L’Institut Municipal de Mercats de Barcelona inicia el desenvolupament del Pla Estratègic dels Mercats de Barcelona 2015-2025 : Servei de Premsa

L’Institut Municipal de Mercats de Barcelona inicia el desenvolupament del Pla Estratègic dels Mercats de Barcelona 2015-2025

25/02/2014



Temps estimat de lectura: 3 minuts

Gràcies al seu lideratge davant de la xarxa URBACT Markets, un projecte europeu per millorar el desenvolupament de les ciutats a traves dels seus mercats, a Barcelona s’ha iniciat un procés per crear un full de ruta pels mercats municipals a la ciutat fins el 2025. El procés es vol exportar a altres ciutats del projecte com a model de referència internacional.

 

“Com volen ser els mercats de la ciutat de Barcelona d’aquí deu o quinze anys?” La pregunta és el punt de partida d’un procés que l’Institut de Mercats Municipals de Barcelona (IMMB) ha iniciat aquest mes de febrer i el seu resultat serà el desenvolupament del PLA ESTRATÈGIC DELS MERCATS DE BARCELONA 2015-2025.

Raimond Blasi, regidor de Comerç, Consum i Mercats ha declarat: “Volem analitzar el paper dels mercats municipals com a motor de desenvolupament econòmic, social, urbà i sostenible dels barris per donar més qualitat de vida per als ciutadans de Barcelona i alhora, projectar com volem que siguin els mercats d’aquí a 10 anys i promoure els canvis perquè sigui possible”.

 

El Pla Estratègic de Barcelona neix del projecte europeu URBACT Markets

Barcelona lidera un projecte europeu (URBACT Markets) que fomenta polítiques de mercats per generar ocupació i emprenedoria, regenerar mercats i zones urbanes, i crear un entorn urbà més sostenible. Finançat pel Fons de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, URBACT és un programa d’aprenentatge que promou el desenvolupament urbà sostenible i integrat, a través de l’intercanvi d’experiències entre ciutats.

El regidor Blasi ha remarcat: “Aquest projecte europeu ens ha donat els instruments i els recursos per tirar endavant un Pla d’Acció Local, en el nostre cas, l’elaboració del Pla Estratègic,  i ens permet intercanviar informació i experiència sobre la gestió dels mercats”.

Les 9 ciutats que participen en el projecte, entre ells Londres i Tori, han treballat per desenvolupar una anàlisi de les febleses, amenaces, fortaleses, i oportunitats dels mercats de cada ciutat i per definir propostes concretes i plans d’acció escrits que formaran part dels plans estratègics de les ciutats.  L’IMMB esta aprofitant aquest procés d’una manera molt rigorosa per crear el seu PLA ESTRATÈGIC DELS MERCATS DE BARCELONA 2015-2025.

 

Full de Ruta del Pla Estratègic

El procés de desenvolupament del Pla Estratègic es planteja com un procés participatiu en que els diferents agents relacionats amb els mercats de Barcelona col·laboraran en diversos grups de treball en la definició dels objectius i estratègies del Pla. Per fer més eficient la gestió d’aquest procés, s’han establert cercles de participació per establir les estratègiques del futur dels Mercats de Barcelona. Aquest procés  es fa mitjançant la participació dels agents implicats; les associacions de comerciants dels mercats, els responsables dels comerços  a la ciutat, els proveïdors, els distribuïdors, els ciutadans, les empreses i les institucions, i les entitats implicades.

L’anàlisi estratègica s’ha realitzat a partir d’una doble metodologia: una anàlisi enfocada als factors externs a l’organització (polítics, econòmics, socioculturals, tecnològics, legals i factors ambientals) i una anàlisi dels factors interns de les fortaleses i febleses de l’organització i la identificació de les oportunitats i amenaces externes.

El resultat de l’anàlisi anterior s’ha concretat en un document de diagnosi de la situació actual. A partir de les seves conclusions, s’ha fet una proposta d’escenaris possibles de desenvolupament estratègic dels mercats a futur. S’han proposat escenaris realistes però prou diferents entre si com per tenir camins de desenvolupament diferenciats. La decisió de quin és l’escenari final desitjat, serà presa amb el consens dels integrants dels diferents grups de treball i correspon a la decisió més important en relació al desenvolupament del present pla estratègic.

S’han establert quatre tipologies de grup de treball: primer, Cercle Intern amb tots els membres de l’Institut de Mercats de Barcelona (IMMB); segon, un Cercle Executiu amb alts càrrecs de l’IMMB i 6 experts del sector; tercer, un Cercle Consultiu, estructurat en tres grups de treball (Grup de Treball 1: Renovació dels barris mitjançant la política pública dels mercats; Grup de Treball 2: Sostenibilitat, medi ambient i proximitat; Grup de Treball 3: Ocupació, emprenedoria i desenvolupament econòmic) amb tècnics de l’IMMB present a tots els grups de treball, que compten amb 8-10 persones; i quart, Cercle Plenari: Grup de treball format per més de 100 persones.

Els grups del Cercle Intern, Cercle Executiu, Cercle Executiu ja s’han reunit el passat mes de gener i el dia 25 de febrer s’ha celebrat la primera reunió del Cercle Plenari, a l’Auditori de Barcelona Activa.  Està previst que aquests cercles treballin durant tot el any per poder presentar el PLA ESTRATÈGIC DELS MERCATS DE BARCELONA 2015-2025 el mes de novembre de 2014.





Paraules clau

mercats/