Alcalde Trias: “Seguirem preservant el comerç com a peça clau per a l’activitat econòmica i la cohesió social de Barcelona” : Servei de Premsa

Alcalde Trias: “Seguirem preservant el comerç com a peça clau per a l’activitat econòmica i la cohesió social de Barcelona”

14/03/2014



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha presidit aquest divendres la presentació de l’acord d’ampli consens assolit pel Govern municipal amb els principals representants del sector comercial per a modificar l’actual regulació i ampliar el nombre de diumenges i festius en què els establiments poden obrir. La iniciativa preveu que els comerços de tota la ciutat puguin obrir tots els diumenges de juliol i agost de 10h a 14h, i situar 4 festius en dates que coincideixin amb esdeveniments de gran afluència de visitants. L’objectiu és millorar les perspectives de futur i augmentar els beneficis del sector.

 

El Govern municipal ha pres aquesta determinació comptant amb el suport de les principals associacions representatives del sector. Després de mesos de converses i treball conjunt, la decisió d’introduir canvis en el calendari comercial de la ciutat es tirarà endavant amb el suport la Fundació Barcelona Comerç, el Consell de Gremis de Comerç, Serveis i Turisme de Barcelona, PIMEC Comerç i la Confederació de Comerç de Catalunya.

L’alcalde ha celebrat poder tirar endavant aquesta iniciativa, que “no hagués estat possible sense l’ajuda i el recolzament” dels comerciants i també la Generalitat de Catalunya. La modificació del calendari pretén dinamitzar un sector “molt important i una peça clau des del punt de vista de l’activitat econòmica, però, a diferència d’altres, també és essencial en la convivència i la cohesió social de la ciutat”. Per això, ha assegurat que el Govern municipal seguirà conservant “el model de proximitat pel qual la ciutat ha apostat sempre”.

La mesura va dirigida a aprofitar el potencial que suposa per la ciutat l’afluència de turistes, que “són benvinguts i interessa que vinguin i siguin capaços de generar riquesa”, si bé l’alcalde ha destacat que alhora cal blindar el model de comerç de proximitat perquè és “essencial pel benestar de les persones” que viuen a Barcelona.

La tinenta d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, també ha pres part en l’acte, i ha celebrat que Govern municipal i comerciants hagin pogut trobar “un punt d’equilibri per a tots que en tot moment respecta l’especificitat i la singularitat del model de comerç propi” de Barcelona. “Volem aprofitar el nostre potencial turístic i ens dirigim a la demanda externa, però alhora conservarem el nostre model”, ha dit. En aquest sentit, ha posat en valor que no es facin distincions per zones i puguin obrir els comerços de tota la ciutat, ja que això reforça l’estratègia impulsada per l’Ajuntament de “repartir i estendre els beneficis del turisme a tots els districtes”.

La tinenta d’alcalde també ha detallat que l’Ajuntament seguirà treballant “colze a colze amb el sector” per aconseguir que “aquest model d’èxit reverteixi en beneficis per a tothom”. Prova d’això és que el Govern municipal i els comerciants s’asseuran a finals d’any per valorar l’evolució d’aquests nous canvis i decidir si cal fer modificacions per augmentar-ne els beneficis.

El regidor de Comerç, Consum i Mercats, Raimond Blasi, també ha pres part en la roda de premsa, així com representants de les entitats que han subscrit l’acord. Aquests són el president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca; el president de PIMEC Comerç, Alejandro Goñi; el president del Consell de Gremis de Comerç, Serveis i Turisme de Barcelona, Gaietà Farràs, i el secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, Miguel Ángel Fraile.

Nou calendari a partir d’aquest 2014

La iniciativa conjunta de l’Ajuntament i els comerciants té com a fi fonamental reactivar l’activitat econòmica d’un sector especialment perjudicat per la crisi. Es pretén, doncs, generar les condicions oportunes per reactivar el consum i promoure l’economia i ocupació, així com aprofitar tot el potencial turístic de la ciutat per generar riquesa. Tot plegat, complint amb la condició ineludible de conservar l’actual model comercial propi basat en establiments de proximitat, que està plenament consolidat a la ciutat i és clau a nivell econòmic, social i de cohesió de barris.

El nou calendari, que es configurarà en base a la llei catalana d’horaris comercials i de mesures per a determinades activitats de promoció, s’aplicarà des d’aquest mateix 2014, i els festius es distribuiran de la següent manera:

– Tots els diumenges i festius de juliol i agost. Els diumenges i festius dels mesos d’estiu seran de lliure obertura de les 10h a les 14h. En total són 9 dies*, entre els quals hi ha el festiu del 15 d’agost corresponent a la Mare de Déu de l’Assumpció.
* El primer diumenge de juliol, corresponent a l’inici de rebaixes d’estiu, ja figura entre els dies marcats per la Generalitat.

– Festius ubicats en esdeveniments que atrauen gran afluència de turistes. Els 4 festius que la Generalitat cedeix als Ajuntaments s’ubicaran en dies que coincideixen amb puntes de visitants a la ciutat. Dos d’ells seran nous, mentre que els altres dos es canviaran a petició dels propis comerciants –fins ara, eren l’1 de novembre i el 12 d’octubre–. La situació dels festius s’ha determinat d’acord amb el sector, ja que aquestes dates són les que més beneficis poden generar als comerços. Concretament:
30 de març. Saló Alimentària 2014.
18 de maig. Punta de creueristes a la ciutat.
29 de juny. Pride Barcelona 2014.
14 de setembre. Punta de creueristes a la ciutat.

– Festius fixats per la Generalitat de Catalunya. Es mantenen el 5 i 12 de gener, el 6 de juliol i el 6, 8 i 21 de desembre com a dies festius que estableix directament la Generalitat per a tot el territori.

Diumenges i festius de juliol i agost: horari reduït per tota la ciutat

Els comerços de tot Barcelona podran obrir tots els diumenges i festius de juliol i agost en un horari limitat que s’ha fixat des de les 10.00 fins a les 14.00 hores, i sense distincions per zones ni tipus d’establiment.

Aquests dos mesos són els d’ocupació hotelera més alta i menys demanda interna, cosa que afavoreix l’increment d’activitat econòmica per part dels visitants, i permetrà mantenir els hàbits de consum actuals dels barcelonins. A més, l’horari reduït en aquest període va en favor de la conciliació familiar de les persones que treballen al sector. A banda, el fet que els establiments obrin només al matí fa que l’activitat comercial no faci ombra a l’oferta cultural de la ciutat –la majoria d’activitats es realitzen a les tardes–, de manera que un sector no competeixi amb l’altre.

Aquests canvis concorden amb les conclusions de l’estudi sobre els efectes de la liberalització d’horaris que el Govern municipal va encarregar, a petició del propi sector comercial, al laboratori de transferència en economia aplicada de la Universitat de Barcelona (UB), encapçalat pel professor Jordi Suriñach.





Paraules clau

comerç/ horaris/