En marxa el Pla d’Implantació de la nova Ordenança de Terrasses : Servei de Premsa

En marxa el Pla d’Implantació de la nova Ordenança de Terrasses

19/02/2014



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa el Pla d’Implantació de la nova Ordenança de Terrasses que ha entrat en vigor l’1 de gener del 2014 i que té com a objectiu regular, ordenar i delimitar la seva instal·lació a l’espai públic i afavorir la convivència amb els vianants, garantint que mai s’ocuparà més del 50% de la vorera i que es compleixen els criteris d’accessibilitat.

Aquest Pla inclou una extensa campanya informativa per comunicar als titulars de les 4.574 terrasses els principals canvis que s’han introduït, les moratòries que contempla la norma i els requisits que han de complir des del primer dia per tal de garantir, al màxim, l’accessibilitat dels carrers i retirar els elements que han anat proliferant i que no estan permesos amb la nova normativa.

Des d’aquesta setmana i durant un més, 20 informadors han començat una campanya d’inspecció de tots els locals per tal de lliurar, establiment a establiment, el fulletó informatiu que s’ha elaborat i que recull totes les novetats que incorpora el nou text, per tal d’aclarir dubtes i acabar amb la confusió que havia generat la disparitat de normatives que regulaven les terrasses.

Així mateix, durant la visita el personal municipal complimenta unes actes informatives sobre l’estat de la terrassa i els incompliments detectats. En concret, es repassa els elements no autoritzats que es detecten a la terrassa o al seu entorn, com ara més d’un faristol o pissarra, elements adossats a façana, com ara botes, la presència de mobiliari auxiliar o mampares laterals. La retirada d’aquests elements suposarà una millora de l’espai públic i garantir que es compleixen els criteris que ha marcat entitats com la ONCE per assegurar el pas de cadires de rodes o persones invidents.

Així mateix s’aprofita la visita per renovar les cèdules de cada establiment en el cas dels que han renovat la llicencia de cessió temporal de l’espai públic de manera automàtica.

En concret aquesta primera campanya informativa que ja està en marxa compren:

A) En els locals amb llicència renovada pel 2014: Es procedeix a lliurament de la cèdula de 2014, la retirada de les cèdules anteriors i aixecament de l’acta informativa dels incompliments detectats a la terrassa.

B) En els locals als que no s’ha pogut renovar per estar en situació de deute: Es procedeix a l’aixecament d’acta de la situació incompliments de la terrassa, es lliura una comunicació escrita on s’informa al propietari de l’establiment de què disposa de 10 dies per resoldre el deute tributari, cosa que permetria renovar-li la llicència pel 2014. En cas de no fer-ho, la renovació no es pot dur a terme i la llicència es donarà per extingida. Segons dades de l’Ajuntament hi ha 280 casos.

C) Locals amb terrassa instal·lada sense que consti disposar de llicència: En aquest cas es fa l’aixecament d’acta i el trasllat posterior al Districte per tal que la inspecció pugui actuar.

 

Noves fases del Pla d’Implementació

El Pla preveu una segona onada de visites a tots els establiments, passat Setmana Santa, per verificar que s’han ajustat als requeriments que se’ls han fet en la primera tongada. Passat l’estiu es preveu una tercera visita on s’obriran expedients sancionadors als que continuïn infringint el que marca la normativa.

En paral·lel a les campanyes informatives, s’està elaborant un Manual Informatiu, el reglament de la norma per fixar els criteris de tramitació de les llicències i els protocols operatius de la inspecció i la disciplina. I s’està fent formació als tècnics municipals i als inspectors dels districtes per a una correcta aplicació de la nova ordenança.

També s’està treballant en la creació de la Comissió Tècnica de Terrasses, l’òrgan que serà l’encarregat d’elaborar els informes sobre els Ordenacions Singulars previstes a una trentena d’Avingudes o places emblemàtiques de la ciutat com el Paral·lel, la Rambla Catalunya o la Plaça de la Vila de Gràcia per citar tres exemples.

Per últim, des d’Hàbitat Urbà s’està realitzant la operació d’aixecament d’un cens físic de cada terrassa, en forma de fitxa, que permetrà indicar a cada establiment què cal fer per adaptar-se cada any fins al gener de 2017.

