L’Ajuntament de Barcelona impulsa millores a l’entorn de la Sagrera mentre segueix exigint la represa de les obres de l’estació : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona impulsa millores a l’entorn de la Sagrera mentre segueix exigint la represa de les obres de l’estació

02/11/2016



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona continua exigint de manera prioritària al ministeri de Foment la reactivació dels treballs de la Sagrera i la licitació de l’estació de Sant Andreu Comtal, alhora que segueix denunciant l’incompliment reiterat dels compromisos adquirits en aquest àmbit, que perjudiquen greument a uns veïns i uns barris que fa anys que suporten una enorme ferida urbana.

Davant d’aquesta situació, i a l’espera d’una represa el més aviat possible de les obres, el Govern municipal impulsa un seguit d’actuacions i millores a l’entorn de l’estació per tal de reactivar aquest àmbit de la ciutat. Durant el darrer consell d’administració de la Societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV), celebrat el mes de juny, l’Ajuntament de Barcelona va fer un pas endavant i va proposar un acord marc regulador amb BSAV per a la redacció de projectes i l’execució d’actuacions urbanístiques i obres d’urbanització als voltants de la llosa que cobreix la infraestructura ferroviària, juntament amb projectes de millora de la mobilitat i l’habitatge de l’entorn.

La mesura es fa amb l’objectiu de desenvolupar alguns projectes urbanístics que permetin endreçar l’actual situació i consolidar ciutat a l’entorn de les actuals obres ferroviàries, a l’espera de la seva finalització definitiva.

 

Amb aquest objectiu, la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat una primera partida de 5ME que es transferirà a BSAV per tal de conservar sòl per fer-hi habitatges de protecció. En el marc dels acords presos per les diferents administracions, s’havia pactat que el consistori cedia a BSAV la parcel.la situada a Gran de la Sagrera, Garcilaso i Berenguer de Palou, qualificada per habitatge protegit. L’Ajuntament de Barcelona, en el marc de la seva política d’habitatge públic, ha decidit fer una modificació i en comptes de cedir la finca, cedir el seu equivalent econòmic fixat en el projecte de reparcel·lació amb 5ME, amb l’objectiu de mantenir la titularitat del sòl i destinar-lo a promoció d’habitatge públic. L’operació permetrà que en aquest espai s’hi edifiquin un total de 105 habitatges de protecció oficial.

Properament també està previst que la Comissió de Govern aprovi un paquet de cinc projectes (addendes) que s’encomanaran a BSAV per revitalitzar la zona:

 

Sota la direcció del Departament de Serveis de Planejament i Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, BSAV durà a terme les actuacions de redactar, coordinar i formular un nou document de Modificació del PGM en el sector de Prim. Això permetrà  ordenar tot l’àmbit del sector de Prim a nivell urbanístic i a la vegada dotar aquesta zona  dels seus corresponents parcs i equipaments a nivell de planejament, per tal que en el futur es puguin construir.

 

Es farà la redacció d’un estudi previ d’alternatives i del projecte de construcció de la implantació d’un carril bici entre la cruïlla dels carrers Bac de Roda i Clot i la cruïlla del carrer Ciutat d’Asunción i el passeig de Santa Coloma, sensiblement paral·lel als corredors viari i ferroviari de l’àmbit Sagrera – Sant Andreu. La longitud del carril bici a implantar serà d’uns 4 km aproximadament i contribuirà a vertebrar la xarxa de carrils bici dels barris del Clot, la Sagrera, Sant Andreu i Bon Pastor. Aquesta nova infraestructura ciclista forma part de les actuacions previstes en el marc de l’Estratègia de la bici que està tirant endavant el Govern municipal per gairebé triplicar la implantació de carrils bici a la ciutat.

 

L’actuació que es planteja és la redacció del projecte de construcció de la urbanització del Parc del Camí Comtal (tram de Sant Andreu, entre els carrers d’Onze de Setembre i Potosí) i del viari mar associat en la zona que queda davant del Triangle Ferroviari. L’objectiu de l’actuació és avançar en la projecció del Parc Lineal previst sobre la llosa de Renfe en el tram de cobertura que ja està executat, cosint així amb un tapís verd els barris ara separats per l’obra.

 

S’encarrega la redacció del projecte de construcció de la urbanització del Parc del Camí Comtal, enfront de la Torre del Fang (espai entre els carrers Espronceda, Bac de Roda, Clot i les vies ferroviàries). D’aquesta manera es farà el projecte en l’àmbit qualificat de zona verda que envolta la Torre del Fang i que ja ha quedat alliberat de les obres de l’ADIF.

 

La voluntat municipal és que la transformació urbanística d’aquest àmbit de la ciutat tingui un desenvolupament de serveis d’alt nivell de prestacions i fiabilitat, adequat a la demanda actual, que coexisteixi amb els serveis existents, i que garanteixi l’arribada de tots els serveis a cadascun dels sectors en el temps adequat i la seva connectivitat amb la resta de la xarxa existent. L’encàrrec que es durà a terme comportarà l’ordenació dels diversos serveis, tant els que proveirà l’Ajuntament de Barcelona (enllumenat, clavegueram, aigua freàtica…) com pels privats.

 

A banda d’aquestes accions, l’Ajuntament de Barcelona està avançant l’execució de diverses actuacions de condicionament a l’entorn de la construcció del col·lector de Prim que no estaven previstes en el contracte adjudicat per ADIF. L’objectiu és executar aquestes petites actuacions per facilitar l’inici de l’obra de construcció del col·lector, que és crítica perquè impossibilita la represa i l’acabament d’altres obres de l’àmbit Sagrera.

 





Paraules clau

La sagrera/