Barcelona Urban Lab, entre els 20 millors projectes d’innovació urbana del món : Servei de Premsa

Barcelona Urban Lab, entre els 20 millors projectes d’innovació urbana del món

12/09/2014



Temps estimat de lectura: 3 minuts

Barcelona Urban Lab, una iniciativa impulsada per l’Ajuntament de Barcelona que facilita l’ús d’espais públics de la ciutat per implementar projectes pilot en una etapa prèvia a la seva comercialització, ha estat seleccionat com un dels 20 millors projectes d’innovació urbana del món, segons un informe elaborat per Bloomberg Philantrophies iNesta, la fundació per a la innovació del Regne Unit.

Aquest document identifica 20 casos d’equips – el que els autors anomenen comi-teams – impulsats per governs de tots els continents que tenen com a objectiu fomentar la innovació. En la selecció hi ha participat una àmplia gamma d’experts, que han considerat com a condició necessària que el projecte no sigui només una idea, sinó que s’hagi implantat i es pugui demostrar el seu impacte. La recerca ha inclòs més de 80 entrevistes amb i-teams, els seus clients i socis, visites de camp i enquestes, a més de sis mesos de treball complementari de documentació.

El reconeixement arriba després que Barcelona hagi estat reconeguda aquest 2014 com a Capital Europea de la Innovació (iCapital), en el marc de la Innovation Convention 2014, organitzada per la Comissió Europea, per la introducció que ha fet Barcelona de les noves tecnologies per apropar la ciutat als ciutadans i les iniciatives i polítiques aplicades per crear un ecosistema per a la innovació, que potenciï el creixement econòmic i la competitivitat de les empreses.

 

Mètode i recursos, els punts forts de Barcelona Urban Lab

Un dels aspectes deBarcelona Urban Lab que l’informe posa de relleu és el mètode, que defineix com “d’innovació oberta” i orientat a un doble objectiu: aconseguir beneficis pels ciutadans i donar suport comercial a les empreses locals.

El segon element que l’estudi destaca del programa són els recursos que utilitza. L’informe argumenta que, amb un model de baix cost,Barcelona Urban Labaconsegueix “mobilitzar els actius de la ciutat i fomentar la inversió privada en innovació”.

 

Barcelona, en el mapa internacional de la innovació

L’informe analitza el mapa mundial de la innovació i inclou exemples d’economies desenvolupades i emergents, països de diferents dimensions i tots els nivells de govern: municipal, regional i nacional.

Aquest reconeixement internacional reforça el posicionament de Barcelona com a Capital Europea de la Innovació, situant-se al costat de ciutats com París, Londres, Seul, Singapur, Boston, Nova York o Washington, seleccionades també a l’estudi com a exemples de gestió pública orientada al foment de la innovació.

Aquest informe és una mostra més de l’aposta de Barcelona per esdevenir un referent en innovació aplicada a les ciutats. L’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, impulsa avenços en aquest àmbit, amb l’objectiu de dotar la ciutadania de més i millors serveis i productes i alhora fomentar la competitivitat del teixit empresarial i el seu accés al mercat.

 

De Barcelona Urban Lab aMobile World Lab

L’Ajuntament de Barcelona va endegar el 2008 el projecte Barcelona Urban Lab, un laboratori urbà a disposició de les empreses amb productes innovadors que tinguin un clar benefici pels ciutadans. L’objectiu és també facilitar que aquestes empreses duguin a terme proves pilot amb impacte en un entorn real, la qual cosa afavoreix el seu accés al mercat i augmenta la seva competitivitat.

Coincidint amb la designació de Barcelona com a Mobile World Capital fins l’any 2018, el serveiBarcelona Urban Lab ha passat a anomenar-seMobile World Lab. L’objectiu és fomentar l’activitat econòmica relacionada amb el mòbil i convertir Barcelona en la plataforma de proves d’aplicacions, serveis i continguts avançats en l’àmbit de la mobilitat. D’aquesta manera es facilita que les empreses innovadores en màteria de mobilitat i Smart City utilitzin la ciutat per probar els seus productes.

Una de les condicions indispensables perquè un producte o servei es pugui testejar en el marc delMobile World Lab és que tingui un benefici directe sobre la gestió de l’Ajuntament o la ciutadania, i que prèviament no s’hagi comercialitzat. Per part de l’Ajuntament no implica cap compromís d’implantació de la solució testejada ni cap via de finançament.

Per a les empreses, el servei Mobile World Labsuposa importants avantatges, com la ràpida obtenció de resultats/punts de millora del producte, la disponibilitat del Segell de QualitatMobile World Lab, la visibilitat de marca a nivell municipal, l’agilitat en les tasques conjuntes Ajuntament-Empresa objecte de la prova pilot o l’obtenció de sinèrgies amb d’altres projectes municipals.

Es pot consultar l’estudi sobre “i-teams” elaborat per Bloomberg Philantrophies i Nesta a: theiteams.org.





Paraules clau

Barcelona Urban Lab/ innovació/