Barcelona presenta el seu Pla d´Impuls i Suport al Comerç : Servei de Premsa

Barcelona presenta el seu Pla d´Impuls i Suport al Comerç

31/05/2013



Temps estimat de lectura: 6 minuts

L´Ajuntament de Barcelona ha presentat en el plenari del Consell Municipal, el Pla d´Impuls i Suport al Comerç que recull totes les polítiques municipals dirigides als professionals del món del comerç amb l´objectiu d´impulsar el model del comerç de la ciutat i ajudar el sector en uns moments difícils de crisi econòmica.

Raimond Blasi, regidor de Comerç, Consum i Mercats, ha destacat la oportunitat de la presentació del Pla: ?En aquests moments, cal una resposta a la situació de crisi que viu el comerç. El Pla no és una solució a la crisi, és un grup d´eines i un instrument per a donar suport i impuls al sector del comerç?.

Blasi ha remarcat que ?és un pla integral, que inclou a tothom i a tots els àmbits del sector comercial, i transversal, recull allò que de debò amoïna els comerciants i que abordarem de manera coordinada amb altres àrees municipals?.

El Pla defensa els interessos del comerç, els protegeix i aborda els seus reptes des d´una visió transversal i integradora i ho fa destacant la importància del rol social, urbà i territorial del comerç de Barcelona.

Des d´una visió transversal, el comerç és una activitat econòmica vital per a Barcelona, i la principal generadora de llocs de treball, el 15% del total, i de riquesa, un 15% del PIB de la ciutat. El regidor ha dit que ?cal posar en valor la seva contribució social, urbana i territorial, de forma complementària a la vessant econòmica. El comerciant es mereix un reconeixement social a la seva gran tasca?.

El Pla dóna suport a un model de comerç únic, d´èxit i reconegut. És un comerç de qualitat, de proximitat, integrador i cohesionador social ? que fa barri ? i alhora innovador, modern i sostenible i amb vocació internacional. Blasi ha declarat: ?Com a Ajuntament, cal refermar el compromís amb el comerç de proximitat i la seva vinculació als districtes?.

Aquest comerç cal preservar-lo donant un impuls a un model associatiu i participatiu que sustenti econòmicament les entitats del món del comerç i fomentant una major integració entre les activitats del comerç i les activitats socials que tenen lloc a la ciutat i, especialment, en els districtes.

El Pla vol assentar les bases i els mecanismes per reforçar el dinamisme i l´adaptació permanent en el món del comerç. Fa una aposta clara per la innovació i l´emprenedoria, un reforç al coneixement i un impuls a la formació i la qualitat.

Des d´una visió integral, el Pla estableix les bases per a una interrelació entre el comerç i altres activitats econòmiques com el turisme, la cultura, les tecnologies mòbils, la moda o el disseny. Aquests sectors representen oportunitats de creixement econòmic i també, una major despesa en compres, en un context on és necessari que el consum repunti.

El Pla també preveu una major participació i relació amb altres àrees municipals com Hàbitat Urbà, Prevenció, Seguretat i Mobilitat, especialment la Guàrdia Urbana, Turisme de Barcelona, l´Institut de Cultura de Barcelona o Barcelona Activa.

El procés participatiu

El Pla d´Impuls i Suport al Comerç inicia el seu procés participatiu el setembre del 2011 quan recull les demandes, iniciatives, queixes i propostes del sector comercial de la ciutat i comença la redacció de les primeres mesures. La tasca d´aquests primers mesos es complementa amb entrevistes a representants del comerç i a experts que ajuden a l´elaboració d´un diagnòstic precís. El setembre del 2012 a partir d´un primer document de treball es debat en el marc del Fòrum Ciutat i Comerç que aplega tots els professionals dels diferents àmbits del comerç.

Pensant en la visió integral i buscant sinergies amb altres col·lectius de professionals, es treballa sobre el document marc amb experts, altres àrees municipals i els grups polítics, rebent propostes, buscant el màxim consens i finalment s´incorporen les millores fins el mes d´abril d´enguany. És amb les darreres aportacions incorporades quan el Pla es presenta novament al Fòrum Ciutat i Comerç.

El regidor de Comerç, Consum i Mercats ha declarat: ?El missatge positiu és el consens amb que s´ha elaborat el Pla, i vull agrair una vegada més, la col·laboració de tot el sector del comerç, els grups polítics i els experts, que han fet les seves aportacions i millores al Pla?.

Blasi també ha destacat: ?El Pla és un instrument viu i el repte és la seva execució, i ara és la nostra prioritat?.

Estructura del Pla

El Pla s´estructura en quatre objectius, en 11 polítiques d´actuació, en 42 mesures i en 179 actuacions que es desenvoluparan en els propers tres anys. Les mesures van des de la promoció interior i l´ajuda al professional del comerç fins a una major interacció amb els ciutadans i un rol social més participatiu.

