L’Ajuntament de Barcelona realitza una prova pilot de distribució urbana de mercaderies a Ciutat Vella : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona realitza una prova pilot de distribució urbana de mercaderies a Ciutat Vella

24/01/2014



Temps estimat de lectura: 3 minuts

L’Ajuntament de Barcelona, mitjançant l’Àrea de Prevenció, Seguretat i Mobilitat ha iniciat una prova pilot de distribució urbana de mercaderies al Districte de Ciutat Vella. La regidoria de mobilitat s’ha fixat com una prioritat vetllar pel correcte funcionament de la mobilitat del transport públic i de la distribució de les mercaderies i en aquest sentit, la iniciativa s’emmarca entre els objectius estratègics d’aquest mandat. Cal tenir en compte que actualment la distribució urbana de mercaderies a les àrees centrals de la ciutat suposa un repte logístic pels distribuïdors que es troben amb espais complexes, des del punt de vista de la mobilitat, per l’entrada i sortida de vehicles (carrers estrets, radis de gir molt petits, gran afluència de vianants, etc..). Aquestes característiques, pròpies d’aquests àmbits urbans, limiten l’ús del vehicle privat fent necessari estudiar l’ús d’un altre tipus de vehicles més petits, més àgils i més sostenibles.

Per tal d’abordar aquest repte, l’Ajuntament de Barcelona duu a terme aquesta prova pilot que consisteix en la distribució de les mercaderies mitjançant una empresa especialitzada del sector (que ja estava operant en alguns punts del Districte) al barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. La novetat és que per fer efectiu aquest repartiment s’ha construït una micro-plataforma situada al Passeig Lluís Companys, creant així un mini-moll de càrrega i descàrrega al barri de la Ribera, des del qual, mitjançant tricicles elèctrics s’efectua el repartiment de les mercaderies, en el recorregut que es coneix com “l’última milla”.

img1

Els objectius del projecte són:
– Emprar una infraestructura per a la distribució urbana de mercaderies àgil, moderna i sostenible, en el marc del concepte smart city.
– Voluntat de solucionar els problemes distribució als cascs urbans dins de l’horari de regulació dels seus accessos.
– Treballar per donar cobertura a tots els establiments comercials, siguin on siguin, facilitant, agilitzant i flexibilitzant la distribució de mercaderies.
– Posar al servei dels operadors una eina que els estalviï costos de temps i de quilòmetres recorreguts.
– Evitar possibles escenaris d’inseguretat viària en el repartiment actual de mercaderies.
– Estalviar emissions de contaminants i consums de combustible als centres urbans.

La prova pilot es va iniciar a finals de l’any passat i té una durada de 6 mesos. L’Ajuntament de Barcelona ha dut a terme una campanya de difusió entre els operadors de distribució i els comerços de la zona, per oferir-los aquest servei gratuïtament durant mig any i fer-los així partícips de la prova. A dia d’avui ja hi participen 5 operadors.

L’horari d’obertura del mini-moll de càrrega i descàrrega és a les 08:30 hores. Aquesta infraestructura compta amb dues places d’aparcament per furgonetes o camions petits, amb una zona d’administració i vestidors i amb un petit magatzem. Els enllaços de mercaderia es poden fer de dilluns a divendres entre les 09:00 hores i les 10:00 hores, mentre que la recollida de la mercaderia que no s’ha pogut lliurar o que s’ha d’enviar a una altra ubicació és entre les 18:30 hores i les 19:30 hores.

Les mercaderies que es poden distribuir mitjançant aquesta plataforma són bàsicament de paqueteria (sobres, paquets i caixes de petites dimensions). La prova es realitza amb vehicles de motor elèctric i carrosseria de tricicle, que possibiliten moure càrregues de fins a 180 kg en qualsevol espai. Aquest tipus de vehicles permeten garantir la seguretat i l’accessibilitat en el transport a més d’oferir valors d’eficiència, estalvi de temps i sostenibilitat.

La prova pilot es marca com a objectiu arribar a les 120 operacions diàries, amb 16,8 km realitzats per tricicle i dia, fet que permetria assolir un estalvi del 5,3% dels desplaçaments en furgoneta i camió que actualment es produeixen a la zona del casc antic de la ciutat. A la pràctica aquesta reducció del 5,3% equival a 225 quilòmetres menys de desplaçaments en furgoneta i camió i en conseqüència el corresponent estalvi en emissions contaminants i contaminació acústica. La mesura permetrà que el Govern Municipal avaluï el nivell de cobertura de la prova, l’eficàcia dels vehicles, i el balanç econòmic de la mesura de cara a valorar la seva continuïtat.

img2

La iniciativa, que ha estat impulsada des de la Direcció de Mobilitat, juntament amb el Districte de Ciutat Vella, la Direcció de Comerç i l’Institut de Paisatge Urbà compta amb el suport de SABA i del programa europeu SMILE, Smart Green Innovative urban Logistics for Energy eficient mediterranean cities.





Paraules clau

Ciutat Vella/