Barcelona es planteja el repte de garantir una titulació d’educació post obligatòria als joves d’entre 18 i 25 anys : Servei de Premsa

Barcelona es planteja el repte de garantir una titulació d’educació post obligatòria als joves d’entre 18 i 25 anys

16/02/2016



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El Govern municipal presenta avui una mesura per donar un nou impuls al Projecte Educatiu de Ciutat (PEC) projecte amb el qual vol recuperar el lideratge de la ciutat en el camp de la pedagogia, i esdevenir referent a Europa en la innovació pedagògica. La innovació és un dels eixos principals d’aquesta mesura de govern, que també es basa en la proposta perquè a la ciutat de Barcelona totes les administracions treballin de manera coordinada i amb objectius i fites comuns.
Entre les fites que es planteja el nou projecte destaca el repte de garantir l’accés als serveis educatius amb un projecte públic i de qualitat des dels 0 als 18 anys. També destaca, com a objectiu que persegueix la mesura, assolir la fita que cap jove d’entre 18 i 25 anys de la ciutat es quedi sense una titulació d’ensenyament post obligatori. A més a més, i seguint amb la nova línia política d’entendre l’educació com un dret al llarg de tota la vida, el nou projecte educatiu de Barcelona es planteja l’objectiu que qualsevol adult, a partir dels 25 anys, tingui accés a continuar la seva formació i ho pugui fer en qualsevol etapa de la vida.

Així doncs, la mesura de govern, que marca aquests horitzons per més enllà d’un únic mandat, per a aquest mandat planteja els següents objectius:

Garantir uns serveis educatius amb un projecte públic articulats al voltant d’una estratègia comuna i compartida, que redueixin les desigualtats i millorin la cohesió social, on tots els centres sostinguts amb fons públics tinguin els mateixos drets i obligacions i on no sigui possible la segregació per origen, sexe o per llengua.

Millorar la qualitat, l’equitat i l’èxit educatiu, amb més participació i més autonomia per als centres, amb innovació educativa i treball en xarxa amb l’entorn.

Promoure l’educació al llarg de la vida. Garantir una oferta de qualitat i suficient en tots els nivells i etapes educatives. Impulsar una educació permanent, àmplia i flexible. Potenciar i prestigiar la formació professional. Aconseguir el reconeixement ple al dret a l’educació en el lleure de base comunitària.

Impulsar la participació de la comunitat educativa i la coresponsabilitat dels diferents agents socials (famílies, col·lectius professionals, món de la cultura i de les arts) que permeti fer de l’educació un objectiu compartit i una eina bàsica del desenvolupament i la cohesió social. Aconseguir una administració educativa descentralitzada i més eficient.

Algunes de les actuacions que es deriven d’aquest nou projecte passen per l’articulació dels diferents ens municipals que treballen en l’educació per situar-los en el marc comú del nou programa (IMEB, Departament Ciutat Educadora, Fundació Barcelona FP…). Reconduir i incorporar nous agents al Consell Escolar Municipal perquè esdevingui un autèntic fòrum de debat al voltant de l’educació. Promoure el Consell de Coordinació Pedagògica perquè esdevingui l’organisme motor de la innovació pedagògica. Donar un nou impuls a la participació educativa, especialment la dels joves. Reorientar la Fundació FP Barcelona cap a la Fundació de l’Èxit Educatiu, prioritzant la tasca dels joves que no han assolit titulació d’ESO, entre altres.
L’educació, un dret per a tothom al llarg de tota la vida

En el terreny de l’Educació, el nou Govern municipal vol trencar amb la premissa que equipara el dret a l’educació amb el dret a l’escolarització. L’educació és un dret i una eina fonamental per abordar la construcció del comú. Garantir aquest dret vol dir garantir l’educació per tothom al llarg de la vida.

L’any 2015 Barcelona va escolaritzar 175.467 infants entre 3 i 16 anys. Però en el marc de les societats complexes l’educació escolar no és suficient. Per això, la mesura planteja incorporar el dret a l’educació no formal (que inclou l’educació en el lleure de base comunitària, la formació d’adults…). La mesura vol impulsar doncs projectes educatius de proximitat, vol impulsar Barcelona com a ciutat educadora, i plans educatius de barri, eines que resulten indispensables per eradicar el 14,65% d’abandonament escolar prematur que hi ha a la ciutat. Aquest pla també preveu desenvolupar un model educatiu inclusiu, pensat per als 2.234 infants i adolescents d’educació especial.
Barcelona ja és ciutat pionera en el camp de la pedagogia

Amb aquest projecte, el Govern municipal vol reforçar el paper i la trajectòria de Barcelona, ciutat que ha estat històricament pionera en el camp de la pedagogia. I a més, continuar en la línia que ha situat la pedagogia que ha nascut i crescut a Barcelona amb un clar ressò internacional. El Consell de Coordinació Pedagògica de Barcelona el va impulsar en el curs 1988-1989 l’Institut d’Educació de Barcelona, amb la idea de coordinar les entitats i les institucions ciutadanes que oferien activitats educatives a les escoles. L’any 1990 va cristal·litzar el moviment Ciutats Educadores en el marc del I Congrés Internacional de Ciutats Educadores, que es va celebrar a Barcelona. En aquest congrés es va aprovar la I Carta de Ciutats Educadores, que va esdevenir el marc normatiu i conceptual d’aquest moviment. L’any 1994 es constituïa l’Associació Internacional de Ciutats Educadores, organització presidida per Barcelona.
Els plans estratègics d’educació es van començar a formular a Barcelona a partir del 2004, i s’han succeït fins al període 2012-2015, en què es va elaborar el darrer pla estratègic.





Paraules clau

educació/