El districte de l’Eixample impulsa el projecte Zona 11, Àrea Creativa a la Dreta de l’Eixample : Servei de Premsa

El districte de l’Eixample impulsa el projecte Zona 11, Àrea Creativa a la Dreta de l’Eixample

12/08/2014



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El districte de l’Eixample està impulsant el projecte Zona 11, Àrea Creativa a la Dreta de l’Eixample. Aquesta és una zona compresa entre el Passeig de Gràcia, el Passeig de Sant Joan, la Gran Via de les Corts Catalanes i la Ronda Sant Pere per tal que esdevingui un pol de creativitat, tot posant en valor els actius i potencialitats d’aquest àmbit i potenciant la creació de sinèrgies entre els diferents actors que ja estan ubicats en aquest espai.

El regidor del districte de l’Eixample, Gerard Ardanuy, ha assegurat que “la voluntat del govern municipal i de la resta d’agents participants és aprofitar aquest entorn emergent en una zona amb poca vida associativa per definir un model de barri que tingui com a principal eix impulsor la creativitat” i ha afegit que “aquí tenim una zona que compta amb molts centres de formació, agents que treballen el món de l’economia social, alguns especialitzats en la creació i un patrimoni cultural molt interessant i volem crear sinèrgies entre tots aquests els actors per posar en valor aquest territori”.

Aquesta zona és un àmbit de creativitat que compta amb centres de formació, espais de co-working, disponibilitat de locals a peu de carrer i un important patrimoni modernista, que donen a aquest espai una singularitat per esdevenir un espai de referència per a la creativitat, la tecnologia i la dinamització social. Per aquest motiu, s’està desenvolupant aquest projecte amb els objectius de:
– Generar creixement econòmic amb valor afegit en aquest àmbit.
– Dinamitzar econòmicament la zona reforçant la cohesió social i el teixit cívic del barri.
– Posar en valor el patrimoni històric, la vida cultural, els espais de barri i el talent de les persones.

Els principals actius i potencialitats són:
– Espai d’economia social: la zona compta amb la presència de diversos agents que treballen en el camp de l’economia social (Grup ECOS, Cooperativa Abacus, Xarxa d’Economia Social de Catalunya, Coop 57, banca ètica Fiare, LabCoop…). A més, hi ha més de 40 fundacions i 200 associacions censades a la zona.
– Espai de creació: col·lectiu Makers of Barcelona (MOB) màxim exponent d’aquest Zona 11, ja que al voltant del seu local situat al carrer Bailèn s’han unit 120 professionals que treballen en activitats creatives, innovadores i d’emprenedoria.
– Espai de formació: hi ha 4 grans centres de formació com són Eòlia, ITES, 9 zeros i ESERP, que compten amb uns 2.500 alumnes matriculats. La presència de locals que arriben amb facilitat als 1.000 metres quadrats, faciliten la instal·lació d’aquest tipus de centres.
– Espai de cultura: la pròpia evolució històrica de la zona, el patrimoni modernista que acumula, la petjada de la maçoneria, negocis relacionats amb el còmic, editorials…

Aquest projecte s’articula a través del partenariat público-privat. I és que aquesta iniciativa necessita de la col·laboració entre tots els actors que estan ubicats a la zona. Per això, es crea un grup impulsor d’aquesta zona que serà l’element clau per a desenvolupar el projecte. Aquest grup pren decisions sobre l’estratègia i també aprova el pla d’acció concret. Està format, com a mínim, per un representant de cadascun dels sectors presents al barri i per un representant del districte, que faran reunions periòdiques.

Els membres actuals són: Eòlia, Escola de Cinema de Barcelona, ESERP Business School, ITES, Kaburi, LabCoop, MOB, Norma Còmics, Octaedro editorial i l’Oficina de Promoció Econòmica del districte de l’Eixample. Durant els primers mesos, a més, l’Oficina s’encarregarà, de fer d’oficina tècnica de Zona 11.

D’entrada, aquest projecte compta amb una inversió inicial de 15.000 euros per impulsar el projecte i dotar-lo d’eines per difondre’l, com és una imatge i una pàgina web específica que inclourà les activitats i informacions pròpies de les entitats del territori, i que esdevindrà una eina indispensable per al desenvolupament del projecte.

 

 

Primers fruits i accions de futur

Les primeres accions previstes per dur a terme en aquesta zona de la ciutat són:
– Promoció de la implantació d’ateneus de fabricació digital a la zona, com a espais de formació, recerca i producció a petita escala adaptats a les noves tecnologies.
– Projecte Creixample de generació de nous espais en els que la frontera entre allò públic i allò privat es difumina, mitjançant la instal·lació de contenidors en alguns xamfrans de la Zona 11. Aquestes seran estructures fàcils de moure que poden acollir diverses activitats (debats, exposicions, promocions, sensibilitzacions…). La seva col·locació anirà variant i les activitats dels seus interiors seran itinerants.
– Creació de rutes de Tallers i Negocis Oberts per fer més visible l’activitat creativa de la zona.
– Creació de rutes emblemàtiques que posin en valor el patrimoni arquitectònic i cultural.
– Creació de taules de treball específiques.
– Mesures per ampliar el nombre d’agents implicats en l’impuls de la iniciativa.

De les activitats ja fetes, cal destacar:
– Mini Makers Faire: la primera fira de “makers” que se celebra a Espanya. Està impulsada pel MOB juntament amb el districte de l’Eixample. És una trobada de caràcter anual en la que els creadors mostren els seus projectes, alhora que comparteixen els seus coneixements entre ells i totes les persones disposades a aprendre.
– Projecte 15×2: està impulsat des del districte de l’Eixample i el MOB i promou que joves talents en situació d’atur s’incorporin a un grup de treball amb la doble finalitat de desenvolupar habilitats laborals d’última generació tot definint estratègies per revitalitzar i dinamitzar la zona.
– Jornada sobre emprenedoria i innovació social: promoguda per l’Oficina de Promoció Econòmica i celebrada el passat 11 de juny a la seu d’ESERP Business School de Barcelona. Una jornada destinada a promoure l’emprenedoria social mitjançant la organització de dos Taules Rodones i una xerrada per tal de posar presentar diferents experiències d’emprenedoria social i donar a conèixer els recursos existents per desenvolupar iniciatives d’economia social.





Paraules clau

creació/ creativitat/ creixement/ economia/ Eixample/ formació/ Zona 11/