L’Ajuntament ha atès a 248 persones que han patit alguna situació de vulneració dels seus drets a la ciutat : Servei de Premsa

L’Ajuntament ha atès a 248 persones que han patit alguna situació de vulneració dels seus drets a la ciutat

10/12/2014



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Oficina d’Atenció de l’Agència pels Drets Civils i la No Discriminació ha atès de gener a novembre a 417 persones en temes d’igualtat i no discriminació. D’aquestes 417 atencions, 248 han estat situacions de vulneració de Drets. L’Oficina també ha realitzat diferents tallers de reflexió i debat per la igualtat i la no discriminació a 638 persones.

Aquesta Oficina és un servei municipal d’orientació per a la defensa dels drets de les persones, amb especial atenció als col·lectius més vulnerables o amb més risc de ser objecte de discriminació per raó de: gènere; orientació sexual i identitat de gènere; origen i pertinença cultural (immigració i minories culturals); estat de salut (malalties cròniques, sida/VIH, addiccions…); discapacitat; edat (infància i gent gran); situació econòmica i social; entre d’altres.

Els motius principals de les queixes presentades ha estat per origen i diversitat cultural (43%), per orientació sexual i per ser dones (8% respectivament) , per discapacitat (7%) i gent gran, col·lectius econòmicament desfavorits i malalts mentals (3% cadascuna).

Fins el mes de novembre els Drets vulnerats més freqüents han sigut el Dret a la Dignitat (32%), el dret a la informació (27%), els drets laborals (12%), el dret d’admissió (6%), i el dret a l’habitatge (5%).

La regidora de Dona i Drets Civils, Francina Vila, ha recordat que avui es celebra el Dia Internacional dels Drets Humans, “un gran marc per recordar que la defensa d’aquests Drets s’ha de fer cada dia. Barcelona no pot ser una ciutat d’èxit sinó defensa els drets dels seus ciutadans i ciutadanes”. En aquest sentit, Vila ha recordat que l’Ajuntament va posar en marxa la nova Agència pels Drets Civils i la No Discriminació, un instrument que “treballa per a que Barcelona continuï sent capdavantera en el respecte i el reconeixement dels drets humans”. La regidora ha explicat que aquesta agència ha donat un nou impuls al funcionament dels actuals serveis i programes municipals específics en matèria de Drets Civils, i els dota de més coherència, eficiència i impacte entre la ciutadania. “Des de l’Ajuntament tenim molt present que la defensa dels drets fonamentals i de les llibertats de les persones ha d’estar molt present en el polítiques públiques, per aquest motiu es promouen els serveis de titularitat municipal per atendre a les persones víctimes de discriminació”, ha destacat Francina Vila.

L’Agència és caracteritza per dotar a la ciutat d’un instrument eficient i ser el motor per a que totes les polítiques municipals, o aquelles que afecten a la ciutadania, fomentin la igualtat d’oportunitat i de tracte i la no discriminació. El seu objectiu general és aconseguir que sigui identificada i utilitzada per part de la ciutadania com el servei municipal que impulsa la defensa i promoció dels drets i deures a Barcelona.

En aquest sentit l’Oficina d’Atenció, és l’eina d’atenció i assessorament de l’Agència que està oberta a totes les persones que pensen que han estat objecte d’una discriminació dins de la ciutat, i als ciutadans i ciutadanes, que residint a Barcelona, pensen que han estat objecte d’una discriminació fora del terme municipal. L’objectiu és treballar per la convivència i garantir la igualtat constituint, per tant, un punt de recepció, anàlisi i canalització de les denúncies per tracte discriminatori de qualsevol naturalesa que es presentin.

Les funcions bàsiques de l’Oficina d’atenció de l’Agència pels Drets Civils i la No Discriminació són:
– Informar i sensibilitzar de tot el que faci referència a la igualtat de drets i identificar els diferents àmbits de discriminació.
– Exercir la funció mediadora en les queixes per discriminació. Quan la situació ho permet, es proposa una solució alternativa a la via judicial (gestió alternativa de conflictes). Aquesta metodologia és utilitzada per atendre els conflictes entre les persones o entitats que s’han sentit discriminades per particulars, empreses o institucions, sempre que hi hagi un acord previ entre ambdues parts d’acceptar el procés i assumir els possibles acords.
– Oferir assessorament jurídic per a la tramitació de denúncies per discriminació. Finalment, i en el cas que la denúncia hagi de prosperar per la via judicial, l’Oficina d’Atenció assessora a les persones per tal que disposin de la informació adient per decidir si volen presentar denúncia. I, en cas afirmatiu, facilitar informació de com pot gestionar la denúncia i on l’ha adreçat (advocat d’ofici, Jutjat de Guàrdia, etc…).
– Reforç de la proximitat territorial dels recursos de l’Oficina d’Atenció i millora de la seva visibilitat per incrementar el seu coneixement a la ciutadania.

Amb motiu del Dia Internacional del Drets Humans, l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona, organitzen aquesta tarda un acte a la Sala Moragues del Born Centre Cultural, que comptarà amb al presència de Ferran Mascarell, conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, i de la regidora de Dona i Drets Civils, Francina Vila.

L’acte d’enguany es dedicarà al diàleg entre els drets humans, les arts i la cultura, i serà en aquest marc que tindrà lloc la conferència d’Isona Passola, presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català Isona. Durant la commemoració es farà la lectura pública de la Declaració Universal de Drets Humans per part de personalitats de la cultura catalana com Montserrat Carulla ,actriu; Màrius Serra, escriptor; Albert Guinovart, compositor; Marina Rossell, cantant; Àgata Roca, actriu; la Fura del Baus, teatre; Los Manolos, cantants; Pep Sala, músic; etc. Al finalitzar l’acte tindrà lloc l’actuació de Joan Chamorro i Andrea Motis.





Paraules clau

atenció a les persones/