Barcelona obre el nou Espai Consum Responsable i renova i amplia l’oferta de serveis de l’OMIC : Servei de Premsa

Barcelona obre el nou Espai Consum Responsable i renova i amplia l’oferta de serveis de l’OMIC

15/03/2018



Temps estimat de lectura: 5 minuts

El nou espai, ubicat al Palau Foronda, a Ronda Sant Pau 43-45 baixos, inclourà l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), que després de més de 30 anys també actualitzarà i ampliarà els serveis que ofereix als ciutadans

L’Espai Consum Responsable sorgeix del desplegament de l’Estratègia d’Impuls del Consum Responsable 2016-2019, sota el nou paradigma de considerar el consum com a part pro-activa del model socioeconòmic

Pretén ser l’espai referent de la ciutat especialitzat en consum, que treballa en xarxa amb les iniciatives i entitats ja existents, i que incorpora nous serveis d’atenció a les persones consumidores

S’està elaborant una guia per atendre específicament els dubtes que plantegen nous serveis en auge, com els vinculats a les economies de plataforma (col·laboratives)

La inauguració del nou Espai Consum Responsable tindrà lloc dijous 15 de març, en el marc de Dia Mundial de les Persones Consumidores, en el que s’organitzen un conjunt d’activitats en relació al consum i el consum responsable

Durant el 2017 l’OMIC va atendre 20.082 consultes i 6.509 reclamacions, de les quals prop de la meitat han estat resoltes amb un resultat favorable pel consumidor.

Adjunt el fulletó dels serveis municipals de consum 2017

L’Ajuntament de Barcelona ha creat Espai Consum Responsable, nou espai de referència sobre el consum que acollirà activitats, recursos i propostes des d’una perspectiva de consum amb responsabilitat i consciencia, que es suma a altres iniciatives de serveis municipals que ja treballen amb aquesta línia.

 

Ubicat al Palau Foronda de la Ronda Sant Pau 43-45 baixos, inclourà l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) que, després de més de 30 anys també es renova, i actualitzarà i ampliarà els serveis que ofereix per tal de promoure un model de consum més conscient, transformador, responsable i sostenible social, ambiental i econòmicament.

Aquest nou enfocament, promogut pel Comissionat d’Economia Social, Desenvolupament Local i Consum i concretat a l’Estratègia d’Impuls del Consum Responsable (2016-2019) permetrà adaptar-se a les noves necessitats i demandes dels consumidors i consumidores, sota el nou paradigma de considerar el consum com a part pro-activa del model socioeconòmic i que, per tant, va més enllà del consum com a element de la satisfacció de necessitats, sinó que dóna valor a d’altres aspectes d’allò que es consumeix.

Així, a la protecció dels drets de les persones consumidores i a l’educació per un consum saludable que venia oferint la OMIC des de 1983, el nou espai afegeix aquesta nova mirada per formar i assessorar a la ciutadania, entitats i organitzacions, empreses i agents municipals conscients que canviant la manera de consumir es pot contribuir a canviar la realitat i la societat: reduir l’impacte ambiental, les desigualtats o les condicions laborals dels que proveeixen certs productes i serveis.

L’OMIC segueix amb el repte d’abordar i promoure la protecció dels drets de les persones consumidores, donant resposta a noves necessitats de la societat com ara quins son els drets i deures de les persones usuàries d’economies de plataforma (col·laboratives). Per poder oferir aquest assessorament tan específic i inèdit fins ara s’està elaborant una guia amb consells i drets bàsics. Es preveu que el servei d’assessorament i informació pugui estar actiu de cara a finals d’any.

La nova oficina també vol esdevenir un punt de trobada entre experiències i agents del consum per promoure els seus vincles amb el consum responsable, amb especial atenció al territori més proper. També es vol avançar en la posada en pràctica de l’exemplaritat municipal en aquesta matèria.

Així doncs, el nou Espai Consum Responsable és fruit del desplegament de l’Estratègia d’Impuls del Consum Responsable i sorgeix de la conjunció de més de 30 anys d’experiència de l’OMIC, una oficina activa des del 1983, i aquest nou enfoc.

