal de garantir la correcta circulació de la resta d´usuaris de les vies. La policia barcelonina s´encarregarà de fer tasques de regulació i vigilància del trànsit i vetllarà perquè durant el temps que duri l´operatiu, i de manera més intensiva durant els primers dies, els desplaçaments viaris es realitzin fluidament i amb normalitat.

Paral·lelament, com a actuació habitual, la Guàrdia Urbana també dedicarà especial atenció a prevenir, evitar i corregir conductes de risc, garantint la seguretat viària a la zona i minimitzant l´impacte d´aquesta obra a la ciutat. A banda, la policia municipal evitarà les infraccions per estacionaments indeguts de motos en voreres i zones de vianants i zones urbanitzades, sense voreres, amb l´objectiu d´assegurar la correcta mobilitat dels vianants.

Obres de cobertura de les vies i de millora de la infraestructura ferroviària

Aquest mes d´agost, l´Ajuntament de Barcelona, a través de BIMSA, farà la part més complexa de les obres de cobertura de les vies d´entrada a Sants des de l´Hospitalet de Llobregat. Una cobertura i la posterior urbanització que té un cost total de 143 milions d´euros. En concret, del 4 al 27 es farà el desmuntatge de la catenària flexible, retirant 25 pòrtics de catenària i tirants, la col·locació de les bigues de coberta (108 bigues de 18 metres i 40 tones) i de les lloses prefabricades (14.000m2 de superfície) i la instal·lació de catenària rígida (3.120 metres lineals de catenària).

Més enllà de la substitució de la catenària flexible per la rígida que ha de contribuir a reduir les incidències ferroviàries, de forma paral·lela, Adif executarà durant aquest mes d´agost obres de modernització de la infraestructura a la capçalera sud de l´estació de Barcelona, que representen una inversió superior a 1,5 milions d´euros i que permetran augmentar els estàndards de seguretat i fiabilitat de les instal·lacions.

Les principals actuacions consistiran en l´ampliació de la superfície de la zona de via en placa i la renovació dels elements de la superestructura de via, com el carril i les fixacions.

De forma prèvia a les operacions d´ampliació de la llosa de formigó, es retiraran les instal·lacions de seguretat i comunicacions i es realitzaran tasques de neteja, per a posteriorment, executar els ancoratges i formigonar la superfície ampliada. Per poder configurar la placa i adequar la via als paràmetres geomètrics, també es rebaixarà la cota de la llosa de formigó ja existent. Igualment, es renovarà el carril amb la instal·lació de noves barres, de 180 m de longitud.

Per dur a terme aquestes obres, es realitzarà un desplaçament de les vies amb la utilització de maquinària pesant per traslladar el carril, les travesses i el balast.

D´altra banda, a les andanes de les vies d´estacionament 7 a 11 s´escurçarà la longitud en uns 30 m a la capçalera sud. Durant la realització de les obres, s´instal·laran toperes i altres elements per a la protecció de la zona de treballs.

Informació i atenció al client i seguiment del PAT

Per a atendre les necessitats d´informació dels viatgers, l´Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i Renfe han reforçat els equips d´atenció al client i de seguretat a les estacions afectades. En total, s´han incorporat 330 persones, repartides en tres torns, per a informar als viatgers dels canvis en la programació i les alternatives de transport.

Així mateix els usuaris podran trobar tota la informació necessària a les webs www.rodaliesdecatalunya.cat; www.bcn.cat; i www.renfe.com i a través del Twitter.com/rodalies. També als telèfons d´informació: 900 41 00 41 i al 010

També s´han utilitzat diferents suports d´informació:

 550.000 díptics
 227.500 fulletons horaris
 4.600 cartells a trens i estacions
 2.270 murals d´horaris
 1.000 adhesius de torn
 Missatges a megafonia de trens i estacions
 Màquines autovenda
 Pantalles informatives
 Servei SMS

Així mateix s´ha constituït una comissió tècnica de seguiment del PAT amb la presència de tots els operadors implicats en el tall: Generalitat de Catalunya, ATM, Ajuntament de Barcelona, Ajuntament de l´Hospitalet , Ajuntament de Cornellà, Renfe, ADIF, FGC i TMB.

Restriccions al servei ferroviari i alternatives

Les obres de cobertura de les vies comportaran la interrupció de la circulació ferroviària als trams L´Hospitalet ? Barcelona Sants i Bellvitge – Barcelona Sants. Amb l´objectiu de facilitar la mobilitat dels ciutadans, es modificaran horaris i recorreguts de les línies de Rodalies de Catalunya i s´establiran serveis alternatius. Així mateix els serveis d´informació, atenció al client i seguretat a les estacions es reforçaran amb 104 persones per torn.

Restriccions al servei

Entre el 4 i el 27 d´agost aquestes actuacions comportaran la interrupció de la circulació ferroviària als trams L´Hospitalet de Llobregat ? Barcelona Sants i Bellvitge – Barcelona Sants.

Per tal d´evitar l´afectació, se senyalitzaran els itineraris en transport públic alternatius per accedir-hi. En aquest sentit, es recomanarà la utilització de l´L1, l´L5 i FGC als viatgers que es desplacin a Sants des de la banda Llobregat. Concretament, l´L1 des de l´Hospitalet de Llobregat, l´L5, des de Cornellà Centre, així com els FGC des de Bellvitge, que connecten Gornal amb la Plaça Espanya, on poden enllaçar de nou amb l´L3 fins a Sants.

Paral·lelament, la Guàrdia Urbana posarà en marxa un dispositiu per garantir la mobilitat a l´entorn de la estació de Sants, on s´habilitarà un servei llançadora on amb autobús cada 15 minuts que enllaçarà Sants amb l´Aeroport.

