Veïns, paradistes i entitats decideixen els usos dels espais veïnals del futur Mercat de Sant Antoni : Servei de Premsa

Veïns, paradistes i entitats decideixen els usos dels espais veïnals del futur Mercat de Sant Antoni

18/06/2016



Temps estimat de lectura: 5 minuts

 

L’Ajuntament de Barcelona, a través del Districte de l’Eixample, ha iniciat el procés participatiu “Omplim de barri el mercat” que permetrà que veïns, entitats i paradistes puguin decidir els usos dels espais veïnals que existiran en el futur mercat de Sant Antoni, actualment en obres, i alguns espais exteriors. El procés consta de tres fases i està previst que finalitzi durant el quart trimestre d’aquest any.

El principal objectiu d’aquesta iniciativa és pensar en clau d’activitat comunitària i vida de barri els espais, tant interiors com exteriors, del Mercat de Sant Antoni que es destinaran a ús veïnal. I tot això es vol fer incloent les necessitats del veïnat en la formulació d’alguns aspectes del mercat i els seus entorns pròxims.

A més, el procés també servirà per debatre quin és el model de mercat que vol el barri de Sant Antoni, basat en un model de mercat popular i de barri orientat als veïns i veïnes, entenent el mercat com la plaça central del barri, on el comerç i la vida quotidiana en són els protagonistes.

El Mercat de Sant Antoni comptarà amb diversos espais d’ús veïnal:
– Interior de l’edifici: uns 700 metres quadrats situats a la planta -1. En el marc del procés participatiu es debatran quines activitats i projectes es volen desenvolupar en aquest espai per tal que el mercat esdevingui un pol d’activitat comunitària on conflueixin i s’interrelacionin els diversos actors del barri.
– Exterior: les dues placetes que configuren l’aspa del mercat als carrers Tamarit i Borrell. Aquestes esdevindran espai públic per a urbanitzar amb les propostes sorgides al procés participatiu. També la futura urbanització i la possible pacificació dels carrers adjacents i la Ronda de Sant Antoni són objecte de debat en aquest procés.

Entre els objectius específics es troben:
– Informar sobre l’estat de la qüestió: aportar el coneixement necessari de la realitat existent i les possibilitats que hi ha per prendre decisions.
– Realitzar un diagnòstic participatiu per decidir la proposta més idònia. Incloure una opinió àmplia i diversa del veïnat, les associacions i les entitats sobre les necessitats de la vida quotidiana comunitària a l’entorn d’aquest projecte.
– Afavorir la cohesió social entre entitats i veïnat. Aprofitar aquest procés com eina de cohesió i convivència al barri.
– Convertir el Mercat de Sant Antoni en un espai referent de la vida comunitària al barri.

 

Un procés que es desenvoluparà en tres fases

Aquest procés participatiu està previst que es desenvolupi en tres fases. La primera d’elles va començar la setmana passada i està formada per quatre sessions informatives que tindran lloc durant el mes de juny a les que es convidarà a diferents veus a parlar d’un mateix tema. Les sessions tindran lloc tots els dimecres del mes a Calàbria, 66.

La voluntat és compartir amb totes les persones del barri i agents implicats en la construcció i desenvolupament del mercat tota la informació disponible per després poder prendre decisions col•lectivament en la següent fase del procés, de forma responsable i conscient, sobre aquells elements en els que es pot incidir a dia d’avui.
– Sessió 1 “Com serà el nou Mercat de Sant Antoni?” (8 de juny): presentació per part de l’equip tècnic que està desenvolupant el projecte de rehabilitació i de representants polítics de l’Ajuntament per explicar quin és l’abast del procés.
– Sessió 2 “Quin model de mercat tindrem a Sant Antoni?” (15 de juny): presentació per part de l’Institut Municipal de Mercats i dels paradistes del mateix.
– Sessió 3 “Experiències comunitàries entorn als mercats” (22 de juny): explicació d’altres experiències de Barcelona i Catalunya sobre propostes comunitàries entorn dels mercats.
– Sessió 4 “Com serà l’entorn del Mercat de Sant Antoni?” (29 de juny): presentació per part de tècnics d’Urbanisme de l’Ajuntament i d’alguna entitat del barri que hagi treballat el tema al territori.

