Millora de freqüències i temps de viatge a les cinc primeres línies de la nova xarxa de bus : Servei de Premsa

Millora de freqüències i temps de viatge a les cinc primeres línies de la nova xarxa de bus

06/05/2013



Temps estimat de lectura: 3 minuts

Les cinc primeres línies de la futura nova xarxa de bus, que impulsen l´Ajuntament de Barcelona i TMB, experimentaran a partir d´aquesta setmana una millora de les prestacions, que es traduirà per als usuaris en més freqüència de pas, més regularitat i temps de viatge més curts. Aquests cinc línies (D20, H6, H12, V7 i V21) passaran a circular a intervals d´entre 5 i 8 minuts els dies feiners, des de l´hora punta del matí fins passades les 9 de la nit.

La millora de prestacions, anunciada per l´alcalde de Barcelona, Xavier Trias, el 5 de març passat, suposa que l´oferta de les cinc línies inicials de la nova xarxa es basarà en el següent quadre de freqüències:

La reducció del temps de viatge i dels intervals de pas es possible gràcies a la suma de diverses actuacions per part de l´Ajuntament de Barcelona, pel que fa a la infraestructura viària, i de TMB, pel que fa a l´organització del servei i la distribució dels recursos. En els mesos posteriors a l´entrada en funcionament de les cinc línies, es va dur a terme un estudi per identificar punts de congestió en els recorreguts, del qual s´han derivat canvis en la semaforització de cruïlles, la delimitació d´alguns trams de carrils bus, lleus moviments de parades i altres mesures per afavorir la marxa dels autobusos.

Entre les actuacions, destaca l´habilitació d´un carril bus a l´interior de la plaça d´Espanya que possibilita una disminució d´entre 4 i 5 minuts del temps de recorregut dels autobusos de la línia V7 (Pl. Espanya – Sarrià) a l´hora de fer la volta a la plaça. Pròximament, a més, els conductors disposaran d´un rellotge de compte enrere per aprofitar la coordinació semafòrica al moment de la sortida del terminal.

Pel que fa a la línia H6 (Zona Universitària – Fabra i Puig) s´ha actuat en tres punts per reduir les interferències amb el trànsit privat: a Mitre entre Mandri i Escoles Pies, al carrer Cartagena amb ronda del Guinardó i al gir des de la Gran Via de Carles III cap al tronc central de la Diagonal en sentit Llobregat. Als dos terminals de Zona Universitària i Fabra i Puig s´hi instal·laran també rellotges de compte enrere coordinats amb les ones verdes semafòriques.

Les cinc línies inicials de la nova xarxa de bus

Valoració favorable dels usuaris

Les cinc primeres línies de la nova xarxa de bus es van crear l´1 d´octubre de 2012. Un estudi realitzat a partir de 880 entrevistes al març passat mostra que tres de cada quatre usuaris coneixen la nova xarxa (73,6%), i una gran majoria, el 83,7% considera que la seva implantació serà beneficiosa.

Segons aquest estudi, la majoria dels usuaris n´estan satisfets i les puntuen amb un 7,6 sobre 10. La xifra és superior a l´última nota del conjunt del servei de bus, que va ser de 7,2.

Entre els aspectes de les noves línies més ben valorats destaquen:
– L´increment de la informació de servei (71%)
– La rapidesa (61%)
– La freqüència (60%)
– Més comprensibles (59%)
– Més accessibilitat (58%)

Tal com es va anunciar, a la tardor s´ampliarà la nova xarxa de bus amb la implantació de cinc línies més, tres d´horitzontals i dues de verticals: H8 (Collblanc – La Maquinista), H10 (Collblanc – La Pau), H16 (Paral·lel – Diagonal Mar), V3 (Zona Franca – Sarrià) i V17 (Port Vell – Carmel).

Proves en buit dels autobusos híbrids biarticulats

D´altra banda, continuen les circulacions de prova sense passatgers dels dos primers autobusos híbrids biarticulats, de 24 metres de longitud, adquirits per TMB per incloure´ls de manera experimental en línies d´altes prestacions de la nova xarxa ortogonal. La previsió és que al llarg del mes de maig comencin a fer circulacions de reforç amb passatge a la línia H12 (Gornal – Besòs / Verneda). El tercer biarticulat s´espera que arribi a Barcelona al juny.





Paraules clau