Barcelona converteix el 2018 en l’Any del Comerç i la Cultura : Servei de Premsa

Barcelona converteix el 2018 en l’Any del Comerç i la Cultura

22/11/2017



Temps estimat de lectura: 8 minuts

» El programa inclou més d’un centenar d’activitats que interrelacionen els dos àmbits i que es duran a terme en els 21 eixos comercials de la ciutat

» L’Any vol implicar el comerç de proximitat en la dinamització cultural de la ciutat, com a model intrínsecament vinculat a la seva història i com a peça clau per garantir la diversitat i la cohesió social

» Totes les activitats seran d’accés gratuït, distribuïdes en el conjunt de la ciutat

» Les activitats estan organitzades per diferents institucions, entitats i comerciants obrint vies de col•laboració de cara al futur

» Un Consell Assessor, presidit pel professor de Filosofia de la UdG i exconseller d’Educació Joan Manuel del Pozo, donen suport a l’organització de l’any

» El tret de sortida es dona el dia 22 de novembre amb un acte al Born Centre de Cultura i Memòria amb la presència de les diferents entitats i eixos comercials de la ciutat

» L’Any del Comerç i la Cultura està impulsat per l’Ajuntament de Barcelona a través de la Regidoria de Comerç i Mercats i la Fundació barcelona Comerç que aglutina 21 eixos comercials de la ciutat

» El programa d’activitats de l’Any del Comerç i la Cultura es pot consultar al web barcelona.cat/any-comerc-cultura

 

 

Barcelona convertirà l’any 2018 en l’Any del Comerç i la Cultura amb més d’un centenar d’activitats que s’estendran pels 21 eixos comercials amb l’objectiu d’apropar la cultura als barris i convertir el teixit comercial de la ciutat en prescriptor i punt d’informació cultural per als seus veïns. L’Any del Comerç i la Cultura està impulsat per l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació Barcelona Comerç. El programa d’activitats de l’Any del Comerç i la Cultura es pot consultar al web barcelona.cat/any-comerc-cultura

El programa compta amb manifestacions artístiques i culturals de diversa tipologia, bé sorgides des del propi comerç i potenciades aquest any, bé creades específicament per a aquest esdeveniment. El seguit d’activitats s’aniran desgranant al llarg de tot l’any. L’Any del Comerç i la Cultura vol posar en valor el que ja s’està fent, obrir noves línies d’acció cultural vinculades al comerç i acostar-lo a propostes culturals de la ciutat fins ara poc o gens explorades des del comerç. El tret de sortida es dona el dia 22 de novembre a les 20h amb un acte al Born Centre de Cultura i Memòria amb la presència de les diferents entitats i eixos comercials de la ciutat.

El regidor de Turisme, Comerç i Mercats, Agustí Colom, ha remarcat avui que “posar l’accent en el comerç i la cultura és posar l’accent en dues essències de la ciutat que creen identitat i contribueixen a la seva idiosincràsia. L’Any vol visibilitzar activitats que ja es fan i altres de noves que ens permeten avançar en la col•laboració entre el comerç i la cultura. Que el comerç siguin també prescriptor de la cultura de la ciutat i que la cultura sigui una forma com la gent entri en contacte amb el comerç de proximitat i li doni valor.”

De la seva banda, el vicepresident de la Fundació Barcelona Comerç, Lluís Llanas, ha posat en relleu que “el comerç i la cultura sempre han estat dos dels pilars bàsics de la ciutat. Fa molt de temps que intentem interrelacionar el comerç i la cultura, i estem molt satisfets que s’hagi pogut tancar. Hi haurà més de cent activitats en el conjunt d’eixos, a més de les diferents accions que habitualment hi fem els 21 eixos de la ciutat i que aquest any estaran relacionades amb la commemoració”.

D’altra banda, el programa d’activitats també posa l’accent en facilitar l’accés dels comerciants a les diverses propostes culturals de la ciutat de manera que puguin convertir-se en prescriptors de l’oferta cultural, tenint present l’alt grau de confiança que els barcelonins i barcelonines dipositen en els seus comerciants.

