La transformació de la Meridiana començarà al juny pel tram Glòries-Mallorca amb una inversió d’11M : Servei de Premsa

La transformació de la Meridiana començarà al juny pel tram Glòries-Mallorca amb una inversió d’11M

23/01/2018



Temps estimat de lectura: 7 minuts

Les obres acabaran al març de 2019, i donaran pas a una nova rambla verda que connectarà amb el futur parc de la Canòpia de la plaça de les Glòries, amb més llocs d’estada i més pes de la bicicleta i el transport públic

Canviarà la configuració actual de carrils per prioritzar el vianant: entre les Glòries i Aragó n’hi haurà dos per banda i entre Aragó i Mallorca se’n suprimirà un d’entrada

Entre Mallorca i Fabra i Puig, s’implementaran mesures a curt termini per millorar la mobilitat i la seguretat: hi haurà un nou intercanviador d’autobusos interurbans a la Sagrera i es reduirà l’amplada dels carrils per ampliar els espais centrals de refugi

Per avaluar com continua la transformació global fins a Fabra i Puig, es duran a terme estudis que tindran en compte els condicionants de mobilitat en l’escenari 2020 i mesures ja implementades com els nous carrils bus de la Meridiana

 

Tot a punt per a l’inici de la transformació de la Meridiana en un eix cívic. El Govern municipal ha presentat a la Taula de Participació de la Meridiana el calendari i el tram per on començaran les obres perquè l’avinguda deixi de ser una autopista urbana i esdevingui en una via de referència on els vianants, els espais verds i de lleure i el transport públic en siguin protagonistes.

La reforma començarà al juny que ve a l’àmbit de la Meridiana comprès entre el futur parc de la Canòpia de la plaça de les Glòries –a l’alçada del carrer de la Independència– i el carrer de Mallorca. Està previst destinar-hi una inversió que rondarà els 11 milions d’euros, i els treballs acabarien al març de 2019. S’actuarà sobre una superfície total de 52.000 metres quadrats i una longitud de 800 metres.

La nova Meridiana tindrà més espai per al vianant, oferirà més llocs d’estada i arbrat i donarà més pes a la bicicleta i el transport públic. Aquests seran els denominadors comuns de la nova via, si bé la secció variarà: entre Glòries i Aragó el carril bici estarà ubicat a banda i banda de la rambla central, i entre Aragó i Mallorca es col·locarà dins l’espai verd central. Entre els canvis que s’hi faran, destaca la reducció d’un carril de circulació pel vehicle privat en sentit d’entrada entre el carrer de Aragó i Mallorca.

 

Nou corredor verd i estudis de mobilitat

La decisió d’abordar la reforma global de la Meridiana per l’inici de l’avinguda pel costat de la plaça de les Glòries respon a diversos motius. En primer lloc, permetrà donar continuïtat al futur gran parc de la Canòpia, de manera que es configurarà un nou corredor verd que mantindrà els criteris pel que fa a vegetació, paviments i biodiversitat.

A més, al llarg dels últims mesos l’Ajuntament ha estat elaborant i avaluant un estudi del comportament de la mobilitat en la futura Meridiana en l’àmbit Glòries-Mallorca. A partir de l’anàlisi de 123 punts diferents en dies laborables i en hora punta matinal –de 6.00h a 12.00h–, s’ha comparat la situació actual de mobilitat i l’escenari futur, amb un carril menys en sentit d’entrada entre Mallorca i Aragó, pel que fa a l’afectació en les vies alternatives de circulació.

A la vista dels resultats, es conclou que els canvis produïts per la nova secció de l’avinguda són assumibles, ja que en general els nivells de servei no es veuen afectats per les actuacions realitzades a l’escenari futur i es mantenen o milloren totes les vies alternatives en gairebé totes les franges horàries.

Les intervencions que s’impulsaran ara tenen en compte tota la feina feta durant el procés participatiu fet al llarg dels últims mesos, amb més de 700 participants. S’hi ha abordat tant la millora de tota l’avinguda com la potenciació dels eixos cívics transversals, que han de permetre connectar els barris a l’entorn de la Meridiana.

El procés s’ha desenvolupat amb perspectiva de gènere per treballar en detall i a escala de carrer i cantonada elements que poden millorar la vida quotidiana de les persones. Això ha permès definir eixos transversals, itineraris del dia a dia de les persones, definir actuacions prioritàries en les cruïlles, detectar punts foscos, etc. Aquesta mirada impregna la transformació que es durà a terme ara i també totes les intervencions futures que es facin al llarg de l’avinguda.

 

Voreres més amples, rambla central i carril bici integrat

La reforma Glòries-Mallorca es durà a terme íntegrament entre el proper juny i el març de l’any que ve. Tot i que la secció variarà al llarg del traçat, les obres s’executaran paral·lelament en el mateix període de temps.

D’una banda, en el tram Glòries-Aragó es deixarà enrere la configuració actual de tres carrils de sortida –dos per a vehicles i un carril bus– i un únic carril d’entrada més dos cordons d’aparcament en semibateria, i la calçada passarà a tenir dos carrils per banda –un per a vehicles i un carril bus–, una rambla central de 16 metres d’amplada amb espai per al passeig i arbrat, i voreres amples de 8,40 i 9,20 metres. A més, el carril bici serà segregat i s’ubicarà a cada costat de la rambla.

