Comença l’obra d’urbanització del carrer Antoni de Capmany, a Sants : Servei de Premsa

Comença l’obra d’urbanització del carrer Antoni de Capmany, a Sants

28/10/2013



Temps estimat de lectura: 6 minuts

Demà comencen les obres d’urbanització del carrer d’Antoni de Capmany, unes obres que transformaran el carrer més pròxim al calaix de les vies de Sants en un espai per a vianants. Durant la primera setmana els treballs se centraran en les tasques prèvies a les obres, de caràcter més organitzatiu (com ara la senyalització, la instal·lació de les casetes d’obra, etc.) Això no obstant, seran entre 10 i 12 mesos de treballs per retornar el carrer al barri, convertit en una zona amable, tranquil·la i singular, oberta i connectada amb la cobertura. El projecte, que segons el regidors de Sants-Montjuïc, Jordi Martí, és “juntament amb Can Batlló el més gran projecte de transformació urbana del districte”, suposa una inversió de 6,7 milions d’euros.

sants

Així doncs, el govern municipal compleix estrictament amb els terminis que es va marcar un cop va arribar a un acord amb la definició del projecte executiu, que va ser que al mes de novembre les obres d’urbanització d’Antoni de Capmany estarien en marxa.

L’obra preveu donar una nova ordenació urbana al carrer d’Antoni de Capmany, des del carrer de Sants fins al carrer Riera Blanca (al límit del municipi de L’Hospitalet del Llobregat). El projecte inclou també la urbanització i adequació dels espais annexos a la caixa que cobreix les vies, i dels passos sota vies.

Es tracta d’un carrer de 700 metres de llarg i amb una superfície a urbanitzar de 17.260 m2, que incorpora el carrer i els passos inferiors de Riera de Tena i Badal. L’objectiu de la urbanització és crear un espai de relació entre tots els carrers de conflueixen enfront de la nova façana del corredor ferroviari entre l’àrea de la plaça de Sants i la Riera Blanca. El projecte també es planteja com a objectiu millorar l’accessibilitat per a vianants a tot l’àmbit, aconseguir millorar la permeabilitat d’unes infraestructures ferroviàries que antigament constituïen una autèntica fractura urbana en aquest barri.

Per últim, fruit del treball realitzant amb les entitats i els veïns de la zona, s’ha arribat a un projecte consensuat que fomenta els creuaments perpendiculars a la llosa amb recorreguts paisatgístics que conformen muntanyes vegetades adossades al calaix ferroviari.

El projecte d’urbanització del carrer d’Antoni de Capmany, doncs, preveu un disseny del carrer amb plataforma única en el tram entre plaça de Sants i el carrer de Sugranyes, per donar prioritat als vianants, amb la possibilitat d’accés per a vehicles de manteniment i extinció d’incendis. En el tram entre Sugranyes i Riera Blanca, el disseny incorpora una vorada per garantir l’eficàcia de les zones de càrrega i descàrrega i perquè els parterres estiguin protegits del pas dels vehicles.

Aquest projecte incorpora i resol l’accessibilitat de la part de muntanya del barri a la llosa superior del calaix de vies, que en una segona fase d’intervenció ha d’esdevenir un nou gran espai públic de la ciutat. Aquesta accessibilitat es produeix en diferents punts al llarg dels 700 metres de vial, i amb diferents tipus de solució. En alguns casos es combinen una rampa de vianants amb un talús verd (en el cas de l’accés pel carrer Sant Jordi) que cavalca sobre la coberta. En un altre punt d’accés (a la Riera de Tena) es combinen tres possibilitats: una rampa, escales i un ascensor. Per últim, en un altre punt (a Rambla Badal) la combinació per accedir a la part alta de la llosa es produeix entre unes escales mecàniques i un ascensor.

Per altra banda, el projecte també incorpora la intervenció en els passos inferiors de Riera de Tena i de Badal. En aquests passos es col·locaran revestiments de totxo esmaltat en blau en les parets i paviments de peces de formigó. També està previst instal·lar un sistema d’il·luminació amb els nivells màxims establerts per a passos inferiors per maximitzar la sensació de seguretat. En el cas del pas de Riera de Tena, que és molt utilitzat per accedir a l’estació de metro de Mercat Nou i per accedir al mercat municipal, en aquest pas, que es va eixamplar, es van introduir espais comercials per fer-lo més permeable i més segur.

 

Mobiliari, elements urbans, jardineria

El carrer d’Antoni de Capmany esdevé doncs un nou gran espai de vianants amb una nova pavimentació que combina el formigó prefabricat, la llamborda i el panot. Pel que fa als passos inferiors rebran un tractament especial en el paviment.

