Xavier Trias: ?Estem fent uns esforços increïbles per generar molta activitat econòmica a Barcelona, i així beneficiar tothom? : Servei de Premsa

Xavier Trias: ?Estem fent uns esforços increïbles per generar molta activitat econòmica a Barcelona, i així beneficiar tothom?

22/05/2013



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Xavier Trias ha participat aquest matí en la jornada ?El turisme: motor estratègic per al desenvolupament local?, organitzada per Exceltur i que ha inaugurat el secretari general de l´Organització Mundial del Turisme (OMT), Taleb Rifai. L´alcalde de Barcelona ha intervingut en un col·loqui sobre les claus de l´èxit de la gestió turística municipal, juntament amb l´alcalde de Sevilla, Juan Ignacio Zoido, l´alcalde de Màlaga, Francisco de la Torre, i l´alcalde de Palma, Mateo Isern.

També hi han participat el vicepresident d´Exceltur i conseller de Meliá Hotels International, Sebastián Escarrer; el conseller delegat de NH Hoteles, Federico González; el president d´Exceltur i president d´Hotusa, Amancio López, i el president de Vueling, Josep Piqué.

L´alcalde ha afirmat que ?Barcelona vol ser ciutat de cultura, coneixement, creativitat innovació i benestar, i això ho hem d´anar a vendre al món?. A més, ha lloat el model de col·laboració publico-privada a través del consorci Turisme de Barcelona, que ?dóna possibilitats de fer moltes més coses? per promocionar la ciutat. Xavier Trias s´ha mostrat convençut que ?ser la capital mundial del mòbil obre noves portes a la ciutat, així com l´aposta per les smart cities?.

?El turisme és una eina important, i des de l´Ajuntament fem apostes molt importants per impulsar el turisme a través de la cultura i l´esport?, ha explicat l´alcalde. Trias ha detallat que esdeveniments esportius i culturals com els X-Games, la Fórmula 1, els Mundials de Natació, el Primavera Sound o el Sonar ?generen una riquesa excepcional, i el que necessita el país és que es facin coses que generin riquesa?. ?Estem fent uns esforços increïbles per generar molta activitat econòmica en benefici de tothom?, ha assenyalat l´alcalde. En aquest context, Xavier Trias ha tornat a reivindicar que l´IVA que genera l´activitat turística repercuteixi a la ciutat. ?Em passo el dia aportant diners per generar riquesa a la ciutat i s´ho queda tot el senyor Montoro. Jo vull participar de la riquesa que genera el turisme a Barcelona i això no passa?, ha reblat l´alcalde.

L´alcalde ha defensat la ?capacitat? de les ciutats per ?sortir a vendre? la seva marca, i ha afegit: ?Les ciutats són les que ens trauran de la crisi?. ?Que ens deixin treballar a les ciutats, perquè tenim capacitat. Amb la potència turística que té Barcelona no és veritat que no puguem fer moltes coses. Hem de sortir a vendre. Jo ho he fet ara als Estats Units?, ha explicat l´alcalde. També ha afirmat que ?la marca Espanya avui no ven?. ?Estem en hores econòmiques difícils. La marca Espanya es vendrà a través de la marca de les ciutats. Hem de fer un esforç important per entendre que les ciutats tenen la força?. L´alcalde ha afirmat que ?la marca Barcelona és molt potent, és excepcional. Posem la marca al servei de la gent. Això és positiu per tothom?, ha afirmat.

L´alcalde ha posat de relleu l´esforç que fa l´Ajuntament per gestionar l´èxit del turisme a la ciutat, amb aspectes com la seguretat i la neteja, i, en aquest sentit, ha remarcat la rellevància del fet que el 90 per cent dels barcelonins i barcelonines opinin que el turisme és important per la ciutat.

Barcelona, primera ciutat de l´Estat en turisme

En el decurs de la jornada s´ha presentat l´estudi UrbanTUR 2012, elaborat per l´associació de grups empresarials turístics espanyols Exceltur i que configura un monitor de competitivitat turística dels destins urbans espanyols. Barcelona se situa en la primera posició del rànquing, que valora les vint ciutats turístiques amb més èxit a l´Estat per volum de viatgers a través de 57 indicadors diferents i agrupats en sis apartats.

Barcelona lidera la classificació amb una puntuació global de 141,4, seguida de Madrid, amb una valoració de 139,1; Valencia , amb 111,0; Sevilla, amb 104,3, i San Sebastià, amb una puntuació de 103,1. L´estratègia turística de la capital catalana ha quedat reconeguda en ocupar el primer lloc en diversos dels indicadors que configuren l´estudi. Alguns d´ells estan directament vinculats amb els punts forts del model turístic de la ciutat -com l´oferta de turisme familiar i el turisme de creuers-, i amb l´aposta per facilitar als visitants l´accés a la informació sobre la ciutat a través de les noves tecnologies ?com la dotació de wifi gratuït i el desenvolupament d´apps per a mòbils-. Altres factors en els quals Barcelona ha quedat primera són els esdeveniments musicals, la formació universitària, l´oferta de platja, l´estil de vida percebut pels turistes, l´accessibilitat i mobilitat i la xarxa de carril bici, entre d´altres.

L´alcalde Trias ha valorat molt positivament l´informe: ?Ser el primer sempre és bo, però hem de destacar que la clau d´aquest èxit és la col·laboració entre l´administració i la societat civil, el model que impulsem a través de Turisme de Barcelona?. ?La ciutat, a partir dels Jocs, va fer un salt mundial per ser coneguda?, ha explicat. A més, ha advocat per continuar impulsant la marca de ciutat i vincular-la a la cultura, la creativitat, la innovació i el benestar de la ciutat. ?Fem una aposta molt important per ser coneguts i incrementar la marca. En aquest sentit, l´esport i cultura també són eina molt important. Són coses que ens posen a l´esfera internacional, i després ens permeten agafar la maleta i anar a vendre. La competència és molt gran i no et pots quedar a casa.?, ha afegit.

Exceltur realitzava des de l´any 2009 l´estudi Monitur, que valorava la competitivitat turística de les Comunitats Autònomes. Atesa la importància creixent del turisme urbà, per primera vegada es fa amb ciutats, i té en compte indicadors com la capacitat d´atracció de l´oferta; condicionants de competitivitat de l´entorn urbà i de la vida local; accessibilitat i mobilitat; impacte econòmic i social, i elements de governació i gestió estratègica de les ciutats.





Paraules clau