Pel que fa a la segona fase, es durà a terme entre els mesos de juliol i setembre, ambdós inclosos. Es treballarà una metodologia que garanteixi que totes les persones que vulguin puguin participar i exposar les seves necessitats al voltant del mercat fent activitats sectorials amb persones de diversos perfils on puguin exposar les seves necessitats, així com debats transversals per posar-les en comú i consensuar les solucions conjuntes a proposar per l’espai.

La tercera fase tindrà lloc el darrer trimestre de 2016 i consistirà en el retorn que farà l’Ajuntament a les propostes sorgides de la fase deliberativa.

 

Un motor econòmic al bell mig de Sant Antoni

El Mercat de Sant Antoni ha de tornar a esdevenir un motor econòmic del barri de Sant Antoni. El projecte de remodelació i modernització del mercat, va ser atorgat en concurs públic al Taller d’Arquitectes Ravetllat-Ribas en data 19 de desembre de 2007. El projecte pretén potenciar les peculiars característiques de l’edifici existent, tot reordenant la seva distribució, dotant-lo de nous serveis per a comerciants i clients a l’alçada del segle XXI i fent-lo molt més accessible.

Les principals actuacions són:
– La rehabilitació integral de l’edifici té present el seu caràcter monumental i històric, restaurant els seus elements (tant estructurals com de tancament), i retornant, com en el cas de la coberta, als materials originals (ceràmica vidriada).
– Es mantenen les vuit entrades actuals, però fent-les visibles des del carrer, alhora que s’enderrocarà l’actual mur exterior, convertint els 4 patis interiors en autèntiques places d’ús públic.
– Excavació de 4 nivells, que permetran dotar comercialment i de serveis al nou equipament modernitzat. A la planta -1 hi haurà un vestíbul central que actuarà de distribuïdor cap als locals comercials i uns 700 m2 d’ús veïnal. A les plantes -2 i -4, es crearà un aparcament per al públic, de més de 300 places, i a la planta -3 hi haurà una zona de càrrega i descàrrega i magatzems per als comerciants.
– Sota l’emplaçament actual del Mercat de Sant Antoni es troben restes arqueològiques pertanyents a la fortificació d’època moderna de la ciutat de Barcelona. Durant els treballs realitzats fins ara, s’ha excavat, identificat i catalogat les restes de l’antic Baluard de Sant Antoni, construït durant el segle XVII i les restes de la contramuralla datada de la mateixa època. També s’ha trobat un tram de la Via Augusta i una necròpolis.
– L’interior del mercat es modernitzarà totalment. Es faran parades noves que oferiran gran quantitat de productes nous i variats, i s’ubicarà el mercat d’aliment fresc a la mateixa àrea on es troba actualment.
– Els comerços del Mercat dels Encants, quedaran inclosos dins de l’edifici actual, tot seguint el perímetre del mercat com un passadís de venda no alimentària i per tant deixaran de situar-se en l’exterior. Aquest és un dels canvis més importants, ja que integrarà l’oferta del mercat i s’eliminaran totes les operacions logístiques de muntatge i desmuntatge de parades i de moviment de mercaderies, que històricament han suposat un problema per comerciants i veïns.

El Mercat de Sant Antoni, està constituït per 3 mercats diferents: El Mercat del Fresc, el Mercat dels Encants i el Dominical del Llibre. És el més gran de Barcelona, amb una superfície total de 12.100 m2. i una superfície comercial de 5.214 m2. Amb la reforma, es passarà pràcticament a 30.000 m2 de superfície edificada, i a uns 10.000 m2 de superfície comercial.





Paraules clau

Eixample/ mercats/ Participació/ sant antoni/