Durant el 2017 l’OMIC va atendre 20.082 consultes i 6.509 reclamacions, a través de les atencions presencials telefòniques i per Internet. Del total de reclamacions, prop de la meitat 3.155 han estat resoltes amb un resultat favorable pel consumidor i 1.090 reclamacions s’han derivat a la Junta Arbitral de Consum de Barcelona, (JACB) que ha resolt 185 Laudes arbitrals en temes de consum.

Segons el primer tinent d’alcaldia, Gerardo Pisarello “no es tracta només de defensar els drets dels consumidors, sino de plantejar el consum com una eina de transformació social, de canviar la relació amb l’entorn. Com ens vestim, com ens transportem és un canvi necessari i enormement exigent”. “Ens interpel·la com a consumidors a ser autocrítics i a saber que el camí cap a un consum responsable i transformador per un model més just, més sostenible i més amable depen de nosaltres”, ha afegit. “Cal que les institucions acompanyin aquesta transformació en el consum amb recursos, pedagogia i amb espais com aquest nou Espai de Consum Responsable”, ha conclòs Pisarello.

 

Més serveis i adaptats a les persones consumidores del segle XXI

El nou Espai de Referència sobre Consum Responsable oferirà una amplia varietat de serveis i recursos adreçats a tot tipus de persones usuàries, tot i que s’aniran desplegant per fases:

– Serveis de l’OMIC:
Informació i assessorament especialitzat en consum.
Mediació i reclamacions

– Programes de formació i difusió (activitats, exposicions i campanyes).

– Recursos sobre consum responsable adreçats a centres educatius i de lleure de la ciutat.

– Cessió d’espais per entitats, grups de persones consumidores, serveis municipals i agents de consum.

– Assessorament especialitzat en consum responsable.

El 2017 es van iniciar les obres de remodelació del Palau Foronda per adaptar l’OMIC a les noves funcionalitats i arranjament del sistema de climatització de l’edifici amb una inversió total de 300.000 euros. Aquesta reforma ha suposat un plantejament de multifuncionalitat d’alguns dels espais i ha permès redefinir les activitats que hi tenen lloc. Entre d’altres s’ha previst una Aula i l’adaptació de la sala polivalent, que es cediran gratuïtament a les entitats vinculades al consum.

En la creació dels diferents espais s’ha s’han introduït criteris socials i ambientals, de les que destaca part del nou mobiliari elaborat a partir de materials de reciclatge i mobles en desús, dissenyats i fabricats per l’Estoc, una cooperativa de treball que promou la integració laboral per a persones amb discapacitat intel·lectual

La inauguració del nou Espai Consum Responsable tindrà lloc dijous 15 de març, en el marc de Dia Mundial de les Persones Consumidores, en el que s’organitzen un conjunt d’activitats en relació al consum i el consum responsable.

Dins la programació destaca la projecció, el proper dia 14, del documental FoodCoop i col·loqui amb el director i productor a Aribau Multicines. Food Coop descriu la vida i funcionament d’una de les cooperatives més famoses d’Estats Units, que compta amb 17.000 socis.

Entre les activitats que es presentaran el dia 15 hi ha l’exposició “Comerços Verds”, la mostra “Tenim Recursos” de serveis municipals relatius al consum responsable, el taller “9sPebrots” i una xerrada sobre “L’apreciació judicial d’ofici dels drets dels consumidors”.

I per finalitzar, el dissabte 17 al matí s’oferirà la oportunitat d’allargar la vida d’alguns objectes més quotidians (bicicletes, roba, aparells elèctrics i electrònics i ordinadors), de conèixer de la mà d’experts “El consum conscient avui. Èxits, dificultats, reptes i oportunitats” i també de recórrer iniciatives d’economia social i solidària i consum responsable el barri del Raval.

Adjunt podeu veure tríptic amb totes les activitats organitzades que tindran lloc en el marc del Dia Mundial de les persones consumidores i del consum responsable.





Paraules clau

comerç/