Raimond Blasi: “El comerç haurà d’adaptar-se als nous hàbits de consum derivats dels canvis sociològics i demogràfics de la propera dècada” : Servei de Premsa

Raimond Blasi: “El comerç haurà d’adaptar-se als nous hàbits de consum derivats dels canvis sociològics i demogràfics de la propera dècada”

19/11/2013



Temps estimat de lectura: 2 minuts

Raimond Blasi, regidor de Comerç, Consum i Mercats ha participat a la presentació de l’estudi “Previsions sobre l’evolució del consum a Catalunya 2012-2022” dels autors Dr.Carles Carreras i Dr.Sergi Martínez-Rigol, de l’Observatori del Comerç Urbà de la Universitat de Barcelona. També hi ha participat Silvio Elias, president de Comertia, l’Associació Catalana de l’Empresa Familiar del Retail, que ha fet l’encàrrec de l’estudi.

Aquest estudi parteix de l’anàlisi demogràfica de la propera dècada a Catalunya i estudia la demanda del consumidor i la tendència en la despesa del consum. L’estudi fa unes recomanacions al comerç per adaptar-se a la nova realitat social.

El regidor Blasi ha declarat: “El comerç haurà d’adaptar-se als nous hàbits de consum derivats dels canvis sociològics i demogràfics de la propera dècada. Amb aquest estudi, afegim un element més de reflexió per a les transformacions que ha d’assumir el comerç català i de la nostra ciutat”.

Les conclusions de l’estudi posen de manifest que al 2022 Catalunya comptarà amb un 5% més de població vella i que la demanda de consumidors es reduirà en 400.000 persones, tot i que en la franja de població adulta (al voltant dels 36 anys) la reducció serà de 800.000.

Segons els autors, aquesta reducció de la demanda anirà acompanyada d’una nova tendència en la redistribució de la despesa per part dels consumidors, els quals tindran un paper més actiu i selectiu en la compra.  L’estudi destaca una tendència a desplaçar els valors dels joves actuals com podrien ser els hàbits saludables, o altres més lligats a un consum efímer, com aventura i risc, oci i lleure, viatges, compra per internet, cap a un segment de consumidor més adult, que anirà marginant progressivament els joves reals.

La creixent desigualtat socioeconòmica, amb la disminució de l’anomenada classe mitja, farà mantenir un consum polaritzat amb productes més cars i exclusius, d’una banda, i productes “low price” de l’altra.

Altres tendències previstes són l’allargament del cicle de vida de béns i serveis durables; manteniment de cerca de preus més barats (marques blanques, descomptes, ofertes, etc.); increment de la pràctica de showrooming (anar a mirar i tocar el producte al punt de venda i comprar online), i proliferació de la consciencià mediambiental i solidària amb l’aparició de l’ecoconsumidor.

Segons Raimond Blasi, regidor de Comerç, Consum i Mercats de l’Ajuntament de Barcelona: “Les dades avui presentades ens han posat sobre la taula els reptes, però també les potencialitats i els actius que hem de saber aprofitar perquè aquest comerç no perdi la seva essència i el seu paper fonamental en el desenvolupament econòmic i social de la nostra ciutat.”

L’estudi assenyala algunes recomanacions a les cadenes de retail per tal d’adaptar-se als nous consumidors, com: treballar en la línia de maximitzar la circulació d’informació vers els seus clients, tenir una política de preus transparent i adequada al context, invertir en logística i distribució per tal de guanyar rapidesa en el subministrament a clients i prioritzar la localització dels establiments en funció dels clients de cada marca comercial.

Després de la presentació de l’estudi, s’ha signat un conveni de col•laboració entre l’Ajuntament de Barcelona i Comertia. En el marc d’aquesta col•laboració, es faran tot un seguit d’activitats de dinamització, comunicació i promoció comercial, amb la voluntat de fomentar el consum.





Paraules clau

comerç/