L’Ajuntament de Barcelona consolida els mecanismes de Transparència i Bones Pràctiques : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona consolida els mecanismes de Transparència i Bones Pràctiques

15/06/2017



Temps estimat de lectura: 6 minuts

El portal de transparència ha tingut una mitjana de 7.350 visites mensuals, que representen un 5% del total de visites del web de l’Ajuntament de Barcelona

La Bústia Ètica, amb dades de mitjan de maig, ha rebut un total de 235 comunicacions, que suposen una mitjana de 13,82 per setmana

Sílvia Vernia serà la nova Directora de l’Oficina per a la Transparència i les Bones Pràctiques de l’Ajuntament de Barcelona

 

L’Ajuntament de Barcelona ha fet balanç avui del funcionament de l’Oficina per laTransparència i les Bones Pràctiques, que va posar-se en marxa el novembre de 2016 amb l’objectiu de millorar i enfortir els serveis fiscalitzadors existents i crear una estructura de control de la gestió, auditoria i d’anàlisi per a tots els òrgans municipals.

Des de llavors fins ara, s’ha desplegat un seguit de mecanismes per a garantir i coordinar la transparència així com fer seguiment i control del compliment de la llei de transparència i del dret d’accés a la informació i a alhora s’ha constituït un Consell Assessor per fer-ne el seguiment.

L’esforç de l’Ajuntament de Barcelona per garantir la transparència s’ha vist avalat per diferents organismes, com és el segell InfoParticipa a la qualitat i la transparència de la comunicació pública local de la Universitat Autònoma de Barcelona. El Síndic de Greuges també va realitzar el seu informe sobre el compliment de la llei per part del consistori on determinava, a l’estiu de 2016, del qual, i a partir dels seus indicadors, es pot deduir que l’Ajuntament de Barcelona és el més transparent de Catalunya.

El tinent d’alcaldia de Drets de Ciutadania, Participació i Transparència, Jaume Asens, ha valorat en el decurs de la presentació el funcionament de l’Oficina per a la Transparència i les Bones Pràctiques, així com la tasca del gerent de Recursos Joan Llinares, que s’incorporarà en breu a l’Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana. Asens ha manifestat que “amb el suport de Joan Llinares hem consolidat l’estructura de Transparència. Una estructura que altres ciutats i institucions, com l’Oficina Antifrau catalana i valenciana, i el propi Ajuntament de València, han mostrat interès en replicar. Creiem que aquest és un llegat que ha arribat per quedar-se al nostre l’Ajuntament, sigui quin sigui en el futur el color polític de qui estigui al capdavant del consistori”

 

Portal de Transparència

Una de les eines per a fer-ho possible va ser la posada en marxa del Portal de Transparència, que es va publicar el 24 de desembre de 2015. Aquest portal incorpora informació tan de l’ajuntament com de totes les entitats municipals vinculades. Durant l’any 2016 es van actualitzar tots els continguts dels que és responsable el Departament de Transparència com les retribucions i currículums alts càrrecs, plantilla, dades gestió del patrimoni, registre d’estudis i informes, costos campanyes publicitat institucionals, despeses de viatges de l’equip de govern, licitadors de contractes de grans obres, resolucions de sentències judicials, entre d’altres informacions.

A aquestes, s’hi ha afegit nous continguts com dades de gestió del patrimoni, aportacions als grups polítics, cartes de serveis, informació sobre el consell assessor i informació de rellevància documental.

El portal de transparència ha tingut una mitjana de 7.350 visites mensuals. Representa un 5% del total de visites del web de l’Ajuntament de Barcelona. Els tres documents més descarregats de la pàgina han estat les tarifes de serveis funeraris; el sistema d’informació municipal i el Catàleg de llocs de treballs de les diferents entitats municipals. La informació en format obert més consultada ha estat contractes, retribucions de càrrecs electes i alts càrrecs, i dades de la plantilla municipal.

El temps mitjà de resposta de les peticions de dret d’accés a la informació pública ha estat de 26 dies naturals. Per temàtica, la informació més sol·licitada ha estat contractació pública, consulta d’expedients.

A més, durant aquest any 2017 s’ha iniciat un projecte per publicar a Internet i a l’abast de la ciutadania tots el estudis i informes que formen part del Registre d’Estudis i Informes; la informació de les subvencions atorgades de manera automàtica i elaborar les cartes de serveis de totes les Àrees de l’Ajuntament, Organismes autònoms, Entitats Públiques Empresarials i Societats Mercantils.

 

Direcció de Control de Gestió

La Direcció de Control de Gestió es posa en marxa l’1 de febrer del 2016 amb la funció de realitzar l’auditoria econòmica i operativa de funcionament i de legalitat dels serveis municipals i del seu sector públic, i abordar les mancances i riscos detectats a les auditories.

