L’Ajuntament de Barcelona, la UPC i la UB inicien una prova pilot per promoure el cotxe compartit al campus Diagonal : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona, la UPC i la UB inicien una prova pilot per promoure el cotxe compartit al campus Diagonal

12/01/2015



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la Universitat de Barcelona (UB) han signat avui un acord de col·laboració per a la realització d’una iniciativa per a la promoció del cotxe compartit al campus Diagonal, al districte de les Corts. A l’acte de signatura hi han assistit el regidor de mobilitat, Eduard Freixedes, el vicerector de Comunitat, Acció Social i Sostenibilitat de la UPC, Joan Puigdomènech, i la vicerectora d’Administració i Organització de la UB, Carme Panchón.

 

upimg

 

L’acord preveu realitzar una prova pilot per promoure el cotxe compartit al Campus Diagonal, amb l’objectiu de reduir els cotxes que accedeixen a les facultats i escoles que es troben en aquest àmbit de la ciutat. D’aquesta manera es pretén racionalitzar l’ús del vehicle i promoure l’augment de l’ocupació del mateix, impulsant una mobilitat més sostenible i més eficient en els desplaçaments a la universitat. L’Ajuntament de Barcelona avaluarà els resultats d’aquesta iniciativa per tal de determinar quin impacte té, detectar bones pràctiques realitzades i valorar el potencial d’extensió d’aquest model a altres entorns de la ciutat.

El regidor de mobilitat, Eduard Freixedes ha assegurat que: “amb aquest acord s’inicia un projecte innovador en el camp de la mobilitat que torna a situar a la ciutat i a la comunitat universitària com un exemple d’smart city intel.ligent, eficient i sostenible”. Freixedes, ha recordat que “el projecte s’emmarca dins de les línies d’actuació del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) que està treballant l’Ajuntament”. El vicerector de Comunitat, Acció Social i Sostenibilitat de la UPC, Joan Puigdomènech, ha afirmat que “la  UPC, en el marc de la seva estratègia de sostenibilitat, promou la mobilitat sostenible i l’accessibilitat universal i el projecte de cotxe compartit facilitarà que els campus esdevinguin espais d’innovació on desenvolupar solucions intel·ligents per facilitar la mobilitat de les persones i reduir l’impacte sobre l’entorn”. En aquest sentit, ha afegit que la iniciativa “aplica les noves millores tecnològiques a la lògica del consum col·laboratiu  per tal d’oferir una proposta coherent amb els principis de la sostenibilitat i amb la voluntat de millorar la qualitat de vida dels campus i de les ciutats”. Per la seva banda, la vicerectora d’Administració i Organització de la UB, Carme Panchón, ha remarcat que «la Universitat de Barcelona fa més de quinze anys que duu a terme accions per millorar la mobilitat de la comunitat universitària, fer-la més fàcil i sostenible», i ha posat d’exemple els estudis elaborats en aquest àmbit i les accions concretes per fomentar l’ús de la bicicleta. Panchón ha posat un èmfasi especial en «la importància d’impulsar la cultura col•laborativa, que està transformant les relacions institucionals i el concepte de ciutat».

 

Compartir el cotxe per anar a la universitat

El desenvolupament d’aquest iniciativa preveu:

La prova pilot es durà a terme entre el mes de febrer d’aquest any i el mes de desembre. La UPC i la UB assumiran el compromís de crear la comunitat específica del cotxe compartit i faran la difusió de la plataforma entre la comunitat universitària. L’Ajuntament de Barcelona, per la seva banda, farà un estudi de viabilitat per a la reserva de places d’aparcament d’ús preferent i/o exclusiu a la via pública en carrers o solars adjacents als campus de la UPC i la UB i en aparcaments en règim de concessió municipal i avaluarà la prova pilot de cara a la seva extensió a nivell de la capital catalana. Mentre es dugui a terme el projecte es crearà una comissió paritària de seguiment, integrada per les tres parts, que permetrà analitzar i optimitzar la implantació de les diferents mesures.

 

Aposta per la mobilitat sostenible

La iniciativa neix com una de les actuacions sorgides en el marc de la Taula de mobilitat de les Universitats del districte de Les Corts, en la qual hi són representades les dues universitats i l’Ajuntament de Barcelona. Aquest òrgan té per objectiu conèixer la Mobilitat Universitària i establir estratègies per a millorar-la, fomentant la sostenibilitat i el canvi modal a peu, bicicleta i transport públic, i alhora estudiar microactuacions de millora de mobilitat (senyalització / regulació / seguretat / etc.), proposant mesures i fent-ne el seguiment. Entre les actuacions que ja s’han dut a terme, destaca la urbanització i l’ordenació de l’estacionament en dos trams de l’Avinguda de la Diagonal i del carrer de Pau Gargallo, o la peatonalització del carrer de Baldiri Reixac.

Les tres institucions consideren una prioritat la millora de l’accessibilitat als campus universitaris i la promoció del cotxe compartit, en el marc de la mobilitat sostenible. Aquest projecte constitueix el punt de partida per a futures col•laboracions en l’àmbit de la mobilitat sostenible. D’aquesta manera, els campus universitaris s’ofereixen com a espais d’innovació per a posar en pràctica noves propostes i solucions que contribueixin a uns desplaçaments més eficients, segurs i saludables.

En aquest sentit, l’Ajuntament de Barcelona, ha aprovat inicialment el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018, en el qual s’estableixen quatre objectius estratègics com són la mobilitat segura, sostenible, equitativa i eficient. Entre les mesures que engloba el document es determina la necessitat de dur a terme actuacions que permetin augmentar l’índex d’ocupació dels vehicles, fomentant els sistemes de vehicle compartit a la ciutat.

 





Paraules clau

innovació/ mobilitat/ smart cities/ smart city/ sostenibilitat/ ub/ Universitat/ UPC/