350 alumnes participen aquest curs al programa “Suport a la Lectura” per millorar la comprensió lectora, el gust per la lectura i promoure l’èxit escolar : Servei de Premsa

350 alumnes participen aquest curs al programa “Suport a la Lectura” per millorar la comprensió lectora, el gust per la lectura i promoure l’èxit escolar

31/10/2013



Temps estimat de lectura: 3 minuts

350 nois i noies d’entre 7 i 9 anys de la ciutat de Barcelona han iniciat durant el mes d’octubre la seva participació en els tallers formatius del programa educatiu “Suport a la Lectura”. Els infants són alumnes matriculats en 12 centres educatius sufragats amb fons públics dels districtes de l’Eixample, Nou Barris i Sants-Montjuïc.

Aquesta iniciativa impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, es va posar en marxa com a prova pilot el curs passat al districte de l’Eixample i té com a objectiu ajudar a millorar entre l’alumnat participant la comprensió lectora, el gust per la lectura i el desenvolupament de l’hàbit lector com a eines bàsiques per afavorir el coneixement i l’èxit escolar.

El curs passat aquest programa es va desenvolupar al nou equipament municipal Espai de Dinamització Educativa Lola Anglada i va comptar amb la participació de 140 nens i nenes, entre els 7 i 9 anys, d’un total de 4 centres educatius públics i concertats del districte de l’Eixample. Enguany, el programa s’amplia als districtes de Sants-Montjuïc i de Nou Barris, arribant a un total de 350 alumnes de 12 escoles.

Els tallers formatius i les diferents accions amb les famílies es faran a l’Espai de Dinamització Educativa Lola Anglada (carrer Rocafort, 236), al districte de l’Eixample; a la Biblioteca Artur Martorell (plaça d’Espanya, 5), al districte de Sants – Montjuïc, i a la Biblioteca Les Roquetes (Via Favència, 288), al districte de Nou Barris.

El programa “Suport a la Lectura” es fa sempre fora de l’horari escolar, entre dilluns i dijous. La concreció del perfil i la selecció dels infants participants en el programa es decideix des dels centres educatius participants, coneixedors de les característiques i necessitats especifiques de l’alumnat i d’acord amb les famílies.

Aquests nens i nenes es troben dins del procés natural d’adquisició dels processos bàsics de lecto-escriptura i es pot beneficiar d’un treball que permet atendre els ritmes i necessitats individuals. A més, les seves famílies reben també suport en la seva funció educadora, específicament en la tasca d’acompanyar els fills en el seu procés com a lectors actius.

El regidor d’Educació i Universitats, Gerard Ardanuy, ha mostrat la seva “satisfacció pel desenvolupament i resultats obtinguts pel programa Suport a la Lectura que ha rebut una magnífica acollida per part de l’alumnat participant, les seves famílies, dels centres educatius i de tots els participants, inclosos els voluntaris educatius, cosa que ens ha animat a ampliar-lo a d’altres districtes de la ciutat”. El regidor Ardanuy ha volgut recordar també que des del govern municipal de Barcelona “treballem a través de diferents iniciatives com aquesta per promoure l’èxit escolar i ajudar a reduir el fracàs escolar a la ciutat”.

Balanç de la prova pilot
Durant el curs es van impulsar des de l’IMEB reunions de treball amb els centres educatius participants en el programa per desenvolupar la iniciativa; tallers formatius de lectura individual i en grup i sessions especials amb conta-contes per als nens i nenes participants; xerrades amb les famílies dels infants participants; activitats obertes al barri amb la col•laboració de les AMPA’s dels centres participants i d’entitats socioeducatives del districte; sessions de formació i seguiment amb el voluntariat educatius per la lectura, etc….

Segons la valoració del programa feta pel professorat de les escoles participants, un 92% dels nens i nenes que van assistir als tallers van millorar les seves competències lectores, destacant millores en la seva actitud cap a la lectura i una major seguretat, motivació, autonomia, fluïdesa i comprensió lectora. Les famílies dels alumnes participants, van valorar aquesta iniciativa municipal en 4,8 sobre 5 punts, destacant els progressos en la lectura observats en els seus fills/es i les eines i suport rebut per acompanyar els processos lectors a casa. Les persones voluntàries igualment van valorar positivament la tasca realitzada i els resultats comparatius obtinguts.

L’Ajuntament de Barcelona s’ha marcat com a prioritat per a aquest mandat impulsar diferents iniciatives que permetin fer de la ciutat un espai educatiu amb oportunitats per a tothom, que ajudi als qui més ho necessitin. El programa “Suport a la Lectura” forma part de la Mesura de Govern “Compromís municipal per a l’Èxit Escolar. Espais de suport educatiu. Promoció de la lectura i activitats formatives”, presentada davant el consell plenari municipal al maig de 2012.





Paraules clau

educació/