L’Ajuntament destina més de 5M de l’impost turístic a impulsar un model de turisme responsable, sostenible i de qualitat : Servei de Premsa

L’Ajuntament destina més de 5M de l’impost turístic a impulsar un model de turisme responsable, sostenible i de qualitat

21/01/2015



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona ha destinat un total de 5.095.757 euros recaptats amb el Fons de Foment del Turisme de la Generalitat, provinent de l’impost sobre estades en establiments turístics, a tirar endavant projectes municipals que tenen per objectiu principal desenvolupar nous serveis i infraestructures que promocionin la desconcentració territorial dels turistes, ajudin a repartir la riquesa que generen els visitants a tots els barris i districtes i contribueixin al seu encaix a la vida diària dels ciutadans. Així es reflecteix en l’informe sobre l’aplicació del Fons del Foment del Turisme que el Govern municipal ha presentat aquest dimecres en el marc de la Comissió d’Economia, Empresa i Ocupació.

Durant la comissió, la tinenta d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, ha afirmat que la prioritat bàsica de l’Ajuntament és “defensar un model turístic responsable i sostenible”, i ha afirmat que els projectes finançats amb els recursos de l’impost turístic estan orientats en aquesta línia. Sobre el destí de l’impost, ha recordat que el Govern municipal ha demanat formalment en repetides ocasions a la Generalitat una modificació del marc normatiu actual per tal que es pugui destinar els recursos obtinguts a cobrir els costos que genera la gestió del turisme, i que es reconegui l’especificitat de Barcelona com a capital de país en aquest àmbit.

“Creiem que si com a ciutat fem esforços per gestionar el turisme que rebem, també hem de poder decidir com gestionar els beneficis que genera”, ha argumentat, i ha afegit que el Govern municipal continuarà negociant perquè es produeixi aquest canvi legislatiu en el marc del Parlament de Catalunya.

Tal com informa el document presentat a la comissió, des de l’entrada en vigor de l’impost –novembre de 2012–, l’Ajuntament ha rebut 12.408.708€ d’acord amb la proporció que li correspon de la recaptació que ha tingut lloc a la ciutat. D’aquest import, el 50% el gestiona el consistori per a impulsar iniciatives municipals, i l’altre 50% es transfereix a Turisme de Barcelona. Així doncs, l’Ajuntament ha ingressat un total de 6.204.354€, i, d’aquests, ja n’ha invertit 5.095.757€ en diversos projectes. La Comissió de Govern aprovarà properament el destí dels 1,1M€ rebuts a data de 13 de gener i pendent de ser assignats.

Les iniciatives finançades amb aquests recursos s’alineen amb el model de turisme responsable i sostenible que promou el Govern municipal i pretenen millorar la qualitat de vida dels barcelonins. S’alineen, doncs, amb els objectius marcats pel Marc Estratègic 2012-2015, de manera que totes les mesures impulsades amb els ingressos de l’impost turístic s’identifiquen clarament amb diversos punts contemplats en el full de ruta municipal:

 

Turisme i territori. Un 57,50% -2,92M€- dels recursos ja assignats s’han destinat a mesures per impulsar nous atractors urbans que generin centralitat a tots els districtes i distribueixin el turisme a tota la ciutat (Objectiu de ciutat 4.9 del Marc estratègic). Destaquen els següents blocs:

Senyalització turística. La millora de la senyalització turística per a vianants als deu districtes, al Park Güell i la xarxa de transport públic ha rebut una inversió de 840.423€.

Millora de la informació per al visitant. Un total d’1,6M€ s’han destinat a impulsar projectes com el punt d’informació turística de la plaça de les Glòries i apps mòbils amb informació sobre els punts d’interès dels districtes. També destaquen l’elaboració i difusió de materials turístics –mapes, rutes turístiques, etc– dels districtes de Nou Barris, Sant Martí, Sant Andreu i Sarrià-Sant Gervasi; la creació d’una base de dades i una agenda amb tots els punts d’interès turístic de la ciutat, i el desplegament de la xarxa WiFi a les platges, entre d’altres.

Creació de nou producte turístic. La il·luminació monumental del Castell de Torre Baró, el redisseny de la ruta del Modernisme de la ciutat i el punt d’informació i vigilància del Turó de la Rovira són exemples de les actuacions en aquest àmbit, valorades totes elles en 460. 872€.

 

Activitat turística sostenible i responsable. El 13,38% dels ingressos -682.012€- han servit per consolidar Barcelona com a destinació que aposta pel turisme responsable i sostenible (Objectius funcionals/actuacions 3.2 – 4 del Marc estratègic). Alguns exemples són la millora de l’accessibilitat i mobiliari de les platges; un mapa de Collserola amb els recorreguts habilitats i el transport públic que hi dóna accés; el desenvolupament de l’app de Museus en diversos idiomes, i una app i web amb informació d’interès per persones amb discapacitat o necessitats especials, entre altres.

 

Desenvolupament de l’activitat turística: Per afavorir el desenvolupament de l’activitat econòmica vinculada al turisme a la ciutat (Objectiu 3.2.5 del Marc Estratègic), un 27,93% dels recursos invertits -1,42M€- han permès dur a terme projectes vinculats al turisme acadèmic per promocionar a la xarxa l’oferta formativa d’estiu del conjunt d’universitats i centres d’educació superior de la ciutat, així com informació de servei per estudiants, professors, investigadors i congressistes. A més, també s’ha potenciat el festival Llum Bcn, s’ha ampliat l’horari de funcionament de les Fonts de Montjuïc, i s’ha donat suport tècnic a la implantació de les smartquesines informatives per a visitants.

 

Esdeveniments: Finalment, amb l’objectiu d’afavorir la realització d’esdeveniments amb valor afegit per l’economia de la ciutat (Objectiu estratègic 3.4.4 del Marc Estratègic), un 1,19% dels diners ja invertits -60.500€- s’han dedicat a l’organització de la Seatrade Med Cruise Convention, la fira de professionals del sector dels creuers més prestigiosa d’Europa que contribueix a consolidar el lideratge internacional de Barcelona en aquest àmbit.





Paraules clau

turisme/