La Comissió d’Habitat Urbà aprova inicialment el projecte de reforma de l’Avinguda Diagonal : Servei de Premsa

La Comissió d’Habitat Urbà aprova inicialment el projecte de reforma de l’Avinguda Diagonal

20/02/2014



Temps estimat de lectura: 4 minuts

La Comissió d’Hàbitat Urbà ha aprovat inicialment, amb els vots a favor de CIU i PP, l’abstenció d’UpB i els vots en contra de PSC i ICV-EUiA, el projecte de reforma de l’avinguda Diagonal en el tram compres entre la Plaça Francesc Macià i el Passeig de Gràcia recuperant un espai per al passeig i el lleure, funcions que aquesta avinguda va tenir originàriament al Pla Cerdà. L’objectiu de la reforma és ordenar i millorar la qualitat de l’espai urbà, ampliant les voreres destinades als vianants, creant carril segregat per a bicis i sense modificar el tronc central destinat a la circulació de transport públic i vehicles privats.

Un cop superat aquest tràmit, el projecte se sotmetrà ara a un període d’exposició publica de trenta dies hàbils per a que veïns, associacions i grups polítics presentin al·legacions abans de que el projecte s’aprovi definitivament.

El projecte de reforma de la Diagonal preveu millorar la mobilitat de vianants. Dels 50 metres d’amplada de la Diagonal, actualment només un 20% està destinat a l’ús del vianant. Per donar un major protagonisme al vianant, la reforma preveu que les voreres adjacents als edificis s’ampliïn fins a la primera fila d’arbres, amb una amplada d’entre 7 metres i 7.5 metres.

Es crearà un vial lateral per a vehicles i bicicletes entre les dues filades d’arbres (vial de vehicles de 3 metres i carril bici segregat de 2 metres) i es configurarà una franja de servei (estacionament de motos i càrrega i descarrega).

Així mateix la reforma garanteix la mobilitat en transport públic i privat per el tronc central, amb quatre carrils per a vehicles i dos exclusius per a autobusos. En el conjunt de l’Avinguda l’ampliació de les voreres comporta passar de 10 carrils a 8 carrils, tenint en compte les noves calçades laterals. Això s’ha quantificat per part de l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament en una reducció d’un 16% de la capacitat efectiva d’absorció de trànsit en vehicle privat. La potenciació del transport públic amb la nova xarxa d’autobusos i la redistribució per la malla viaria de l’Eixample han de permetre, segons els estudis, assumir aquesta reducció.

Amb la reforma es manté el mateix esquema de circulació, no permetent, de forma general, els girs a la dreta des de la calçada central, i per tant la funció exclusiva de la calçada central per al trànsit de pas de Passeig de Gràcia a Francesc Macià.

Els principals treballs a realitzar inclouen una nova pavimentació en l’àmbit de les franges laterals, l’adaptació de la xarxa de drenatge superficial, la plantació d’arbrat, l’adaptació de la xarxa de reg existent i la instal·lació de la xarxa d’aigües freàtiques. Així mateix es preveu aplicar els criteris del Pla Director d’Il·luminació amb un nou enllumenat públic amb lluminàries LED i introduir xarxes de Wifi ciutadà i de fibra òptica.

Els Objectius que motiven la reforma de la Diagonal són:

– Voreres més amples. Ampliar les voreres davant de les façanes fins a 7-7’50m, configurant un passeig que, des de l’ordenació de l’espai públic, aporti una resposta a la deteriorada situació actual.

– Eix estratègic per a la circulació de la bicicleta. Gràcies al suau pendent que té, i al fet de creuar tota la ciutat, la Diagonal ja es de per sí un eix estratègic per a la bicicleta.

– Seguretat i confort del vianant i del ciclista. Es creen carrils bici en els dos sentits Segregats de la circulació de vehicles i vianants, sense interferències amb la càrrega i descàrrega.

– Habilitar espais segurs per a aparcaments de motos. Es creen aparcaments de motos accessibles des de la calçada, en una franja de 2’20m d’amplada, situada entre arbre i arbre de la primera filada d’arbrat, per tal que aquestes no interfereixin en cap moment amb el vianant.

– Eix estratègic de circulació dels autobusos. El transport públic col·lectiu obté la màxima velocitat pel tronc central de la Diagonal, i el seu accés es preveu en llocs segurs i còmodes.

– Incorporar i garantir l’abastiment de mercaderies. Es preveu una franja de càrrega i descàrrega en un cordó de 2’20m d’amplada, situat entre arbre i arbre de la primera filada d’arbrat per a l’abastiment de mercaderies i per a veïns i residents.

– Garantir la mobilitat en transport privat. Els nivells de servei de la xarxa de vehicles privats, no han de sobresaturar ni l’avinguda Diagonal ni els itineraris alternatius.

A més incorpora la premissa que cal mantenir la imatge de l’Avinguda Diagonal, especialment marcada per les 4 fileres d’arbres en la seva posició actual.

El projecte per aquest tram de 1,3 km té un import de 18.959.910 euros (IVA Inclòs). La previsió és poder iniciar els treballs al juny, començant simultàniament pels dos extrems: Plaça Francesc Macià – Muntaner (banda muntanya) i Passeig de Gràcia – Balmes (banda mar). Les obres està previst que s’allarguin fins a finals del primer trimestre del 2015.


Secció tipus Diagonal amb parterres





Paraules clau

Diagonal/