El preu del Bicing s’actualitzarà el 2014 aplicant només l’increment de l’IPC : Servei de Premsa

El preu del Bicing s’actualitzarà el 2014 aplicant només l’increment de l’IPC

06/09/2013



Temps estimat de lectura: 3 minuts

El regidor de Mobilitat, Eduard Freixedes, ha presentat aquesta tarda una proposta de canvi de model tarifari del Bicing, en el marc de la Comissió creada a finals de l’any passat amb l’objectiu d’acordar conjuntament amb les entitats un sistema més eficient i equitatiu. La proposta preveu que el nou model tarifari s’emmarqui en el desplegament de la T-Mobilitat de cara a l’any 2015. Això vol dir que l’any vinent el preu del Bicing s’actualitzarà aplicant únicament l’increment de l’IPC, i en els propers mesos les entitats que formen part de la Comissió treballaran per concretar finalment el nou model tarifari, les bases del qual s’han explicat aquesta tarda amb la voluntat de ser un primer punt de partida. En la reunió també s’hi ha convidat un representant de tots els grups municipals, amb l’objectiu de compartir aquesta primera proposta i seguir treballant conjuntament.

Un model sostenible, eficient i equitatiu

L’objectiu és millorar la relació entre despeses i ingressos del servei Bicing a partir d’un nou model tarifari que ajudi també a reduir els costos variables logístics i de manteniment, així com també contemplar la integració tecnològica amb la T-Mobilitat, que serà una manera de vincular o relacionar el Bicing amb el sistema de transport públic, una petició que també havien realitzat les entitats.

La proposta preveu que s’estableixi un preu per fer-se soci del servei (més reduït que l’actual i incorporant descomptes, per exemple per a persones joves o grans) i cobrar a partir de diferents supòsits:

– Tipus de viatge (origen i destí)
– Quan es realitza el viatge (temporada alta o baixa)
– Temps del viatge
– Número de viatges

Així, per exemple, el cost d’un viatge concret pot incorporar bonificacions si l’usuari utilitza el Bicing per pujar (fet que ajuda a reduir els costos logístics del servei), o bé s’aplicarà una tarifa més alta si el viatge dura més d’una hora, atès que el Bicing és un servei pensat per realitzar trajectes en concordança amb les dimensions de la ciutat.

També es proposa canvis tarifaris en funció de si el trajecte es realitza de dia o de nit o en temporada alta (abril-octubre) o baixa. La proposta també contempla la possibilitat d’establir bonificacions a partir del nombre d’usos realitzats en un període concret, i un descompte per trams, de manera que com més viatges es realitzin, més econòmic podrà ser el preu/viatge.

Actualment, l’usuari paga una tarifa anual (aquest any ha estat de 46,46 euros), sense tenir en consideració si l’abonat utilitza poc, molt o gens el servei. La proposta que es planteja ara, doncs, preveu un preu per fer-se soci del servei més reduït i, a partir d’aquí, pagar únicament a partir de l’ús i la manera com s’utilitza el servei.

Es proposa que la facturació del servei es faci de forma periòdica i amb continguts molt més transparents, atès que l’usuari coneixerà el preu que s’imputa en funció del tipus de dia (feiner, festiu), l’horari (diürn o nocturn), l’origen i destí i les bonificacions aplicades, entre altres aspectes.

El regidor de Mobilitat, Eduard Freixedes, ha demanat a la Comissió treballar i profunditzar el nou model tarifari en els propers mesos, donat que es tracta d’una proposta oberta, un primer document de treball que pretén avançar cap a un model “eficient, equitatiu i proporcional”.

La proposta presentada avui no contempla cap tarifa o preu concret, precisament perquè el més important en aquests moments és establir el canvi de model, un pas previ bàsic per consensuar les característiques d’un servei sostenible i de qualitat.





Paraules clau

bicing/