Totes les accions seran d’accés gratuït, i s’estendran pel conjunt dels barris, tenint els 21 eixos comercials com a centres de l’acció. El programa busca afavorir l’equitat facilitant l’accés de tots els ciutadans a tot tipus de manifestacions culturals. I alhora, s’ha buscat crear complicitats entre institucions, entitats i comerciants, obrint nous espais de col•laboració perquè les iniciatives que es posin en marxa tinguin continuïtat en el futur.

 

Consell Assessor

Un Consell Assessor dona suport a l’organització de l’any, aportant coneixement des dels seus respectius àmbits de dedicació, suggerint línies d’acció, participant en les activitats de forma presencial i/o generant documentació i proposant línies d’acció amb visió a curt, mitjà i llarg termini.

El Consell està format per:

• Joan Manel del Pozo, professor de Filosofia de la Universitat de Girona, exconseller d’Educació i Universitats.

• Maria Segarra Mateu, directora d’Intueri Consulting

• Salva López, catedràtic de Màrketing d’ESADE Business School

• Xavier Marcé Carol, director de la Fundació Barcelona Cultura

• Nani Marquina, presidenta del Foment de les Arts Decoratives (FAD )

• Salva Vendrell, president de la Fundació Barcelona Comerç.

 

Programa d’Activitats

Entre les més de cent activitats i projectes que es desplegaran al llarg de l’Any, hi destaquen l’Exposició “Barcelona, Comerç amb Personalitat”, les Jornades Europees de Comerç Urbà, les accions per incentivar la participació dels comerciants en la vida cultural, o les accions per fomentar el coneixement del comerç i la seva visibilitat. Més enllà de les activitats plantejades inicialment en el programa, l’Any del Comerç i la Cultura anirà incorporant noves propostes al llarg sorgides de la riquesa cultural i comercial de la ciutat de Barcelona. El detall de les diferents activitats programades a partir del gener de 2018 es donarà a conèixer en les properes setmanes.

Així, l’exposició itinerant “Barcelona, comerç amb personalitat” visitarà tots els eixos comercials de la ciutat i altres espais públics dels deu districtes per divulgar els valors del comerç de proximitat: una oferta feta des de la proximitat, de forma personalitzada i amb qualitat, que aposta pels valors de la sostenibilitat, vincula la ciutadania amb el territori, genera identitat i crea valor afegit en les dinàmiques cíviques.

Durant la primavera, Barcelona acollirà les XIV Jornades Europees de Comerç Urbà. Organitzades per Vitrines d’Europe, seran l’ocasió de reflexionar i debatre sobre els reptes, els problemes i els projectes del sector comercial europeu, tenint en compte les diferències i les similituds dels diversos països que hi participen. Barcelona apostarà per internacionalitzar l’Any del Comerç i la Cultura passant el testimoni a les altres ciutats que formen Vitrines d’Europe.

Un gran acte tancarà l’Any del Comerç i la Cultura al novembre de 2018. Serà l’ocasió de recordar les diferents activitats dutes a terme al llarg dels 12 mesos que durarà la celebració.

Barcelona Shopping and Shooting és un concurs de curtmetratges en què participen tots els eixos comercials de la Fundació Barcelona Comerç i que apropa el món del comerç al del cinema. Els equips tenen només cinc dies per rodar i produir el seu treball, i cal que un dels escenaris sigui un comerç de proximitat. Enguany el tema escollit és la solidaritat i es comptarà amb la col•laboració de Pallapupas. Els diferents eixos comercials són l’escenari d’aquest concurs, entre els mesos de novembre i de febrer.

Amb l’objectiu de ajudar a la dinamització dels diferents eixos comercials, fins a finals de 2017, diferents eixos programaran Master class de danses urbanes, a les quals les persones es podran sumar de forma. Tindran una durada mínima d’una hora i capacitat per mobilitzar fins a 500 persones a cada sessió. La resta d’eixos ho faran al llarg de 2018.

Nou Barris Centre Comerç / Data: 24 de novembre / Hora: 17h.
Creu Coberta/ Data: 25 de novembre / Hora: 13h.
Eix Comercial Gran de Gràcia / Data: 2 de desembre / Hora: 17h.
Eix Sagrada Família/ Data: 2 de desembre / Hora: 12h.
Eix Cor Eixample / Data: 2 de desembre / Hora: 11h.
Creu Coberta/ Data: 17 de desembre / Hora: 17h.
Sant Martí Eix Comercial / Data: 25 de novembre 25 de novembre / Hora: 12h.

