L´Ajuntament protegeix la marca ?Barcelona? i la posa al servei de la reactivació econòmica : Servei de Premsa

L´Ajuntament protegeix la marca ?Barcelona? i la posa al servei de la reactivació econòmica

18/07/2012



Temps estimat de lectura: 3 minuts

?Barcelona? és una marca d´èxit, amb un posicionament singular en l´escena global, amb un prestigi notable i bona reputació, vinculats a la seva aposta constant per la innovació, la modernitat i el progrés econòmic, tècnic, artístic i social. Aquest posicionament s´ha aconseguit gràcies a atributs que li són inherents, però també gràcies als esforços de la ciutadania i de les institucions públiques i civils que la representen. La denominació ?Barcelona?, doncs, té associats valors altament positius.

L´Oficina Espanyola de Patents i Marques (OEPM) ha concedit a l´Ajuntament de Barcelona la titularitat sobre els usos de la marca ?Barcelona?, i ara l´Ajuntament n´impulsa el seu reglament. Barcelona és la primera ciutat que es dota d´un reglament sobre la marca col·lectiva. El reglament busca protegir la marca ?Barcelona? dels usos susceptibles d´erosionar el valor simbòlic, el prestigi, la bona reputació i el seu caràcter col·lectiu (usos confusos, enganyosos, apropiatius, difamatoris o inadequats). En paral·lel, l´objectiu és posar la marca Barcelona al servei de la reactivació econòmica, amb la voluntat de captar inversió i tenir més presència al món.

La Comissió de Presidència i Règim Interior ha donat llum verd el reglament d´ús de la marca col·lectiva Barcelona. El reglament també es portarà a debat i votació del Plenari del Consell Municipal, el proper dimecres 25 de juliol.

Condicions d´ús de la marca Barcelona

. La marca ?Barcelona? només es pot utilitzar com a signe secundari o accessori
– La marca ?Barcelona? només es pot utilitzar en relació amb productes o serveis vinculats al municipi de Barcelona o a la seva zona d´influència metropolitana, i sempre que l´ús contribueixi efectivament a potenciar o preservar el valor simbòlic, prestigi i bona reputació del signe denominatiu ?Barcelona?.
– La marca ?Barcelona? no es pot utilitzar de manera que indueixi a confusió al consumidor o que li transmeti informació enganyosa
– La marca ?Barcelona? no es pot utilitzar per identificar exclusivament un gènere de productes o serveis

El reglament deixa clar que queden prohibits aquells usos que serveixin per distingir productes o serveis que, per la seva naturalesa, característiques o forma promoguin comportaments de contingut xenòfob, racista, sexistes o homòfob, entre altre. Tampoc si tenen un nivell de qualitat manifestament baix, si impliquen un aprofitament deslleial del prestigi i bona reputació associats a la ciutat de Barcelona o si tenen com a finalitat o efecte el descrèdit del municipi, la seva zona d´influència metropolitana o els seus ciutadans.

Agència Marca Barcelona

Per poder desplegar el reglament d´ús, l´Ajuntament de Barcelona, que és el titular de la marca i qui autoritza el seu ús, crearà l´Agència Marca Barcelona. Aquesta Agència serà l´encarregada del govern de la marca ?Barcelona? i l´ens instrumental de les relacions entre el titular de la marca (Ajuntament) i els particulars.

La marca ?Barcelona? podrà ser utilitzada per les persones que es trobin inscrites al registre mercantil, en un col·legi professional o en el registre d´Associacions i Fundacions. Aquestes persones hauran d´acreditar que desenvolupen la seva activitat empresarial o professional a la zona d´influència metropolitana de Barcelona o bé que es proposin fer un ús de la marca ?Barcelona? per distingir productes o serveis vinculats amb la ciutat o amb les senyes d´identitat que la distingeixen.

L´ús de la marca ?Barcelona? estarà limitat temporalment. El període màxim de l´autorització serà de tres anys, i es podrà renovar. L´autorització podrà ser revocada si es verifica un incompliment de les condicions i termes del Reglament d´Ús.

L´Ajuntament de Barcelona crearà i gestionarà un registre dels usuaris de la marca col·lectiva ?Barcelona?, per tal d´identificar-los i informar-los de les qüestions relatives a l´ús d´aquesta marca.





Paraules clau