Servei de Premsa
26/09/2024
L’Ajuntament de Barcelona combatrà la pobresa energètica de les llars des de deu punts d’assessorament i amb personal format en eficiència energètica
28/11/2016
Temps estimat de lectura: 3 minuts
- Els Punts d’Assessorament Energètic (PAE) s’estendran a tota la ciutat després dels balanç positiu de la prova pilot que es va realitzar, durant cinc mesos, a quatre barris de la ciutat, des d’on es va actuar a 3.100 llars
- Els PAE informaran les famílies amb dificultats per a fer front a la despesa energètica de casa seva sobre com minimitzar-ne el consum; com gestionar els ajuts a què tenen dret i sobre com poden obtenir subvencions per a millorar l’eficiència energètica amb l’aïllament de la llar
- El pla, amb un pressupost de 4,5 milions d’euros, es desenvoluparà els propers dos anys a través d’entitats del tercer sector, i es contractarà 100 persones formades per a ser ‘assessors energètics’ a través del programa Làbora per a persones aturades de llarga durada
- De les 3.100 llars en què es va actuar durant la prova pilot, el 60% patia pobresa energètica moderada o severa i el 13% havia patit talls de subministraments bàsics
Barcelona obrirà, als deu districtes de Barcelona, oficines d’assessorament des dels que es combatrà la pobresa energètica de la població en situació de vulnerabilitat. Els nous Punts d’Assessorament Energètic (PAE) s’obriran a sis districtes de la ciutat després de la prova pilot que es va dur a terme a Nou Barris, Sant Martí, Sant Andreu i Sants-Montjuïc durant cinc mesos l’hivern passat.
Aquestes oficines tenen com a objectiu combatre la situació que pateixen les llars que no tenen la capacitat de pagar una quantitat d’energia suficient per a satisfer les necessitats domèstiques bàsiques, o quan es veuen obligats a destinar una part excessiva dels ingressos a pagar la factura energètica.
El projecte d’extensió dels PAE té un pressupost de 4.450.380 euros per als propers dos anys i suposarà, a més, la contractació de 100 persones formades per a ser assessors energètics a través del programa Làbora, de plans d’ocupació per a persones en situació d’atur de llarga durada. La gestió dels PAE es durà a terme des d’empreses del tercer sector.
Els usuaris dels PAE rebran informació per a:
– Disminuir l’import de la factura energètica de les llars mantenint o millorant el confort a la llar.
– Disminuir el consum energètic de les llars amb major precarietat econòmica.
– Millorar l’estat dels habitatges a través de la instal·lació de mesures de baix cost per a l’eficiència energètica del domicili
A més d’aquestes accions directes sobre les llars, el personal dels PAE oferirà als usuaris informació per dotar-los d’eines per a defensar els seus drets davant de les companyies subministradores i perquè activin tots els recursos de protecció que els atorga la llei. Així, des dels PAE, s’oferirà:
– Tramitar els informes d’exclusió residencial i fer de vincle amb Serveis Socials.
– Gestinar les multes, gestions amb les companyies per canvis de tarifa i de potència, de comercialitzadora, eliminació de serveis extres, gestió bo social, gestió de butlletí…
– Regularitzar situacions anòmales (reenganxades, punxades)
– Gestionar ajuts als que tenen dret.
L’ajuntament obre ara aquest servei a tota la ciutadania que vulgui assessorament sobre consum energètic i que es vulgui informar sobre alternatives possibles. Així mateix, des de les PAE es podrà detectar possibles abusos de comercialitzadores i vulneracions de la llei.
Balanç de la prova pilot
Al novembre de 2015, l’Ajuntament de Barcelona va obrir quatre Punts d’Atenció a la Pobresa Energètica (PAPE) als districtes de Nou Barris, Sant Martí, Sant Andreu i Sants-Montjuïc. Es tractava d’una prova pilot que va durar cinc mesos, durant els que es va poder fer intervencions sobre 3.100 llars, de les quals el 60% patia pobresa energètica moderada o severa, és a dir, no podien mantenir una temperatura adequada a l’interior; tenien goteres o humitats, o tenien endarreriments en el pagament de factures. A més, el 13% d’aquestes llars havien patit el tall d’algun subministrament bàsic i arrossegaven una mitjana de 348 € de deutes.
Malgrat aquesta situació, l’actuació dels PAPE va permetre constatar que només el 43% de les llars afectades estava pagant el Preu Voluntari per al Petit Consumidor (PVPC) –preu per a potències no superiors a 10KW–; que només el 33% coneixia el Bo Social i el 17,3% en disposava malgrat que el 65% de les llars estudiades complien les característiques per ser-ne beneficiàries.
En total, els PAPE van gestionar 450 talls de subministraments de serveis, la majoria dels quals, 225, avís o tall del subministrament de gas:
Paraules claupobresa energética/