 

Principals novetats respecte a la normativa actual

– Els aspectes mes destacables de l’ordenança es centren el l’homogeneïtzació dels paràmetres aplicables a les terrasses, com l’obligació de la perfecta delimitació, i la inclusió d’elements essencialment desmuntables, amb especial prohibició dels tancaments estables.

– S’habilita la possibilitat de disposar de terrassa, en els termes que estableix l’Ordenança, com a activitat complementaria vinculada a un establiment de restauració o assimilat.

– Es diferència un mòdul bàsic, que manté la superfície mínima d’1,50 x 1,50 metres per 1 taula i 4 cadires i, i un nou mòdul reduït format per una taula i dos cadires. ( 1,50 x 0,80 metres)

– Pel que fa al regim d’horaris de les terrasses, l’Ordenança ha mantingut el criteri d’establir un horari homogeni per la ciutat, concretament, de diumenge a dijous, de 8:00 a 24:00 hores, i divendres i vigílies de festius, de 8:00 a 01:00 hores. Aquest horari respon a donar prioritat i vetllar pel dret del descans dels ciutadans i veïns i a l’hora satisfer la demanda existent a la nostra ciutat.

– Es delimiten les distàncies mínimes que han de quedar lliures a la vorera. S’ha de deixar un espai lliure de pas per a vianants entre la façana i la terrassa no inferior al 50% de l’ample total de la vorera i amb un mínim d’1.8 metres (davant els 1,5 actuals) per garantir les condicions d’accessibilitat. Les terrasses en vigor disposen d’una moratòria fins a l’1de gener del 2015 per adaptar-se a aquestes distàncies

– Es prohibeix adossar terrasses a façana. Es manté doncs la prohibició amb l’excepció dels xamfrans on ja existeixin i on caldrà fer una ordenació prèvia o singular i incorporar elements de senyalització que permetin un correcte itinerari accessible adaptat. Moratòria fins al 1 de gener del 2016.

– S’estableix l’obligatorietat d’utilitzar preferentment els mateixos materials i tipus de mobiliari en una terrassa, sent obligatòriament les taules i cadires d’alumini, acer inoxidable, fusta o material tèxtil.

ANNEX II

Relació d’espais susceptibles d’ordenació singular.

a) de Districte

1.- Districte de Ciutat Vella:
1.1 La rambla del Raval
1.2 La plaça Reial
1.3 La Rambla
1.4 La plaça Comercial i entorns del Born
2.- Districte de l’Eixample
2.1 L’avinguda de Gaudí
2.2 L’avinguda de Mistral
2.3 El passeig de Sant Joan
2.4 El carrer d’Enric Granados
3.- Districte de Sants-Montjuïc
3.1 La plaça d’Osca
3.2 El carrer de Blai
4.- Districte de Les Corts
4.1 L’avinguda Diagonal i els espais privats d’ús públic que hi donen front
4.2 La Gran Via de Carles III
5.- Districte de Sarrià-Sant Gervasi
5.1 El carrer Major de Sarrià
5.2 La plaça de la Bonanova
6.- Districte de Gràcia
6.1 La Plaça del Sol
6.2 La plaça de la Vila de Gràcia
6.3 La plaça de la Virreina
7.- Districte d’Horta-Guinardó
7.1 La plaça d’Eivissa i entorns
8.- Districte de Nou Barris
8.1 El passeig de Fabra i Puig
8.2 Els espais públics del complex Heron City
9.- Districte de Sant Andreu
9.1 El carrer de Fabra i Puig
9.2 La plaça del Comerç
10.- Districte de Sant Martí
10.1 El Port Olímpic
10.2 L’eix comercial Rambla Poblenou-Mercat del Clot-Sèquia Comptal-Rogent

b) de Ciutat

A.- La plaça de Catalunya
B.- L’avinguda del Paral·lel
C.- L’avinguda de Josep Tarradelles
D.- La plaça de Lesseps
E.- La Rambla de Catalunya
F.- El Passeig de Gràcia
G.- L’avinguda Diagonal
H.- El Port de Barcelona





Paraules clau

ordenança/ terrasses/