Xavier Trias: ?El BCN Open Challenge és una aposta per millorar els serveis públics i la qualitat de vida de les persones, i construir entre tots una ciutat més inclusiva? : Servei de Premsa

Xavier Trias: ?El BCN Open Challenge és una aposta per millorar els serveis públics i la qualitat de vida de les persones, i construir entre tots una ciutat més inclusiva?

03/06/2013



Temps estimat de lectura: 6 minuts

L´alcalde de Barcelona, Xavier Trias, juntament amb la tinenta d´alcalde d´Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, ha presentat el BCN|Open Challenge, un programa impulsat per l´Ajuntament que té per objectiu millorar la qualitat dels serveis de la ciutat a través de la innovació empresarial. Consisteix en una crida a petites i mitjanes empreses i companyies emprenedores de tot el món perquè proposin solucions innovadores per millorar la qualitat de l´espai urbà i dels serveis de la ciutat.

Aquesta iniciativa va ser presentada el 16 de maig a San Francisco, davant 500 empreses innovadores, per Sònia Recasens durant el viatge institucional de l´Ajuntament als Estats Units amb l´objectiu de captar talent i inversions i promoure la marca Barcelona a nivell internacional. Ara, durant els dies 5 i 6 de juny, s´exposarà al saló Biz Barcelona, que celebrarà la seva tercera edició i esdevindrà punt de trobada d´emprenedors, empresaris i autònoms, amb conferències i activitats pensades per fer viables i accelerar els projectes de negoci.

Durant la seva intervenció, l´alcalde ha destacat que el BCN|Open Challenge fomentarà ?el creixement empresarial i processos de compra pública innovadora més transparents, oferint més i millors serveis públics?. A més, ha ressaltat que és una bona manera d´atreure inversió a la ciutat i posicionar Barcelona com a marca d´atracció d´empreses innovadores, i ha afegit: ?L´aposta és per millorar els serveis públics, millorar la qualitat de vida de les persones i construir entre tots una ciutat més inclusiva?.

?Aquest projecte és una oportunitat per tal d´ajudar a empreses innovadores locals a fer més visibles els seus projectes a nivell internacional?, ha explicat l´alcalde, i ha detallat que és també una ocasió per atreure empreses de fora i que vinguin aquí a desenvolupar els seus projectes, ajudant-les a establir-se a Barcelona i creant nous llocs de treball.

Per la seva banda, Sònia Recasens ha manifestat que el aquest projecte ajudarà a ?convertir Barcelona en una de les ciutats d´Europa amb millor entorn per al creixement econòmic” i en un centre de referència en emprenedoria, creixement, innovació, talent i creativitat?.

La iniciativa s´inclou dins les mesures i accions previstes en la plataforma Barcelona Growth per tal de reactivar l´economia, atraure inversió, potenciar la projecció internacional de la ciutat i fomentar el seu creixement empresarial. Es tracta d´un compromís conjunt amb Citymart.com, entitat sense ànim de lucre que col·labora amb més de 80 ciutats i empreses dels cinc continents en la recerca global de solucions urbanes i socials, creant nous mercats a través d´idees innovadores que contribueixin a la transformació d´infraestructures i serveis urbans amb visió de futur.

Programa per transformar i millorar els serveis públics

BCN|Open Challenge consisteix en una crida de ressò internacional per presentar sis reptes publicats per la ciutat de Barcelona. Ell Call està obert a petites i mitjanes empreses i companyies emprenedores d´arreu del món, per oferir-los l´oportunitat d´aportar solucions innovadores que resolguin aquests reptes identificats en diversos àmbits amb impacte en la ciutadania, com la mobilitat, la innovació urbana, el medi ambient i els serveis socials, entre d´altres. Aquesta és una font de promoció de petites companyies i de captació de talent al servei de la ciutat de Barcelona, que pretén enfocar la clàssica contractació pública d´una forma moderna i realment oberta a solucions no previstes fins ara.

Els reptes que presenta Barcelona són:

– Minimitzar els robatoris de bicicletes a la ciutat
– Inclusió social a través de dispositius mòbils: M-BCN Inclusion
– Monitoratge dels fluxos de vianants a la ciutat (aplicable a fluxos en activitats culturals en espais oberts, fluxos turístics o comercials).
– Incrementar el fons documental de museus i arxius a internet a través d´eines per a la digitalització i el crowdsourcing.
– Creació d´un sistema automàtic de manteniment de paviments malmesos
– Increment de la competitivitat del comerç de proximitat a través de la tecnologia

Amb aquest programa Barcelona pretén arrencar un compromís de moltes altres institucions públiques per fomentar la innovació empresarial a través de la despesa pública. Al mateix temps es tracta d´un important incentiu per a que les Pimes puguin accedir a la compra pública innovadora.