A més, amb l´objectiu de facilitar la mobilitat dels viatgers, Renfe ha establert nous horaris i una reconfiguració dels serveis de Rodalies de Catalunya que pretén facilitar la connexió de Barcelona amb la resta de l´àrea metropolitana:

Rodalia de Barcelona

? Línia R1 (Maçanet – Molins de Rei per Mataró): Els trens de la línia R1 no prestaran servei entre Arc de Triomf i Molins de Rei, perquè iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a l´Estació de França. D´aquesta manera per continuar viatge els clients disposen de:

 Línia R2 nord: Amb enllaç a El Clot-Aragó per continuar fins Passeig de Gràcia i Sants
 Metro: L1 Clot i L4 a l´Estació de França

? Línia R2 nord (Maçanet ? Aeroport per Granollers Centre). Des de Maçanet, els usuaris podran arribar en tren a Sants, on podran agafar un autobús llançadora cada 15 minuts fins a l´aeroport. També s´habilitaran trens llançadora des de l´estació d´El Prat. Així, el servei en aquesta línia es prestarà de la següent manera:

 Servei en tren Maçanet ? Barcelona Sants
 Servei llançadora amb autobús cada 15 minuts Sants ? Aeroport
 Servei en tren llançadora El Prat ? Aeroport

? Línia R2 sud (Sant Vicenç de Calders ? Estació de França per Vilanova). Aquesta línia iniciarà i finalitzarà el seu recorregut a Bellvitge, pel que no prestarà servei entre aquesta i Estació de França. A Bellvitge els viatgers s´encaminen a l´estació de Gornal de FGC

? Línia R3 (Puigcerdà ? L´Hospitalet per Vic). Els trens de la línia R3 no circularan entre l´Hospitalet i Barcelona Sants, de manera que iniciaran i finalitzaran el seu recorregut en aquesta última estació.

? Línia R4 (Sant Vicenç de Calders ? Manresa per Vilafranca): els trens no circularan entre l´Hospitalet i Sants, de manera que es prestarà el servei en dos trams diferenciats:

 Sant Vicenç de Calders ? L´Hospitalet
 Barcelona Sants ? Manresa

Per continuar viatge els viatgers disposen de la línia L1 de Metro a L´Hospitalet i de la línia L5 a Cornellà Centre.

? Línia R7 (Cerdanyola Universitat ? Sant Andreu Arenal): Els viatgers disposaran d´un tren per hora i sentit

Regionals

? Línies R13 (Barcelona ? Lleida per Valls), R14 (Barcelona ? Lleida per Tarragona i Reus), R15 (Barcelona ? Riba-roja d´Ebre), R16 (Barcelona ? Tortosa / Ulldecona per Tarragona): Els trens d´aquestes línies circularan desviats via Vilafranca del Penedès, directes entre Sant Vicenç de Calders i L´Hospitalet de Llobregat on iniciaran o finalitzaran el seu recorregut. Des d´aquesta estació els viatgers disposaran del servei de Metro de la línia L1 per continuar viatge fins a Barcelona.

? Línia R12 (Lleida ? L´Hospitalet per Manresa): Els serveis d´aquesta línia finalitzaran a Barcelona Sants. Així mateix, els viatgers hauran de realitzar un canvi tren a tren a l´estació de Calaf per motius de rotació de material.

Abonaments vàlids també al Metro i FGC

Amb l´objectiu de facilitar la mobilitat dels viatgers s´ha establert un acord pel qual els títols de transport de Renfe, (tant de Rodalia de Barcelona com Regionals), no integrats, són vàlids per a accedir al Metro a les estacions de Rambla Just Oliveras, Cornellà Centre, Bellvitge, Sants Estació, Plaça de Sants Passeig de Gràcia, Catalunya, Arc de Triomf, Clot, Sant Andreu,Barceloneta, Fabra i Puig i Sagrera.

De la mateixa manera amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a les estacions de Gornal i de Plaça d´Espanya.

Serveis de Llarga Distància

Els trens de Llarga Distància que circulen per les vies convencionals amb origen o destinació Barcelona mantenen la seva aturada a l´estació de Barcelona Sants tot i que es desviaran per Vilafranca ? Cerdanyola Universitat per entrar pel nord de Barcelona. Aquesta modificació del recorregut comportarà un increment del temps de viatge de 45 minuts.

Per la seva part,

? Tren Estrella Costa Brava (Madrid ? Portbou i viceversa) circularà desviat per Vilafranca ? Cerdanyola Universitat i no realitzarà parada a Barcelona. Els viatgers amb origen o destinació Sants disposaran d´un servei d´autobusos entre aquesta i Cerdanyola Universitat, i viceversa.

? Tren Cartagena ? Montpellier / Montpellier?Lorcacircularà desviat per Vilafranca ? Cerdanyola Universitat i no realitzarà parada a Barcelona. Els viatgers amb origen o destinació Sants disposaran del servei de Rodalies entre aquesta i Granollers Centre, i viceversa

? Trens Barcelona ? Lorca / Múrcia i viceversa es desviaran per Vilafranca ? Cerdanyola Universitat per entrar pel nord de Barcelona i iniciar o finalitzar el seu recorregut a l´Estació de França

Aquestes modificacions ja han estat contemplades a l´hora d´emetre el bitllet, per la qual cosa els viatgers d´aquests trens ja coneixen el canvi de programació abans d´iniciar el seu desplaçament.

Els serveis que circulen per la xarxa d´Alta Velocitat prestaran el servei habitual.

NOTA: Més informació al web www.bcn.cat/media.





Paraules clau