Servei de Premsa
04/08/2024
Millora de freqüències i temps de viatge a les cinc primeres línies de la nova xarxa de bus
06/05/2013
Temps estimat de lectura: 3 minuts
Les cinc primeres línies de la futura nova xarxa de bus, que impulsen l´Ajuntament de Barcelona i TMB, experimentaran a partir d´aquesta setmana una millora de les prestacions, que es traduirà per als usuaris en més freqüència de pas, més regularitat i temps de viatge més curts. Aquests cinc línies (D20, H6, H12, V7 i V21) passaran a circular a intervals d´entre 5 i 8 minuts els dies feiners, des de l´hora punta del matí fins passades les 9 de la nit.
La millora de prestacions, anunciada per l´alcalde de Barcelona, Xavier Trias, el 5 de març passat, suposa que l´oferta de les cinc línies inicials de la nova xarxa es basarà en el següent quadre de freqüències:
La reducció del temps de viatge i dels intervals de pas es possible gràcies a la suma de diverses actuacions per part de l´Ajuntament de Barcelona, pel que fa a la infraestructura viària, i de TMB, pel que fa a l´organització del servei i la distribució dels recursos. En els mesos posteriors a l´entrada en funcionament de les cinc línies, es va dur a terme un estudi per identificar punts de congestió en els recorreguts, del qual s´han derivat canvis en la semaforització de cruïlles, la delimitació d´alguns trams de carrils bus, lleus moviments de parades i altres mesures per afavorir la marxa dels autobusos.
Entre les actuacions, destaca l´habilitació d´un carril bus a l´interior de la plaça d´Espanya que possibilita una disminució d´entre 4 i 5 minuts del temps de recorregut dels autobusos de la línia V7 (Pl. Espanya – Sarrià) a l´hora de fer la volta a la plaça. Pròximament, a més, els conductors disposaran d´un rellotge de compte enrere per aprofitar la coordinació semafòrica al moment de la sortida del terminal.
Pel que fa a la línia H6 (Zona Universitària – Fabra i Puig) s´ha actuat en tres punts per reduir les interferències amb el trànsit privat: a Mitre entre Mandri i Escoles Pies, al carrer Cartagena amb ronda del Guinardó i al gir des de la Gran Via de Carles III cap al tronc central de la Diagonal en sentit Llobregat. Als dos terminals de Zona Universitària i Fabra i Puig s´hi instal·laran també rellotges de compte enrere coordinats amb les ones verdes semafòriques.
Valoració favorable dels usuaris
Les cinc primeres línies de la nova xarxa de bus es van crear l´1 d´octubre de 2012. Un estudi realitzat a partir de 880 entrevistes al març passat mostra que tres de cada quatre usuaris coneixen la nova xarxa (73,6%), i una gran majoria, el 83,7% considera que la seva implantació serà beneficiosa.
Segons aquest estudi, la majoria dels usuaris n´estan satisfets i les puntuen amb un 7,6 sobre 10. La xifra és superior a l´última nota del conjunt del servei de bus, que va ser de 7,2.
Entre els aspectes de les noves línies més ben valorats destaquen:
– L´increment de la informació de servei (71%)
– La rapidesa (61%)
– La freqüència (60%)
– Més comprensibles (59%)
– Més accessibilitat (58%)
Tal com es va anunciar, a la tardor s´ampliarà la nova xarxa de bus amb la implantació de cinc línies més, tres d´horitzontals i dues de verticals: H8 (Collblanc – La Maquinista), H10 (Collblanc – La Pau), H16 (Paral·lel – Diagonal Mar), V3 (Zona Franca – Sarrià) i V17 (Port Vell – Carmel).
Proves en buit dels autobusos híbrids biarticulats
D´altra banda, continuen les circulacions de prova sense passatgers dels dos primers autobusos híbrids biarticulats, de 24 metres de longitud, adquirits per TMB per incloure´ls de manera experimental en línies d´altes prestacions de la nova xarxa ortogonal. La previsió és que al llarg del mes de maig comencin a fer circulacions de reforç amb passatge a la línia H12 (Gornal – Besòs / Verneda). El tercer biarticulat s´espera que arribi a Barcelona al juny.
Paraules clau