A continuació, entre Aragó i València hi haurà tres carrils per banda, de manera que se n’eliminarà un d’entrada i un de sortida –ara n’hi ha quatre d’entrada i quatre de sortida–. En aquest cas, l’espai verd central serà de 9,50 metres d’amplada i inclourà un nou carril bici bidireccional. Les voreres també seran més grans, amb una amplada d’entre 11,40 i 11,80 metres, i creixerà l’arbrat i la vegetació.

Per últim, el tram València-Mallorca tindrà tres carrils d’entrada i quatre de sortida –tres per a vehicles i un de bus–. Per tant, se n’eliminarà un d’entrada, ja que ara n’hi ha quatre per sentit. L’espai destinat al vianant i la bicicleta serà igual que al tram anterior: un espai verd central que incorporarà un carril bici bidireccional, més espai per als vianants a les voreres i increment de l’arbrat i vegetació.

 

Més intervencions a partir de Mallorca i nou intercanviador d’autobusos a la Sagrera

A més de la propera transformació integral entre Glòries i Mallorca, el Govern municipal durà a terme actuacions per millorar la qualitat de l’espai públic a curt termini, mentre es continuen analitzant els propers passos a fer en el marc de la reforma global de l’avinguda.

Així, durant l’agost d’aquest any es reduirà l’amplada dels carrils de circulació entre Mallorca i Fabra i Puig per disminuir la velocitat de circulació i, alhora, poder ampliar la mitjana central per millorar l’espai dels refugis i la seguretat dels vianants.

A banda, amb l’objectiu de potenciar el transport públic, s’habilitarà un nou intercanviador d’autobusos interurbans en sentit entrada a la Meridiana, just a l’altura de la Sagrera, a tocar del carrer de Garcilaso, on actualment hi ha el segon intercanviador ferroviària més potent de la ciutat.

Es reservarà un espai exclusiu per a l’encotxament i desencotxament de passatgers que permetrà connectar els serveis d’autobusos interurbans amb la parada de busos urbans, l’estació de Metro de la Sagrera i l’estació ferroviària de la Sagrera. El nou intercanviador s’habilitarà durant la reducció d’amplada de carrils del tram entre València i Fabra i Puig.

Avançant cap a la transformació global de tota l’avinguda

Actualment, s’estan acabant de validar els projectes executius que permetran començar les obres entre Glòries i Mallorca a partir del proper juny. No obstant, la reforma de l’avinguda Meridiana serà integral i, per tant, el Govern municipal continua treballant en l’anàlisi dels passos a fer de cara a actuar sobre els propers trams.

En el marc de la Taula de Participació, que reuneix veïns i entitats dels territoris que conflueixen a l’avinguda i grups municipals, durant els últims mesos s’ha anat avançant en l’estudi de les propostes de reurbanització plantejades per a tota la Meridiana. Un cop escollida la del primer tram inicial, ara es continuarà treballant en l’anàlisi de l’afectació que tindria a la mobilitat de l’avinguda i als carrers i eixos viaris de l’entorn la reducció d’un carril de circulació en sentit entrada fins a Fabra i Puig.

Els estudis del tram Aragó–Fabra i Puig avaluaran l’impacte de l’aplicació de la zona de baixes emissions que entrarà en vigor el 2020. I totes les actuacions realitzades per part del consistori, com els nous carrils bus que ja funcionen des de Rio de Janeiro a Fabra i Puig per agilitzar l’entrada i sortida a la ciutat, i el nou pas de vianants entre l’estació de Sant Andreu Arenal i el parc de Can Dragó per afavorir-hi la mobilitat dels vianants i garantir-hi la seguretat de pas.

També es tindrà en compte en l’escenari 2020 les actuacions fora del terme municipal de Barcelona que el Govern municipal continua demanant que s’executin. Aquestes actuacions, que s’han de realitzar conjuntament amb d’altres administracions, permetran oferir alternatives als vehicles, redistribuir el flux de trànsit i gestionar els efectes que comporta disposar d’un carril menys. Són les següents:

Oferta del transport públic:
– Millora de l’oferta de Rodalies.
– Millora de l’oferta de bus exprés entre Barcelona i els corredors del Vallès.

Transvasament del cotxe cap al tren o bus al corredor del Vallès Occidental:
– Park&Ride a Barberà del Vallès (actuació inclosa al Pla Director d’Infraestructures: aparcaments d’intercanvi a Rodalies)
– Millorar la gestió del bus-VAO de la C-58 per potenciar-lo.

Transvasament del cotxe cap al tren o bus al corredor del Vallès Oriental:
– Park&Ride a Parets del Vallès (actuació inclosa al Pla Director d’Infraestructures: aparcaments d’intercanvi a Rodalies)
– Carril bus a la C-17.

Reducció de la pressió viària dels accessos a la Meridiana derivant-la a les Rondes:
– Donar accés a les Rondes des de la C-17.

Els resultats dels estudis que s’estan elaborant s’avaluaran i es compartiran amb els membres de la taula per tal de consensuar entre tots els propers passos a dur a terme de cara a escollir l’opció de transformació que s’implementarà a partir del carrer de Mallorca.

 

Descarregar imatges:

Imatge 1/4

Imatge 2/4

Imatge 3/4

Imatge 4/4





Paraules clau

Meridiana/ Sant Andreu/