Barcelona fa 5.039 assessoraments legals relacionats amb l´habitatge durant el 2011 : Servei de Premsa

Barcelona fa 5.039 assessoraments legals relacionats amb l´habitatge durant el 2011

17/02/2012



Temps estimat de lectura: 3 minuts

L´Ajuntament de Barcelona, a través de la seva Xarxa d´Oficines d´Habitatge, ha realitzat al llarg del 2011 un total de 5.039 assessoraments legals relacionats amb temes d´habitatge, el que suposa un increment del 19% respecte l´any anterior. Entre aquestes consultes destaca l´augment que s´ha registrat l´últim any en l´acompanyament jurídic per temes relacionats amb el lloguer, amb un total de 3.818 atencions, un 23% més que l´any 2010, i els expedients d´emergència social, 229 en total, el que suposa un 7% d´increment respecte l´any anterior.

La resta de consultes legals fan referència a temes vinculats a les comunitats de propietaris, la compra de vivendes o l´assetjament immobiliari, temàtica que s´ha reduït un 39% (26 assessoraments el 2011 davant els 42 del 2010).

En total la Xarxa d´Oficines ha registrat el 2011 un total de 167.656 atencions presencials d´informació. La xarxa d´oficines d´habitatge ofereix una cartera de serveis relacionada amb l´ús digne de l´habitatge que inclou assessorament i suport legal en casos d´infrahabitatge, sobreocupació i assetjament immobiliari i sobre les emergències socials.

Fons d´habitatges de lloguer social

Així mateix existeix un Fons d´habitatges de lloguer social que està format per tots aquells habitatges públics en els quals els llogaters paguen una renda de lloguer en funció dels seus ingressos. Per fer-ho possible, es garanteixen les subvencions necessàries que permetin que els llogaters destinin com a màxim el 30% dels seus ingressos al pagament de la renda. El diferencial es cobreix mitjançant una subvenció de les administracions públiques, L´Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i esports destina 400.000 euros anuals a aquesta finalitat.

En total el fons d´habitatges de lloguer social consta de 1.819 habitatges, dels quals 367 son per emergències socials, 67 per a contingents especials i 1206 que son habitatges per a gent gran amb serveis.

Borsa de mediació d´habitatges de lloguer

La Borsa d´Habitatge de Lloguer de Barcelona presta un servei de mediació entre les persones propietàries d´habitatges buits i els possibles llogaters. A finals del 2011, la borsa consta d´un total de 1.081 contractacions fetes.

Emergències socials

Dins dels Programes Socials d´Habitatge també existeixen mesures reactives per actuar davant la pèrdua de la vivenda. Es tracta dels casos anomenats d´emergència social, és a dir quan una persona es troba en una situació de vulnerabilitat econòmica extraordinària que pot abocar a la pèrdua de l´habitatge habitual.

Els requisits per accedir-hi són poder acreditar una residència mínima continuada a Barcelona d´un any immediatament anterior a la data de la sol·licitud i no disposar de cap bé immoble, a més de tenir uns ingressos màxims d´1 vegada l´IPREM (1 membre) o 2 vegades l´IPREM (més de dos membres).

Les situacions d´emergència previstes són:
-Pèrdua de l´habitatge per sentència judicial
-Habitatge en males condicions on hi viuen menors d´edat en condicions higièniques, sanitàries o de seguretat precàries
-Problemes de salut greus relacionats i agreujats per les condicions higièniques deficitàries de l´habitatge
-Obligació d´abandonar l´habitatge en casos de ruptura de la convivència per part d´una parella
-Pèrdua de l´habitatge per causa de força major (desallotjament ordenat per l´autoritat)

La mesa de valoració per a l´adjudicació d´habitatges per emergència social es va constituir el mes de febrer de l´any 2009, i fins ara ha adjudicat un total de 367 habitatges.





Paraules clau