BCN|Open Challenge contempla diversos objectius. D´una banda, transformar i millorar els serveis públics i, per tant, augmentar la qualitat de vida de la ciutadania. I, de l´altra, fomentar l´emprenedoria, el creixement i la innovació empresarial, ja sigui tant per a les pimes del món que tinguin interès en operar a Barcelona com per a l´impuls de les empreses locals.

També permetrà accelerar la innovació a l´administració, al mateix temps que s´incrementa l´eficiència i la transparència en la despesa pública. Finalment, cal destacar que aquest programa de dimensió internacional és també una potent eina de posicionament de marca i d´atracció d´inversió a la ciutat.

Compromís d´implantació dels projectes escollits

Una de les característiques del programa és que, si la empresa guanyadora és estrangera, per a ser a contractada haurà d´instal·lar-se a Barcelona per fer les entregues de les seves solucions. En aquest sentit, l´Ajuntament adquireix un compromís doble amb les companyies.

Per un costat, els oferirà incentius per a l´aterratge a la ciutat, tant a nivell de proporcionar-los espais d´incubació de fins a sis mesos gratuïts i amb possibles bonificacions fiscals en cas d´empreses del sector de les tecnologies mòbils, com en serveis d´assessorament en el seu procés de creixement, com per exemple referències certificades, accés a finançament, recursos humans, agenda empresarial i institucional, entre d´altres.

Les companyies seleccionades s´hauran d´ubicar a la Free Zone de l´edifici Media-TIC de Barcelona, que acull l´agència Barcelona Growth. En aquesta zona franca, les start-ups de l´àmbit de les noves tecnologies gaudiran d´avantatges com bonificacions del 100% de les taxes i tributs municipals, de les quotes de la Seguretat Social en nous contractes indefinits, i bonificacions parcials del preu de lloguer de despatxos.

El segon compromís és el de treballar conjuntament per a l´adaptació i implementació de la proposta, transformant-la finalment en una compra real o co-inversió. Per aquest motiu, l´Ajuntament ha creat un fons d´arrencada d´1 milió d´euros, ampliable segons la qualitat i impacte social de les propostes, que es destinarà directament a la contractació dels projectes escollits. La idea final, doncs, és contribuir que les empreses seleccionades funcionin i creixin a través d´un model pioner en l´àmbit de les adquisicions de serveis, en el qual l´administració participa activament en la dinamització de l´emprenedoria a partir de la compra i aplicació immediata de solucions a reptes definits prèviament pel mateix Ajuntament que milloren la qualitat de vida dels ciutadans.

Per a més informació sobre els reptes i requisits de participació, podeu consultar la pàgina web www.bcnopenchallenge.org.

Biz Barcelona, solucions per a pimes i emprenedors

Un any més, Barcelona esdevé el punt de trobada dels emprenedors, empresaris i autònoms. Durant els dies 5 i 6 de juny, s´oferiran solucions per accelerar el creixement de pimes i nous negocis emergents. Enguany, donada la situació de crisi actual, es dedicarà una especial atenció a les diferents vies d´accés a finançament, tan necessàries per generar activitat econòmica i llocs de feina.

La tercera edició del saló preveu rebre 12.000 assistents i 90 expositors, i inclou un programa amb 160 conferències i 270 ponents, a més de diverses activitats d´assessorament en finançament, gestió empresarial i internacionalització. Els promotors del certamen són l´Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa; la Generalitat de Catalunya, la Caixa, la Diputació de Barcelona i la Cambra de Barcelona.

Com a novetat d´aquest any, destaca una forta aposta per les pimes, amb experts i tècnics de diverses entitats que oferiran orientació sobre projectes empresarials i la seva viabilitat, franquícies o transmissió d´empreses o negocis. També s´organitzarà la jornada ?Sant Francisco-Barcelona: esperit emprenedor. Aprèn dels millors´, en què emprenedors catalans establerts a Califòrnia donaran el seu punt de vista sobre el desenvolupament d´empreses d´èxit i l´accés al finançament privat d´inversors globals de Silicon Valley. I l´esdeveniment Failcon Spain s´estrenarà a Espanya amb motiu del Biz Barcelona, donant ressò a les experiències d´emprenedors incansables que han après dels errors després de passar per diversos fracassos abans de triomfar en els negocis.

Entre les activitats organitzades per Barcelona Activa ressalten el ConnectaVIP, un espai de networking on directius de companyies de referència es reuniran amb empresaris i emprenedors que es troben en una etapa de creixement per oferir-los el seu consell expert; i el Mercat de Finançament, que permetrà que emprenedors i pimes es reuneixin amb entitats financeres, institucions, representants de xarxes de Business Angels i fons de capital privat disposats a invertir en la teva idea empresarial.

Documents relacionats

BizBarcelona 2013. Explicació de les activitats organitzades per l´Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa

BCN | Open Challenge. Barcelona oberta al negoci, oberta a la innovació





Paraules clau