La Comissió d´Hàbitat Urbà aprova inicialment el projecte de deconstrucció de l´anella viària de les Glòries : Servei de Premsa

La Comissió d´Hàbitat Urbà aprova inicialment el projecte de deconstrucció de l´anella viària de les Glòries

23/05/2013



Temps estimat de lectura: 4 minuts

La comissió d´Hàbitat Urbà ha aprovat inicialment el projecte de deconstrucció de l´anella viària de la Plaça de les Glòries que preveu l´enderroc per fases dels viaductes com a pas previ a la construcció dels túnels soterrats. L´obra té un pressupost de 25.964.000 euros. Les obres tenen una durada prevista de 10 mesos. S´iniciaran al novembre del 2013, tot i que les afectacions al trànsit es començaran a notar a partir del febrer del 2014.

El Compromís de Glòries, signat el 2007 per l´Ajuntament i les entitats veïnals, defineix un seguit d´actuacions per convertir la plaça en un nou centre econòmic i social de Barcelona. L´objectiu és acabar amb la prevalença de l´automòbil amb les infraestructures viàries que l´acompanyen i que havien relegat a segon terme la seva funció més important: un espai de 13 hectàrees per als ciutadans, de qualitat urbana, que impulsi la transformació econòmica de Barcelona i per tant, també de l´Àrea Metropolitana. La seva transformació, a més, ha permetre revitalitzar altres zones de la ciutat com la Sagrera, el districte de Sant Martí i millorar la connexió amb una zona de nova urbanització, tot el districte 22@ que ha anat creixent als darrers anys al llevant de la ciutat.

El projecte tècnic, elaborat per BIMSA i l´enginyeria ESTEYCO, defineix les actuacions necessàries per eliminar les rampes de la Gran Via i l´enderroc de l´anella a partir de l´anàlisi de les infraestructures existents, els serveis afectats, possibles afeccions ambientals i la mobilitat de la zona. El projecte també defineix la vialitat provisional en superfície de la nova Gran Via, que creuarà la plaça, com a pas previ a la construcció dels túnels soterrats, previstos a partir del 2015. Actualment, pels viaductes de la plaça hi circulen un total de 92.000 vehicles diaris d´entrada i sortida de la ciutat.

L´actuació es farà en tres etapes:

Etapa 0: correspon als treballs previs per a l´execució dels desviaments de trànsit projectats i reposició dels serveis afectats. També es deconstruirà la zona 3 del viaducte costat Llobregat i part del mur muntanya de la rampa Besòs. No hi ha afectació al trànsit rodat.

Etapa 1: corresponent a la deconstrucció de l´estructura costat mar i urbanització associada.

Etapa 2: correspon a la deconstrucció de l´estructura costat muntanya i urbanització associada.

Limitació de les afectacions ambientals de l´obra

El disseny del mètode de deconstrucció de l´anella també té en compte una sèrie de condicionants mediambientals ja que s´executa al bell mig d´un entorn urbà consolidat.

Aquests condicionants ambientals són els següents:
– Limitació de la generació de pols en suspensió
– Limitació en la generació d´alts nivells sonors
– Reutilització dels materials procedents de la deconstrucció
– Millora de la qualitat ambiental i paisatgística

Degut a la limitació d´aquestes afeccions ambientals queden restringits i condicionats diversos processos de deconstrucció. A tall d´exemple, no es podran utilitzar explosius i es restringirà l´ús dels martells pneumàtics de més de 200kg i gran maquinària pesada de demolició. S´utilitzaran en el seu defecte sistemes de deconstrucció menys agressius, com les pinces demolidores, discs de diamant, fil de diamant i crics hidràulics. Amb la utilització d´aquests sistemes es volen minimitzar les afeccions mediambientals, emetent menys emissions de soroll i pols a l´entorn.

Obres prèvies de mobilitat complementàries

Com a pas previ a l´inici de les obres d´enderroc, es preveu poder executar un seguit d´obres complementàries que permetran reequilibrar i distribuir els fluxes de trànsit a l´àmbit de Glòries. D´una banda es preveuen un seguit d´actuacions de millora de la permeabilitat de la malla ortogonal a l´àmbit de Glòries, és a dir completar la trama urbana original de l´Eixample que està incomplerta. Aquestes actuacions inclouen noves semfaforitzacions per optimitzar la fluïdesa del trànsit i la obertura de Diagonal-Castillejos i Marina-Ali Bei, entre d´altres. També s´ultima un projecte per afavorir el desviament del trànsit de pas amb canvis en la senyalització a l´entrada a la ciutat, a la C-31 des de Montgat i les Rondes.

57 equips es presenten al Concurs per al Projecte Urbà de l´Espai Lliure de la Plaça de les Glòries

Un total de 57 equips d´arquitectes i enginyeries s´han presentat al concurs per al Projecte Urbà de l´Espai Lliure de la Plaça de les Glòries, que ha llançat l´Ajuntament de Barcelona, a través de BIMSA, per urbanitzar la plaça, ordenar els nous equipaments previstos en l´àmbit, generar un gran espai obert de 13 hectàrees i acabar amb el caràcter de nus viari que ha tingut fins ara la plaça, al ser el punt de confluència de les tres avingudes principals de la ciutat: la Gran Via, l´avinguda Diagonal i l´avinguda Meridiana.

El jurat designat per resoldre el concurs, presidit per l´arquitecte i ex alcalde de Curitiba, Jaime Lerner, compta fins al mes de juliol per a publicar la llista d´admesos i seleccionar un màxim de 10 equips que demostrin la seva solvència tècnica. Un cop seleccionats, els concursants podran escoltar les opinions i necessitats dels veïns i veïnes dels entorns i de les entitats de la ciutat en un procés d´implicació ciutadana que tindrà lloc durant el mes de setembre i finalment hauran de presentar de manera anònima les seves propostes. La resolució del concurs està prevista pel febrer de 2014.

Els criteris del concurs són coherents i respectuosos amb el Compromís de Glòries del 2007 i el planejament vigent i són fruit del treball conjunt que s´ha fet els darrers mesos amb tots els grups polítics del consistori i representants dels veïns, incorporant les seves principals demandes i reivindicacions. El text també té en compte el posicionament del Consell Consultiu d´Hàbitat Urbà i el COAC.

Documents relacionats
Imatge 1
Imatge 2





Paraules clau