L’Ajuntament de Barcelona participa en una campanya per fomentar el correcte etiquetatge a les peixateries i promocionar el peix de proximitat : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona participa en una campanya per fomentar el correcte etiquetatge a les peixateries i promocionar el peix de proximitat

26/10/2016



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona participa en una campanya per fomentar el correcte etiquetatge a les peixateries i promocionar el peix de proximitat a les llotges catalanes. Aquesta iniciativa la impulsa el departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, i compta amb la col·laboració de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona, el Gremi de Peixaters de Catalunya i la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors. Per tal d’aconseguir un bon etiquetatge, la Direcció General de Pesca i Afers Marítims del Departament d’Agricultura, ha editat un tríptic informatiu amb l’objectiu d’indicar, de forma clara i senzilla, quina és la informació que ha d’arribar al consumidor final i fer entendre que l’etiquetatge dóna valor afegit a la peixateria.

 

image006

 

Amb aquest mateix propòsit, també s’han produït unes bosses de mercat reutilitzables, amb la imatge i missatge de la campanya, per oferir als clients de les peixateries,  per informar-los sobre la l’etiqueta a la peixateria i promocionar el “peix de llotja”.

 

image007image008

 

Val a dir que la campanya s’adreça als peixaters, però també al consumidor, per tal que prengui consciència de la importància de demanar  les etiquetes, és a dir, informació sobre el producte que volen comprar.

 

Peix de Llotja, del mar a la taula

L’altre gran objectiu de la campanya és la  promoció del peix de proximitat. Per fer-ho s’ha creat un logotip d’identificació del Peix de Llotja. Aquesta marca ha de servir per identificar i diferenciar el peix de les llotges catalanes. La pesca de Catalunya es caracteritza per ser una pesca costanera, es a dir, les barques surten cada dia a pescar i tornen el mateix dia a port a vendre les seves captures.  Això vol dir que el nostre producte és molt fresc, de manera que es pot trobar a les peixateries o restaurant a les poques hores de sortir del mar.  Aquest producte, a més de fresc, té el valor afegit de la proximitat des del punt de vista mediambiental.

 

image009

 

A Catalunya es consumeix molt més peix del que es pesca, per aquesta raó entren al Mercat Central de Peix de Mercabarna cada dia grans quantitats de peix i marisc d’arreu, ja sigui d’altres comunitats, d’altres estats membres o de tercers països.  La flota catalana captura al voltant del 20% de tot el peix fresc que es consumeix a Catalunya.

D’altra banda el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació ha editat uns pòsters en els quals es poden veure les 50 espècies pesqueres comercials de Catalunya, que s’han posat a l’abast de totes les peixateries, a través del gremi de peixaters, per identificar el peix de casa nostra.

 

Tots junts per un bon etiquetatge

La campanya comptarà amb la col·laboració de 9 dinamitzadors de comerç, que distribuiran el material de la campanya, tríptics informatius i bosses per al peix, a les peixateries dels diferents mercats municipals de Barcelona i els informaran sobre la campanya. Aquestes persones han estat contractades a través del Pla d’ocupació per part de l’Institut Municipal de Mercats, i han estat formats per tècnics de la Direcció General de Pesca i Afers Marítims, per col·laborar en aquesta campanya.

Els mercats que participen en aquesta iniciativa són el de la Vall d’Hebron, Sagrada Família, Barceloneta, Sant Gervasi, Galvany, Abaceria de Gràcia, Les Corts, Boqueria, Santa Caterina i Ninot i Poblenou, Estrella, Concepció, Sarrià, Fort Pienc, Llibertat i Sants.

Per la seva part, el Gremi de Peixaters de Catalunya ha incentivat als seus agremiats a participar en la campanya. Es preveu que hi participin al voltant de 300 peixateries dels mercats de Barcelona, a les que el gremi ha distribuït  tríptic informatius i bosses per al peix.

Més endavant en una segona etapa, es vol ampliar la campanya a la resta de municipis de Catalunya cercant la participació de les diferent diputacions.

Així mateix, la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors, instarà a les llotges catalanes a incorporar a l’etiqueta de la llotja que generen en la primera venda, la informació obligatòria al consumidor final, per tal de facilitar a les peixateries el compliment de les seves obligacions d’informació al consumidor. També se’ls demanarà unificar la imatge de les etiquetes de llotja a fi de promocionar el producte de proximitat.


Què diu la normativa sobre l’etiquetatge?

Aquesta iniciativa parteix de la voluntat de l’Administració de donar compliment a la Llei de pesca i acció marítimes, que estableix que la Generalitat té l’objectiu general de millorar les condicions de venda de la producció i en particular la revalorització dels productes pesquers de Catalunya i la pràctica d’un comerç responsable.

La normativa referent a la identificació i traçabilitat dels productes de la pesca, de la aqüicultura i del marisqueig vius, frescos, refrigerats o cuits és aplicable a les diferents fases de la comercialització des de la primera venda fins la presentació al consumidor final.

El consumidor ha d’estar informat sobre la denominació comercial i científica de l’espècie, el mètode de producció, el nom de la zona de captura o de cria, l’art de pesca, i indicar-ho quan el producte ha estat descongelat. A més, la informació voluntària com la data de captura i el port de desembarcament permet al consumidor, identificar el producte de proximitat.





Paraules clau

etiquetatge/ peix/ peix de llotja/