Més de 300 vehicles van participar voluntàriament a la campanya “Menys fum i menys soroll. Nous aires per Barcelona” : Servei de Premsa

Més de 300 vehicles van participar voluntàriament a la campanya “Menys fum i menys soroll. Nous aires per Barcelona”

12/12/2015



Temps estimat de lectura: 3 minuts

Del 30 de novembre al 4 de desembre l’Ajuntament de Barcelona va realitzar una campanya de sensibilització entre els conductors de vehicles privats de la ciutat. L’objectiu era que la ciutadania prengués consciència de la incidència que l’ús dels vehicles en els seus desplaçaments diaris té sobre la contaminació a la ciutat, tant a nivell dels fums que desprenen com del soroll que produeixen.

Així, la campanya “Menys fums i menys soroll. Nous aires per a Barcelona” va consistir en controls de contaminació ambiental de vehicles dièsel, ciclomotors i motocicletes, a dos punts de la ciutat, al districte de Sant Andreu i al d’Horta-Guinardó. Per primera vegada, l’acció es feia a la vegada, partícules i soroll, per tal de poder donar una visió conjunta sobre la contaminació ambiental.

Durant les sessions realitzades es van aturar un total de 213 cotxes (101 al districte d’Horta i 112 al districte de Sant Andreu), als quals s’hi va realitzar els mesuraments d’emissions de partícules PM10 amb un opacímetre, i es va sensibilitzar als ocupants amb un díptic informatiu amb els resultats obtinguts.

En relació als controls de contaminació acústica, es van aturar un total de 113 motos (53 al districte d’Horta i 60 al districte de Sant Andreu) als quals s’hi van realitzar els mesuraments d’emissió de soroll, es van sensibilitzar als conductors i se’ls va entregar un díptic informatiu amb el resultat.

La campanya ha tingut molt bona receptivitat per part dels conductors, a la vegada que s’ha observat un alt grau de compliment amb els valors límits establerts, tant pel que fa a partícules com a soroll.

En aquest sentit, el 99% de vehicles complien els límits establerts en les emissions de partícules fines a l’aire en les proves d’opacitat, mentre que els ciclomotors i les motos que estaven dins dels paràmetres acceptables de soroll representaven el 98%.

Al punt del districte de Sant Andreu, el 68% dels conductors dels cotxes aturats residien a Barcelona i conduïen vehicles amb una mitjana aproximada d’antiguitat de 9 anys, amb un grau de compliment amb la normativa europea (corresponent als diferents períodes de matriculació) del 100%.

Per la seva banda, al punt del districte d’Horta-Guinardó, un 73% dels conductors dels cotxes aturats residien a Barcelona i conduïen vehicles amb una mitjana aproximada de 8 anys, amb un grau de compliment amb la normativa europea del 97%.

A aquells cotxes en què la mesura no va ser favorable se’ls va aconsellar passar per un taller i reparar les anomalies i deficiències causants del mal funcionament. Pel què fa als ciclomotors i motocicletes, cal destacar que no s’hi van trobar tubs no homologats i que el grau de compliment de l’ordenança municipal de Medi Ambient va ser del 100%.

És important destacar que el resultat de les proves realitzades en aquesta campanya no es correspon amb la realitat de l’estat del parc mòbil de vehicles a Barcelona, per això són campanyes com aquesta les que ajuden a sensibilitzar sobre com contaminem els nostres vehicles. A més, cal tenir en compte que el principal contaminant a Barcelona, produït pels vehicles, és el diòxid de nitrogen que no és possible mesurar en proves com aquestes i que provoca que cada any la ciutat superi la mitjana anual permesa per la normativa europea.

També és important ressaltar que malgrat tots els vehicles que es desplacen per Barcelona compleixin la normativa, és l’elevada utilització dels mateixos com a sistema de desplaçament el que provoca problemes greus de contaminació atmosfèrica i acústica.

 

Accions per la millora de la qualitat ambiental i la salut

Les accions de control i sensibilització sobre els usuaris de vehicles de motor a la ciutat reverteixen en la millora de la qualitat de l’aire i en la reducció de l’impacte acústic de l’entorn. Així, aquesta acció tenia l’objectiu de conscienciar als conductors de vehicles privats de Barcelona que evitar l’ús del vehicle privat a la ciutat i els bons hàbits d’ús, manteniment i conducció del vehicle poden millorar la contaminació ambiental de la ciutat i la nostra salut.

I és que un dels objectius del govern municipal és la creació d’una consciència ciutadana que tingui en compte que els efectes sobre la qualitat de l’aire i la contaminació acústica és cosa de tothom. En aquest sentit, la coresponsabilitat de la ciutadania és un element clau en la lluita contra la contaminació ambiental.

Així, conjuntament amb iniciatives com la recentment creada Taula Contra la Contaminació de l’Aire o el “Compromís de Barcelona pel Clima”, l’Ajuntament de Barcelona vol aplicar mesures correctores per millorar la qualitat de l’aire i complir els límits de contaminació que marca la Unió Europea i lluitar contra el canvi climàtic.





Paraules clau

medi ambient/ salut/