Barcelona posa en marxa la primera Oficina virtual d´Atenció al Ciutadà : Servei de Premsa

Barcelona posa en marxa la primera Oficina virtual d´Atenció al Ciutadà

22/02/2013



Temps estimat de lectura: 3 minuts

L´Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb Cisco ha presentat avui el prototip d Oficina Virtual d´Atenció al Ciutadà, basat en les tecnologies de telepresència, que permetrà als ciutadans interactuar amb els tècnics municipals i realitzar un seguit de consultes o tràmits administratius de manera remota, sense necessitat d´anar a les Oficines d´Atenció al Ciutadà municipals.

Es tracta d´una experiència pilot, pionera a tota Espanya i la primera que s´instal·la a tot Europa, que ha permès ubicar a la Casa del Mig, al parc de l´Espanya Industrial, una solució d´administració electrònica basades en telepresència per tal d´apropar l´administració al ciutadà d´una manera usable, accessible i amb un tracte ?humà?, millorant la prestació de serveis a l´usuari i el tracte personalitzat que reben de manera remota.

La iniciativa s´emmarca en l´acord de col·laboració subscrit entre l´Ajuntament de Barcelona i Cisco l´l´1 de març del 2012 per a transformar la ciutat en un referent en el desenvolupament urbà mitjançant la plataforma Cisco Smart+Connected Communities. Aquest conveni subscrit entre l´ Alcalde de Barcelona, Xavier Trias, i el president i CEO de Cisco, John Chambers pretén impulsar un seguit d´iniciatives estratègiques per convertir Barcelona en un model europeu d´innovació urbana capaç d´optimitzar la gestió dels espais públics i generar nous serveis pels ciutadans.

-Una cabina intel·ligent per fer la vida més fàcil als ciutadans

L´equipament consisteix en un ?quiosc? dotat d´una pantalla de videoconferència, impressora i escàner, on el ciutadà podrà actuar en temps real amb personal municipal d´atenció al ciutadà, per a realitzar els tràmits que la Direcció d´Atenció al ciutadà anirà incorporant. L´espai es un espai amb privacitat (tancat amb una porta) que permet una interacció còmoda.

Aquesta oficina virtual d´atenció al ciutadà permetrà, en la fase inicial, la prestació de la totalitat dels serveis d´informació al ciutadà que ara s´ofereixen de manera presencial, a través telèfon o via web, així com properament realitzar les següents gestions com ara: l´obtenció de volants de padró, el pagament dels tributs municipals, obtenir un certificat de pagament, sol·licitar un assabentat d´obres o fer una queixa sobre els serveis municipals.

Amb una formació molt senzilla els treballadors de l´oficina de Sant Miquel poden atendre al ciutadà. El sistema s´instal·la al mateix lloc d´atenció i es composa d´una pantalla d´alta definició amb un càmera de vídeo i un telèfon. Quan el ciutadà fa una petició d´atenció, el telèfon avisa a l´informador i al despenjar aquest estableix contacte visual amb el ciutadà.

El projecte es basa en la solució Cisco Remote Expert for Government Services, especialment dissenyada perquè les administracions puguin oferir un nou servei, amb vídeo d´alta definició i audio de gran qualitat, monitor tàctil i teclat virtual per visualitzar i completar documents, amb una càmera escàner d´alta definició i una impressora. Una tecnologia que Unitronics, partner Gold de Cisco, s´ha encarregat d´implementar.

Durant els tres mesos que dura la prova pilot es farà un estudi sobre la viabilitat de la solució per la seva aplicació (no és un projecte pilot, sinó una prova de concepte) i s´avaluaran si s´escau els costos, impacte i possible implantació.

La unitat actual ha estat cedida sense cost a la ciutat de Barcelona per part de CISCO ?propietària de la solució- i els serveis addicionals els ha facilitat l´empresa UNITRONICS, també sense cap cost per a la ciutat de Barcelona

-La Casa del Mig, banc de proves

El prototip d´Oficina virtual d´Atenció al Ciutadà estarà ubicat a la Casa del Mig per un període inicial de tres mesos. L´Ajuntament ha escollit aquest equipament municipal ubicat al centre del Parc de l´Espanya Industrial de Barcelona al barri de Sants, on entre d´altres serveis s´hi ubica el Punt Multimèdia per promoure les noves tecnologies i s´imparteixen cursos d´informàtica bàsica així com tallers avançats de Multimèdia.

L´horari en què els ciutadans podran fer ús de la nova Oficina Virtual d´Atenció al Ciutadà Virtual és de 10 a 14h i de 16 a 18h, de dilluns a divendres (divendres a la tarda no).





Paraules clau