L’Ajuntament de Barcelona considerat com un referent en transparència i bones pràctiques segons tres organismes externs : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona considerat com un referent en transparència i bones pràctiques segons tres organismes externs

13/08/2017



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Transparència Internacional Espanya reconeix Barcelona com un dels 25 Ajuntaments més transparents de l’Estat

El Síndic de Greuges destaca en el seu informe a Barcelona com un exemple de bona pràctica pel que fa a la creació de canals d’escolta activa

L’Institut de Censors Jurats de Comptes d’Espanya, destaca Barcelona i els municipis de Navarra com els únics que auditen els seus comptes anualment a l’Estat

 

L’Ajuntament de Barcelona ha obtingut la màxima puntuació en l’Índex de Transparència dels Ajuntaments (ITA) 2017, elaborat per l’organització Transparència Internacional Espanya. L’informe, que arriba a la seva sisena edició, analitza el nivell de transparència dels 110 ajuntaments més importants de l’Estat espanyol, utilitzant un conjunt de 80 indicadors, dividits en sis àrees de transparència.

 

 

Segons l’informe, que és pot consultar a aquest web (http://transparencia.org.es/ita-2017/), l’Ajuntament ha obtingut un 100% en totes els àrees que avalua l’estudi: informació municipal, relacions amb els ciutadans i la societat; Transparència econòmico-financera; transparència en els contractacions i costos dels serveis; transparència en Matèries d’urbanisme, obres públiques i mediambient; i indicadors de la Llei de transparència.

En la present edició, Barcelona comparteix la part capdavantera del rànquing amb altres 24 dels 110 consistoris analitzats. És la segona vegada que Barcelona assoleix aquesta xifra, a la qual ja va arribar l’any 2014, edició que precedeix l’actual. En les edicions anteriors, Barcelona mai havia superat els 90 punts.

 

El Síndic valora les polítiques de transparència de l’Ajuntament

Per la seva part, l’informe anual del Síndic de Greuges de Catalunya sobre el compliment de les obligacions de la Llei de Transparència, també ha reconegut positivament les polítiques de l’Ajuntament de Barcelona. El Síndic divideix el seu anàlisi en quatre blocs (Publicitat activa; Dret d’accés a la informació; bon govern; i Govern obert) i fa mencions sobre cada un d’ells.

– Publicitat Activa

Sobre l’estructura política i directiva, avalua positivament l’existència de gràfics molt visibles i entenedors que permeten entendre l’organització política i executiva de l’Ajuntament. També es fixa en els ens dependents, destacant la claredat de la informació, que permet distingir molt clarament la naturalesa jurídica de cada ens i la vinculació formal amb l’Ajuntament, oferint informació rellevant i la possibilitat d’enllaçar amb el web de cadascun dels ens.

En matèria d’ informació pressupostària i econòmica, es compleixen tots els requisits. Es destaca que la informació que es dóna del pressupost és exhaustiva, que hi ha informació des del 2004, que es facilita en un grau de desagregació adient per poder-la analitzar correctament, que es facilita de forma gràfica i en format xls, csv i pdf i també en dades obertes.

Com a conclusions finals de l’apartat de publicitat activa, l’avaluador diu que la informació de l’Ajuntament tan al web institucional com al portal de transparència és abundant, està molt ben estructurada, en ocasions s’ofereix de forma gràfica i en d’altres en formats que permeten l’anàlisi i la descàrrega de dades.

– Dret d’accés a la informació

L’Ajuntament de Barcelona és una de les dues úniques administracions catalanes que dóna compliment al mandat de la llei 19/2013 de publicar les resolucions denegatòries.

En l’informe sobre el dret d’accés, s’han avaluat les resolucions publicades per l’Ajuntament de Barcelona (15). Se’ls assigna una puntuació numèrica de l’1 al 10 atenent a la seva qualitat formal (4 punts) i material (6 punts). En el cas de l’Ajuntament, les puntuacions obtingudes per les 15 resolucions són molt satisfactòries: (10 punts, 13 resolucions; 9,5 punts, 1 resolució; 6 punts, 1 resolució).

– Bon govern

L’informe del Síndic alerta que els codis de conducta de les administracions locals, en gairebé un 90% dels casos, no han complert. I, entre els que ho han fet, destaca que només un 20% compleixen en la majoria dels requisits que es deriven de la norma. En el cas de Barcelona, l’avaluador destaca positivament que el codi de conducta sí reuneix els requisits establerts per la llei.

Pel que fa a les Cartes de Serveis, el Síndic fa menció expressa de Barcelona com una de les úniques 4 administracions que compleixen tots els requisits que obliga la llei.

– Govern Obert

En aquest apartat el Síndic posa Barcelona com un exemple de bona pràctica pel que fa a la creació de canals d’escolta activa més complexos, amb exemples de procediments participatius i la seva valoració. Una consideració que coincideix amb la posada en marxa i la consolidació d’eines de nova creació com la Bústia Ètica i de Bon Govern i el Decidim.

 

Informe Censors de Comptes

Per últim, aquest juliol també s’ha fet públic l’informe ‘Auditoria dels ens locals en la Unió Europea’, elaborat per l’Institut de Censors Jurats de Comptes d’Espanya, en què destaca Barcelona i els municipis de Navarra com els únics que auditen els seus comptes anualment a Espanya.

Segons aquest estudi, la resta d’ajuntaments de l’Estat espanyol, es troben lluny de la pràctica de les ciutats europees en matèria de transparència i control financer.





Paraules clau

transparència/