Aprovat definitivament el projecte de reforma de l’Avinguda Diagonal : Servei de Premsa

Aprovat definitivament el projecte de reforma de l’Avinguda Diagonal

30/04/2014



Temps estimat de lectura: 3 minuts

La Comissió d’Hàbitat Urbà ha aprovat definitivament, amb els vots a favor de CIU i PP, l’abstenció de UpB i els vots en contra de PSC o ICV-EUiA, el projecte de reforma de l’avinguda Diagonal en el tram compres entre la Plaça Francesc Macià i el Passeig de Gràcia. L’objectiu de la reforma és ordenar i millorar la qualitat de l’espai urbà, ampliant les voreres destinades als vianants, creant un carril segregat per a bicis i sense modificar el tronc central destinat a la circulació de transport públic i vehicles privats.

El projecte preveu que les voreres adjacents als edificis s’ampliïn fins a la primera fila d’arbres, amb una amplada d’entre 7 metres i 7.5 metres. Contempla la creació d’un vial de circulació lateral per a vehicles i un carril segregat per a bicicletes. Així mateix la reforma garanteix la mobilitat en transport públic i privat per el tronc central, amb quatre carrils per a vehicles i dos exclusius per a autobusos.

Amb la reforma es manté el mateix esquema de circulació, no permetent, de forma general, els girs a la dreta des de la calçada central, i per tant la funció exclusiva de la calçada central per al trànsit de pas de Passeig de Gràcia a Francesc Macià.

 

Incorporació de millores en el projecte final

El projecte que s’aprova incorpora algun dels canvis proposats durant el període d’exposició pública i recollits en l’informe d’al·legacions i que permeten, per exemple, millorar la seguretat del carril bici que hi haurà segregat del carril lateral de circulació de vehicles. A tall d’exemple, s’incorpora com a millora la sol·licitud del Bicicleta Club de Catalunya BACC de separar ambdós carrils mitjançant “una doble línia de 10 cm d’amplada de bandes rugoses separades entre si 12 cm”.

Sobre el transport públic, l’informe d’al·legacions recull que el projecte de reforma que s’aprova està aliniat amb el Pla de Mobilitat Urbana ja que garanteix una mobilitat més segura, sostenible, ja que afavoreix els desplaçaments a peu en bici i en transport públic al millorar les condicions per aquests modes de desplaçament. Així mateix es redueix la capacitat viària de les calçades laterals en un carril per sentit. Es passa de 4 carrils actuals dedicats al vehicle privat a 3 carrils en projecte per a cada sentit.

 

Principals objectius de la reforma

Els principals treballs a realitzar inclouen una nova pavimentació en l’àmbit de les franges laterals, l’adaptació de la xarxa de drenatge superficial, la plantació d’arbrat, l’adaptació de la xarxa de reg existent i la instal·lació de la xarxa d’aigües freàtiques. Així mateix es preveu aplicar els criteris del Pla Director d’Il·luminació amb un nou enllumenat públic amb lluminàries LED i introduir xarxes de Wifi ciutadà i de fibra òptica.

Els Objectius que motiven la reforma de la Diagonal són:
Voreres més amples. Ampliar les voreres davant de les façanes fins a 7-7’50m, configurant un passeig que, des de l’ordenació de l’espai públic, aporti una resposta a la deteriorada situació actual.
Eix estratègic per a la circulació de la bicicleta. Gràcies al suau pendent que té, i al fet de creuar tota la ciutat, la Diagonal ja es de per sí un eix estratègic per a la bicicleta.
Seguretat i confort del vianant i del ciclista. Es creen carrils bici en els dos sentits segregats de la circulació de vehicles i vianants, sense interferències amb la càrrega i descàrrega.
Habilitar espais segurs per a aparcaments de motos. Es creen aparcaments de motos accessibles des de la calçada, en una franja de 2’20m d’amplada, situada entre arbre i arbre de la primera filada d’arbrat, per tal que aquestes no interfereixin en cap moment amb el vianant.
Eix estratègic de circulació dels autobusos. El transport públic col·lectiu manté la velocitat pel tronc central de la Diagonal, i el seu accés es preveu en llocs segurs i còmodes.
Incorporar i garantir l’abastiment de mercaderies. Es preveu una franja de càrrega i descàrrega en un cordó de 2’20m d’amplada, situat entre arbre i arbre de la primera filada d’arbrat per a l’abastiment de mercaderies i per a veïns i residents.
Garantir la mobilitat en transport privat. Els nivells de servei de la xarxa de vehicles privats, no han de sobresaturar ni l’avinguda Diagonal ni els itineraris alternatius.

El projecte per aquest tram de 1,3 km té un import de 18.959.910€ (IVA Inclòs). La previsió és poder iniciar els treballs al juny, començant simultàniament pels dos extrems: Plaça Francesc Macià – Muntaner (banda muntanya) i Passeig de Gràcia – Balmes (banda mar). Les obres està previst que s’allarguin fins a finals del primer trimestre del 2015.





Paraules clau

Diagonal/