Objectiu 1: Oferta Competitiva i diversificada que sigui motor econòmic de la ciutat

– Disposar d´una oferta comercial rica, diversificada i variada (en sectors, formats comercials, canals de venda, empreses i ensenyes) que generi activitat econòmica i promogui un entorn competitiu.
– Disposar d´un model comercial, modern, dinàmic, diversificat i variat que s´adapti als reptes de la demanda, als nous nínxols de mercat, etc.
– Impulsar la innovació i l´emprenedoria en el comerç, i l´atracció de talent cap a aquest sector.
– Promoure l´enfortiment de les relacions entre el comerç i altres sectors econòmics com la moda, el turisme, el disseny, els productes locals, etc.
– Donar a conèixer el model comercial de Barcelona i impulsar els esdeveniments i campanyes que promoguin la seva difusió, dinamització, etc. i permetin atraure persones i incentivar la compra.
– Crear les estructures que permetin gestionar el coneixement en favor dels comerciants i les empreses comercials.
– Promoure i impulsar una major comunicació, coordinació i diàleg entre les entitats del món del comerç i l´Ajuntament de Barcelona, altres sectors, etc.

Objectiu 2: Comerç innovador, modern i sostenible

– Disposar d´un model comercial innovador, adaptat a les noves tecnologies, que complementi la seva activitat amb estratègies de posicionament, promoció i dinamització en les xarxes socials i fent ús de les TIC i els dispositius mòbils.
– Promoure la professionalització a través de la formació permanent.
– Donar a conèixer i diferenciar aquell comerç que fa una aposta per la qualitat, a través d´un segell de qualitat, enfortint el model comercial de Barcelona.
– Facilitar l´aparició de serveis i projectes que donin suport al comerç i als comerciants en el seu dia a dia.
– Promoure les bones pràctiques en sostenibilitat i respecte al medi ambient tant per part dels compradors, com per part del món del comerç.

Objectiu 3: Comerç vertebrador de la ciutat i el territori

– Reforçar el model associatiu del comerç, que ha constituït un dels pilars sobre els que s´ha construït el model comercial de Barcelona.
– Assentar les bases per a assegurar la sostenibilitat econòmica de les entitats del món del comerç, i garantir així la seva viabilitat i permanència en el futur.
– Promoure i impulsar la participació de les entitats del món del comerç de forma més activa, permanent, continua i sistemàtica.
– Millorar les sinèrgies entre l´espai urbà i el comerç, i facilitar la compatibilitat d´usos entre aquesta activitat i el ciutadà.
– Minimitzar els impactes de les obres de llarga durada.
– Impulsar projectes que permetin una ocupació dels locals buits.

Objectiu 4: Comerç cohesionador i integrador de la societat

– Promoure actuacions per donar a conèixer i reforçar el valor social del comerç.
– Establir mecanismes per enfortir la participació del comerç en els projectes i actuacions de caire social en els àmbits de participació dels districtes.
– Fomentar el desplegament de projectes des del món del comerç dirigits a millorar la qualitat de vida als barris.
– Potenciar els models de comerç solidari i donar-los a conèixer en la societat.
– Fomentar i potenciar els projectes que, a través del comerç, permetin millorar la integració i la cohesió social.

Pressupost pel 2013

El pressupost del Pla està orientat al compliment dels 4 objectius marcats i a l´avaluació dels resultats, racionalitzant els recursos econòmics que s´hi destinen. Per al 2013, el pressupost és de 6.910.000 ?, amb la incorporació d´1 milió ? més que el 2012. Les partides pressupostàries s´adequaran cada any a les prioritats i a les necessitats detectades en el sector. També s´incorporaran mecanismes per a l´avaluació del retorn de les inversions, subvencions i ajuts que provenen dels fons públics.

El pressupost de la direcció de Comerç i Consum es dedica íntegrament a donar suport i impuls al comerç de la ciutat i per tant, a la dotació del Pla per a la seva execució.

Prioritats per al 2013

El Pla marca quines són les mesures prioritàries, el que seria el Pla de xoc del comerç de la ciutat, que es concreten en:

– Actuacions i inversions que permetin dinamitzar i promocionar el comerç, incrementar les vendes, atraure nous nínxols de compradors i frenar la caiguda de les vendes.

– Quadre de comandament: una eina de diagnosi, el cens del comerç i les debilitats i oportunitats, per a fer el seguiment de l´execució del Pla.

– Projectes que aportin economies d´escala, amb massa crítica, que donin suport i servei al comerç, facilitin l´accés a les TIC, promoguin nous canals de relació amb el comprador, etc.

– Projectes d´innovació i emprenedoria, que incentivin l´ocupació de locals buits i es promogui la reemprenedoria.

– Projectes de formació i diferenciació del comerç a través de la qualitat.

– Lluita contra la competència deslleial.

– Adaptació de la normativa.

– Suport a les entitats del món del comerç i els serveis que presten.





Paraules clau