Trias: “A Barcelona volem consolidar un parc públic d’habitatges de lloguer assequible” : Servei de Premsa

Trias: “A Barcelona volem consolidar un parc públic d’habitatges de lloguer assequible”

23/10/2013



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha inaugurat avui la 17ena edició del saló immobiliari Barcelona Meeting Point, on ha reiterat l’aposta que està fent l’Ajuntament per fomentar l’habitatge social. “Destinarem a polítiques d’habitatge més de 100 milions d’euros addicionals procedents de la nova gestió dels aparcaments municipals per consolidar un parc públic d’habitatge de lloguer a preu assequible”, ha destacat l’alcalde. Trias ha subratllat la solvència de Barcelona que “en el proper any preveu incrementar la inversió un 22% fins arribar als 426 milions d’euros destinats a projectes de futur a tots els barris i districtes de la ciutat”.

Barcelona Meeting Point 2013

“Barcelona vol ser una ciutat de les persones i per a les persones que enforteixi la col·laboració públic-privada en benefici de tots”, ha dit l’alcalde que ha subratllat que “Barcelona està compromesa en enfortir la seva projecció internacional”, amb iniciatives com el Barcelona Urban Clúster, una plataforma públic-privada que oferirà a l’exterior serveis i oportunitats de futur vinculades amb l’urbanisme i el sector immobiliari. “Tenim l’objectiu de revitalitzar aquest sector greument castigat per la crisi” ha sentenciat l’alcalde.

Segons Trias “el Barcelona Meeting Point és una de les trobades més importants del món del sector immobiliari i una magnífica oportunitat per a fer contactes dintre del sector, conèixer oportunitats d’inversió, aconseguir finançament, i estar al dia de les darreres tendències de la indústria immobiliària”. “Estem compromesos a ajudar a aquelles companyies i inversors que vulguin venir a Barcelona. Perquè Barcelona té uns actius únics i un gran potencial de futur”, ha dit Trias.

L’Ajuntament posa l’accent en l’habitatge social en el seu estand

L’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Àrea d’Hàbitat Urbà, disposa d’un estand al Barcelona Meeting Point on, una vegada més, explica als professionals del sector i al públic en general les línies de treball a través de les quals s’articulen les noves polítiques d’habitatge a la ciutat de Barcelona. L’impuls a l’habitatge protegit amb l’adjudicació i venta directa d’algunes promocions ja finalitzades i els ajuts a la rehabilitació que hi ha en marxa són dues de les línies d’actuació que l’Ajuntament exposa en el seu estand durant el certamen.

Entre les novetats d’enguany, destaca la informació que s’ofereix sobre l’imminent inici del procés d’adjudicació dels pisos de protecció oficial ubicats a ‘Can Cortada’ (avinguda de l’Estatut de Catalunya, 57 i Maternitat d’Elna 2-18), que es sortejaran properament. Es tracta de dues promocions que sumen 160 habitatges en règim de superfície impulsades pel Patronat Municipal de l’Habitatge i que s’adjudicaran a través del Registre de Sol·licitants d’Habitatges amb Protecció Oficial.

També s’informarà sobre la convocatòria d’ajuts a la rehabilitació que està oberta. El pressupost global dels ajuts és de 8,1 M€ aportats per l’Ajuntament de Barcelona i que son gestionats pel Consorci de l’Habitatge de Barcelona. Enguany, la rehabilitació energètica pren importància en el global dels ajuts i per primer cop la quantia es determinarà en funció de l’estalvi energètic.

Un estand: Cinc eixos d’actuació

Enguany, el Govern municipal presenta un total de cinc eixos d’actuació: la venda d’habitatges de protecció oficial directa de promotor; els nous processos d’adjudicació que hi ha en marxa; el reforç dels serveis que ofereixen les Oficines de l’Habitatge; les accions que s’emprendran des del Consistori per donar impuls a l’habitatge social; i els ajuts a la rehabilitació.

Així, la primera aposta, tot i que no és una novetat d’aquesta edició, ja està incorporada al catàleg de noves competències del Consorci de l’Habitatge de Barcelona, amb l’objectiu d’agilitzar-ne els procediments de registre i adjudicació, i adaptar-ho a l’actual conjuntura econòmica i als canvis recents en la normativa reguladora. En resum es tracta que un cop fet el sorteig i les adjudicacions a través del Registre de Sol·licitants d’habitatges amb protecció oficial, els pisos vacants passen de nou al promotor qui fa la seva comercialització de forma directa.

