Comencen les obres de reforma de la Diagonal per recuperar un espai per al passeig i el lleure : Servei de Premsa

Comencen les obres de reforma de la Diagonal per recuperar un espai per al passeig i el lleure

30/05/2014



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’Ajuntament de Barcelona iniciarà aquest cap de setmana els treballs previs a les obres de reforma de l’avinguda Diagonal en el tram comprès entre la plaça Francesc Macià i el passeig de Gràcia, que comportaran desviaments i restriccions a la mobilitat de persones, bicicletes i vehicles.

Les obres de reforma d’aquest tram de 1,3 km estan dividides en sis fases, que s’executen, de forma simultània, de dos en dos. En concret dilluns, començaran les obres, de manera simultània, pels dos extrems de l’avinguda: entre la plaça Francesc Macià i el carrer Muntaner, a la banda muntanya i entre el passeig de Gràcia i el carrer Balmes, banda mar. L’àmbit de l’actuació comprèn els passejos (tercianes), les calçades laterals i les voreres i té una durada prevista d’uns dos mesos.

Aquests treballs comportaran, en els propers dies, canvis en parades d’autobús al sector central i la reubicació del carril bici a la calçada lateral, deixant tan sols un carril de circulació per als vehicles. A més s’habiliten aparcaments provisionals per a motos a la calçada lateral per reubicar els vehicles de dues rodes que actualment aparquen a la terciana. Les obres no afectaran la circulació de vehicles en els carrils del tronc central de l’avinguda.

L’objectiu de la reforma és ordenar i millorar la qualitat de l’espai urbà, ampliant les voreres destinades als vianants, creant un carril segregat per a bicis i mantenint el tronc central per a la circulació del transport públic i els vehicles privats. Aquesta reforma es fa mantenint un dels principals signes d’identitat de la Diagonal, el seu arbrat actual, i introduint infraestructura smart, amb enllumenat intel·ligent, WIFI, sensorització i fibra òptica així com criteris d’eficiència i sostenibilitat, amb aprofitament d’aigua del freàtic o punts de recarrega de vehicle elèctric.

La totalitat de les obres està previst que finalitzin al març del 2015 i tenen un cost de 12.249.218 € ( IVA inclòs).

L’Ajuntament de Barcelona ha elaborat un pla de comunicació de les obres que inclou, entre d’altres, la distribució de 2.000 avisos d’escala, 17.000 cartes a veïns i 1.200 cartes a comerciants. A més, s’ha habilitat informació al web www.bcn.cat/diagonal.

 

Afectacions al transport public: canvis en parades d’autobús al sector central

Les obres comportaran l’ocupació d’espais on hi ha dues de les vuit parades d’autobús que hi ha en el tram comprès entre la plaça de Francesc Macià i el passeig de Gràcia. Les línies d’autobús de TMB mantindran els recorreguts habituals per l’avinguda. Les afectacions a les parades seran els propers dies i TMB n’informarà oportunament.

Els usuaris de les línies H8, V17, 6, 7, 22, 24, 27, 32, 33, 34, 63 i 67 hauran de tenir en compte aquest fet i la situació de les parades alternatives, que estaran degudament senyalitzades.

 

Inici d’obres amb tasques de protecció de l’arbrat

Les obres comencen amb les tasques prèvies de protecció de l’arbrat. Dissabte 31 de maig es començarà l’actuació amb les primeres atencions als arbres, amb la poda dels exemplars inclosos en l’àmbit de la primera fase d’obres, que es realitzarà durant el cap de setmana del 31 de maig i 1 de juny i el del 7 i 8 de juny. S’establiran les primeres mesures de protecció de l’arbrat viari, amb l’esporga en verd per tal d’equilibrar capçada i base i per garantir-ne l’estabilitat i les condicions més òptimes possibles de convivència amb les obres.

 

El balanç final és positiu: la Diagonal tindrà més arbres que ara

En l’actualitat, la Diagonal compta amb 550 arbres, la majoria alineats amb la configuració del carrer. Majoritàriament són plataners (318), palmeres (115 de l’espècie phoenix i 36 de washingtònia), i lledoners (23). En total a l’avinguda hi ha 15 espècies, entre tipuanes, sophores, robínies, alzines, ampolles, troanes, magnòlies, oms siberians, pebrers bords, pruneres i til·lers.
Un cop finalitzin les obres, l’avinguda Diagonal tindrà més arbres que ara, sense canviar el paisatge ja que es mantenen les espècies que donen personalitat a l’avinguda. La Diagonal entre la plaça Francesc Macià i el passeig de Gràcia, un cop finalitzades les obres, incrementarà l’arbrat viari, guanyant prop d’un 10% més de verd, i mantenint les espècies existents.

 

Principals objectius de la reforma de l’avinguda

Els principals treballs a realitzar inclouen una nova pavimentació en l’àmbit de les franges laterals, l’adaptació de la xarxa de drenatge superficial, la plantació d’arbrat, l’adaptació de la xarxa de reg existent i la instal·lació de la xarxa d’aigües freàtiques. Així mateix es preveu aplicar els criteris del Pla Director d’Il·luminació amb un nou enllumenat públic amb lluminàries LED i introduir xarxes de Wifi ciutadà i de fibra òptica.

Els objectius que motiven la reforma de la Diagonal són:

– Voreres més amples. Ampliar les voreres davant de les façanes fins a 7-7’5 metres, configurant un passeig que, des de l’ordenació de l’espai públic, aporti una resposta a la deteriorada situació actual.
– Eix estratègic per a la circulació de la bicicleta. Gràcies al suau pendent que té, i al fet de creuar tota la ciutat, la Diagonal ja es de per sí un eix estratègic per a la bicicleta.
– Seguretat i confort del vianant i del ciclista. Es creen carrils bici en els dos sentits Segregats de la circulació de vehicles i vianants, sense interferències amb la càrrega i descàrrega.
– Habilitar espais ordenats per a aparcaments de motos. Es creen aparcaments de motos accessibles des de la calçada, en una franja de 2’20m d’amplada, situada entre arbre i arbre de la primera filada d’arbrat, per tal que aquestes no interfereixin en cap moment amb el vianant.
– Eix estratègic de circulació dels autobusos. El transport públic col·lectiu manté la velocitat pel tronc central de la Diagonal, i el seu accés es preveu en llocs segurs i còmodes.
– Incorporar i garantir l’abastiment de mercaderies i per a veïns i residents. Es preveu una franja de càrrega i descàrrega en un cordó de 2’20m d’amplada, situat entre arbre i arbre de la primera filada d’arbrat per a l’abastiment de mercaderies i per a veïns i residents.
– Garantir la mobilitat en transport privat. Els nivells de servei de la xarxa de vehicles privats, no han de sobresaturar ni l’avinguda Diagonal ni els itineraris alternatius.

El desplaçament de les tercianes, l’augment de les voreres i la reubicació de bicis i vianants faran que els usuaris deixin de competir per l’espai i es millori la convivència a l’espai públic.

La nova configuració de l’avinguda reduirà el nombre de carrils a creuar a peu pels vianants, acosta els passos de vianants i contribuirà a millorar la transversalitat entre la façana sud i la nord de Diagonal. Tot plegat ajudarà a recosir els barris i a convertir aquest espai de frontera en espai frontissa.





Paraules clau

Diagonal/