Els informes són investigacions realitzades de denúncies instades a través dels diferents canals oberts a la ciutadania, de preguntes dels diferents Grups Polítics municipals, de peticions de la Gerència de Recursos i de peticions d’altres Gerències. Totes es canalitzen a través de la Gerència de Recursos. També s’inclou l’estudi de la Mapificació de riscos de l’Ajuntament que serà desenvolupat en exercicis posteriors.

Aquest organisme ha obert un total de 23 expedients, entre els quals hi ha 5 auditories, 14 informes i 4 processos d’assessorament.

 

Bústia Ètica

La bústia és un canal electrònic bidireccional i segur de participació ciutadana, per donar a conèixer qualsevol acció o omissió contrària als principis de bon govern. Es tracta d’un mitjà de prevenció de conflictes vinculats a la mala gestió i la corrupció, i neix com a eina per enfortir la integritat del sector públic municipal.

L’espai digital on s’emplaça la bústia, ubicada a la web de l’Ajuntament de Barcelona i a la intranet municipal, va entrar en funcionament el 20 de gener de 2017, gràcies a la col·laboració entre l’Oficina de Transparència i Bones Pràctiques, els serveis informàtics del consistori (Institut Municipal d’Informàtica) i les entitats de la societat civil que porten anys lluitant contra la corrupció, com són els membres de l’entitat Xnet.

Des de llavors, i a data de 18 de maig, s’han rebut un total de 235 comunicacions, que suposen una mitjana de 13,82 per setmana.

La bústia inclou mecanismes per garantir la confidencialitat de totes les informacions i ofereix un espai de comunicació segur per mantenir el contacte amb l’òrgan gestor i saber l’estat de tramitació. Es vol afavorir que qualsevol persona o servidor públic pugui facilitar informació, sense patir represàlies.

Les comunicacions es poden enviar de forma nominal o, si així ho decideix l’informador, de forma anònima i segura, per vèncer el temor de rebre qualsevol tipus de càstig o represàlia.

Totes les comunicacions han de rebre resposta i s’han d’investigar aquelles que es considerin plausibles o enviar-les a la institució adequada. L’informador conserva el poder de revelar o no la seva identitat i té constància de quin seguiment s’ha fet a la seva comunicació per supervisar-la. La manca de resposta als requeriments d’informació formulats pot comportar l’arxivament de les actuacions.

La bústia és el canal prioritari d’admissió de comunicacions relacionades amb males pràctiques a l’Ajuntament de Barcelona i els seus ens dependents, sens perjudici d’admetre les comunicacions per altres canals o de manera presencial a les oficines d’atenció ciutadana (OAC). En aquests casos, però, no es pot garantir la confidencialitat de les comunicacions.

Un cop presentada la comunicació i admesa a tràmit es comproven els fets que relata, mitjançant tasques d’investigació i, si escau, es formulen recomanacions amb mesures de millora en la gestió pública, o es proposa a l’òrgan competent iniciar expedients administratius per restaurar la legalitat alterada, l’adopció de mesures sancionadores o disciplinàries o la comunicació a la Fiscalia de les conductes que puguin resultar constitutives d’il·lícit penal.

L’Ajuntament estudia reforçar la Bústia Ètica amb una línia de telèfon confidencial i una prova pilot perquè una OAC de la ciutat tingui un ordinador amb accés al canal.

 

Sílvia Vernia, nova Directora de l’Oficina per a la Transparència i les Bones Pràctiques de l’Ajuntament de Barcelona

Sílvia Vernia (Barcelona, 1969) serà la nova directora de l’Oficina per a la Transparència i les Bones Pràctiques de l’Ajuntament de Barcelona. Vernia és Llicenciada en Dret per la Universitat de Barcelona i Màster en Dret Públic i Organització Administrativa per la Universitat Pompeu Fabra. Des de l’any 1988 és funcionària de carrera de l’Ajuntament de Barcelona. De l’any 1998 al 2010 va ser assessora del Síndic de Greuges de Catalunya i, fins el febrer de 2013, va ser directora de l’àrea d’administració i serveis socials d’aquesta institució. Entre el 2013 i el 2016 va ser lletrada consistorial a l’Ajuntament de Barcelona i fins ara era directora d’Anàlisi de l’Oficina per a la Transparència i les Bones Pràctiques de l’Ajuntament, on ha col·laborat estretament amb el gerent de Recursos Joan Llinares, que s’incorporarà en breu a l’Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana. L’Ajuntament anunciarà properament el substitut de Joan Llinares al capdavant de la gerència de Recursos.





Paraules clau

transparència/