Està previst dotar aquest carrer de nou mobiliari urbà i d’una nova il·luminació amb fanals de llums led. Aquesta il·luminació s’incorporarà a les baranes de les rampes perquè puguin ser identificades de lluny. També es dota el carrer d’elements urbans propis de les zones amb prioritat per als vianants, com són els bancs públics, o la jardineria. Pel que fa al verd urbà, està previst plantar arbres i plantes enfiladisses. També es col·locaran jardineres amb vegetació penjant sobre els murs.

En aquesta primera fase d’intervenció al carrer Antoni de Capmany no es produiran grans modificacions en la mobilitat dels veïns de la zona, ja que l’àrea afectada per l’obra és actualment una superfície de sauló.

 

En marxa la participació per definir el projecte de la cobertura

L’obra d’Antoni de Capmany és la primera fase d’urbanització dels espais que es van crear un cop van quedar cobertes les vies del tren. La segona fase abordarà la conversió en un nou espai públic de la llosa superior, que cobreix el traçat de les vies del tren i que en el futur s’ha de convertir en un nou pulmó verd de la ciutat. Aquesta segona fase incorporarà també la connexió de la part sud o costat mar de la llosa superior amb el barri, amb uns talussos vegetats.

Paral·lelament a la tramitació de l’obra d’Antoni de Capmany, el govern municipal va posar en marxa tot el procés per definir el projecte de la segona fase. Com a primer pas, l’Ajuntament va posar en mans d’un grup extern, format pels col·lectius Raons Públiques i La Col, el procés de participació per definir els usos de la coberta. El procés participatiu es va desenvolupar durant l’estiu i va consistir en analitzar l’espai, muntar activitats al carrer i visites sobre la llosa amb els veïns per tal de concretar propostes que permetin acabar de definir el projecte d’urbanització de la llosa, anticipant la utilització que podrà tenir aquest nou espai, per tal de realitzar el disseny adequat a aquesta previsió.

Tot aquest treball es va posar en comú en una Jornada Ciutadana en la qual més de 50 representants veïnals i d’entitats del districte de Sants-Montjuïc van debatre i van proposar idees en relació als usos ciutadans que ha de preveure el projecte d’urbanització de la llosa que cobreix les vies de Sants. Les conclusions del procés es van lliurar a la comissió de seguiment d’entitats i veïns de la zona, que acompanya aquest procés des de fa anys. Entre les principals propostes recollides hi ha dotar aquest nou espai de serveis, com fonts o lavabos, mobiliari urbà, jocs infantils i instal·lacions esportives per a gent gran. Així mateix, els veïns reclamen que en aquest espai es facin compatibles els recorreguts per a vianants amb l’ús que en puguin fer ciclistes i patinadors.

 

Tot l’entorn en procés de transformació

El barri de Sants i en concert aquesta zona que toca a les vies del tren és una zona en ple procés de transformació. Fa tot just cinc setmanes l’Ajuntament va iniciar les obres d’urbanització dels carrers que envolten el mercat de Sants, en concret, els carrers de Sant Jordi, Sant Medir, Daoíz i Velarde, i Càceres, que també passaran a ser de prioritat per als vianants. Aquesta intervenció es fa coincidir amb la fase final de l’obra de remodelació del Mercat de Sants perquè quan entri en funcionament de nou, l’entorn estigui a punt. La inversió d’aquest projecte és d’1,15 milions d’euros i es preveu que les obres s’allarguin fins al febrer de 2014.

Aquestes obres, que afecten una superfície total de 4.232 m2, tenen com a objectiu la recuperació i dinamització comercial de la zona. La transformació en zona de vianants de l’entorn del mercat respon, de fet, a les demandes que han fet al Districte de Sants-Montjuïc els veïns, les entitats i els comerciants del barri. Fruit d’aquest treball també s’ha acordat canviar també el sentit del carrer Daoiz i Velarde

La reforma dels carrers de l’entorn del mercat de Sants té previst abordar altres aspectes, de manera que es convertirà en una actuació integral de millora d’aquest entorn. Així doncs, es plantaran arbres alineats (excepte al carrer Daoíz i Valverde). També s’instal·larà un nou enllumenat públic a base de làmpades LED. Els serveis que actualment discorren aeris se soterraran, fet que també contribuirà a millorar molt l’aspecte paisatgístic d’aquest entorn. La xarxa de clavegueres s’adequarà i s’instal·larà nou mobiliari urbà, i la senyalització corresponent al canvi de sentit de circulació a la qual s’ha sotmès el carrer Càceres.

 

 

 





Paraules clau

sants/