D’aquest apartat, i com a exemple, cal destacar les promocions en dret de superfície del Patronat Municipal de l’Habitatge, a La Clota (Horta-Guinardó) i les de Regesa, tant al sector de les antigues Casernes de Sant Andreu (Sant Andreu), com a Sants-Montjuïc. Són habitatges d’entre 35 i 72 m2 de superfície útil.

A l’estand de l’Ajuntament el ciutadà també podrà informar-se de les ofertes d’habitatge protegit que presenten d’altres operadors, bé sigui Regesa o l’Institut Metropolità de Promoció de Sòl i Gestió Patrimonial (Impsol). I tot, sense oblidar que per participar en els processos d’adjudicació dels habitatges amb protecció oficial ubicats a la ciutat, cal estar inscrit en el Registre de Sol·licitants d’Habitatge amb Protecció Oficial de Barcelona.

Més serveis a les Oficines de l’Habitatge

Dotar de més serveis les Oficines de l’Habitatge és el tercer aspecte a destacar. Si en el transcurs dels darrers anys, les Oficines s’han anat ampliant de mica en mica en el territori i corresponen a un model de ‘finestreta única’, oferint un servei integral en matèria d’habitatge i de ‘xarxa’ per apropar i facilitar aquests serveis a tots els ciutadans, des del darrer any ofereixen major contingut social (mediació entre propietari i llogater; prestacions econòmiques d’especial urgència o l’Ofideute, en són alguns). Durant l’any 2012 es van fer més de 150.000 actuacions presencials i es van atendre 5.300 qüestions jurídiques. Durant el 2013 (fins al mes de setembre) a les Oficines s’han fet 4.473 assessoraments jurídics sobre l’ús digne de l’habitatge, tramitat més de 3.000 sol·licituds d’ajuts al pagament del lloguer , 468 atencions d’Ofideute, 180 casos atesos de mediació llogater- propietari i s’han tramitat 659 ajuts d’especial urgència.

També s’expliquen les accions que l’Ajuntament posa en marxa per impulsar l’habitatge social, accions que tenen com a objectiu millorar l’accés a l’habitatge protegit. Amb aquest objectiu, l’Ajuntament ha emprès aquest any tot un seguit d’accions encaminades a garantir el dret a l’habitatge i donar resposta a les necessitats d’habitatge de la ciutadania: com els habitatges de lloguer assequible a Torre Baró que ha donat sortida als pisos buits i ha aconseguit que més de 350 persones hagin pogut accedir a un pis nou, les noves promocions de venda en dret de superfície i per afectats urbanístics del PMHB, com la 3a. fase de la remodelació del Bon Pastor, Pere IV i Can Batlló i l’ampliació del parc públic de lloguer, previst en 1.000 habitatges els propers anys.

Per últim, subratllar que l’Ajuntament de Barcelona –a través del Consorci de l’Habitatge de Barcelona- té oberta una convocatòria d’ajuts a la Rehabilitació d’edificis fins a finals d’any. Aquesta convocatòria està dotada amb un pressupost de 8,1M€ i per primer cop la quantia de les subvencions per millorar la eficiència energètica es determinarà en funció de l’estalvi energètic que s’assoleixi amb la rehabilitació que s’efectuï en l’edifici.

Es poden acollir a aquesta convocatòria totes aquelles obres que afectin l’edifici i que van des de patologies estructurals a la rehabilitació energètica, l’accessibilitat, la supressió de barreres arquitectòniques o la instal·lació d’ascensors. D’aquest últim apartat, per exemple, durant el 2012 es van rehabilitar un total de 969 edificis el que va permetre beneficiar a més de 12.000 famílies. Del total de les actuacions 449 van correspondre als ajuts a la instal·lació d’ascensors.

Per sol·licitar les subvencions cal presentar juntament amb la sol·licitud l’acord de comunitat de propietaris on s’acordi l’execució de les obres, el projecte tècnic, el pressupost de les obres indicar la ocupació dels habitatges de l’edifici, així com la llicència d’obres. Al final de les obres caldrà aportar el comunicat final d’obres, factures i rebuts de les obres executades.

Aquests ajuts es sol·liciten i tramiten a les Oficines de l’Habitatge de Barcelona. Es pot consultar les adreces i horari, així com demanar cita prèvia, al web www.bcn.cat/habitatge i a www.cosorcihabitatgebcn.cat





Paraules clau

Barcelona Meeting Point/ habitatge/ lloguer assequible/