D’altra banda, les Escoles Municipals de Música de Barcelona participaran en la celebració de l’Any del Comerç i la Cultura oferint concerts a diversos mercats municipals vinculats als eixos comercials.

L’Eix de Sant Andreu- / Data: 15 de desembre / Hora: 18h
Cor d’Horta i Mercat / Data: 15 de desembre / Hora: 18h
Cor Eixample / Data: 15 de desembre / Hora: 18h
Nou Barris Centre Comerç / Data: 15 de desembre / Hora: 18h
Sarrià Eix Comercial / Data: 16 de desembre/ Hora: 12h

Retrats de barri és un projecte educatiu en què l’alumnat d’instituts i escoles de Barcelona descobreix els comerços del seu barri a través de la fotografia. S’han començat els tallers als 5 centres educatius implicats. Al mes d’octubre s’ha començat la primera fase del projecte, l’elaboració de la cartografia del comerç de proximitat a l’entorn de les escoles. Al mes de gener s’iniciarà la sebona fase del projecte, en què els alumnes coneixeran més a fons els comerços, utilitzant la fotografia com a eina de comunicació. Els projectes que en resultin s’editaran en format catàleg, formaran part d’una exposició dissenyada i executada per l’alumnat mateix i també s’exhibiran de forma virtual al web www.fotografiaencurs.org.

Àmbit d’acció: Eix Maragall / Eix Sagrada Família/ Nou Barris Centre Comerç
Centres educatius implicats: Institut Príncep de Girona, Institut Barcelona Congrés, Institut Sant Andreu, Escola Víctor Català i Escola Timbaler del Bruc.

Les Rutes Hermesinanes. Coneguem el comerç i la cultura dels eixos comercials de la mà d’Hermes proposen un joc de pistes amb un mapa i unes instruccions que portaran els assistents a fer un recorregut per les botigues d’un eix comercial. Durant el transcurs de la ruta, els participants podran fer fotografies de l’activitat i penjar-les a les xarxes socials. Els guies aniran caracteritzats de personatges històrics significatius i reconeguts de la zona on es faci cada ruta.

Eix Comercial de Sant Gervasi- “Barnavasi” / Data: 16 de desembre
Cor Eixample / Data: 2 de desembre
Cor d’Horta i Mercat / Data: 2 de desembre
La Marina / Data: 2 de desembre
Nou Eixample / Data: 16 de desembre
Eix Comercial Poblenou / Data: 16 de novembre
Carrer de Sants / Data: 25 de novembre
Durant l’any 2018 hi participaran la resta d’eixos comercials.

L’Eix Fort Pienc proposa un Concurs de relats col•lectius escrits col•lectivament i en els quals la ficció tindrà lloc als comerços del barri de Fort Pienc. Des del desembre i fins el febrer, escriptors professionals faran públic el paràgraf inicial de les narracions i els participants s’inscriuran en els relats on vegin més possibilitats i es continuarà per torns. El millor relat col•lectiu guanyarà el concurs.

Des de desembre de 2017 i fins juny de 2018, el Col•legi Immaculada Concepció d’Horta, amb l’ajuda de l’escriptor Màrius Serra, crearà un enigma relacionat amb l’activitat que duu a terme cada comerç dins l’activitat d’Horta enigmàtica. Aquest enigma s’exposarà a l’aparador dels comerços participants i cadascun haurà d’apuntar la resposta en un llibret especial per a l’activitat. El llibret es podrà recollir als establiments i oficines de l’Eix Cor d’Horta i Mercat, i també es podrà descarregar d’internet. Els primers participants que lliurin el llibre del tot correcte guanyaran vals de compra per a l’eix comercial.

“Eixampla’t” és un projecte multimèdia que vol promocionar la cultura i les entitats del barri, alhora que es creen complicitats amb els comerços de la Dreta de l’Eixample. Es tracta d’un portal web de referència on s’inclouran les entitats culturals del barri. Després, s’iniciarà una tasca de coordinació entre aquestes entitats i les persones particulars que s’hi vulguin afegir per oferir espectacles, activitats, tallers, xerrades o altres, i crear vincles entre aquestes activitats i el comerç mitjançant ofertes compartides. El projecte començarà al desembre de 2017.





Paraules clau

Any del Comerç i la Cultura/