Servei de Premsa
19/09/2024
L’Ajuntament de Barcelona adjudica el nou contracte de manteniment d’escales mecàniques i ascensors per un total de 3,3M€
27/05/2018
Temps estimat de lectura: 3 minuts
El nou contracte s’ha adjudicat a Thyssenkrupp Elevadores S.L. i fixa un major control de la gestió dels equips i uns millors paràmetres d’avaluació per tal de minimitzar les incidències de les instal·lacions
S’estableix que en cas d’avaria els tècnics han de presentar-se al lloc de la mateixa en un màxim de dues hores, inclosos caps de setmana i festius.
Les incidències tècniques que no comporten l’aturada de la instal·lació s’hauran de resoldre en menys d’un mes
Barcelona té 129 instal·lacions d’escales mecàniques, ascensors verticals i ascensors inclinats, un 14% més que al 2015. El 2017 les escales van transportar 28,7 milions de ciutadans i els ascensors van fer un total de 6,3 milions de viatges
La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona ha adjudicat el nou contracte de manteniment per escales mecàniques i ascensors de la ciutat, pel període 2018-2020 i per un pressupost total de 3,3M€ (IVA inclòs), a l’empresa Thyssenkrupp Elevadores SL.
El nou contracte de manteniment, que té una durada de dos anys (prorrogable a dos més), introdueix una sèrie de millores per donar una òptima resposta als usuaris. Aquestes, passen per un major control de la gestió dels equips, paràmetres d’avaluació del servei més transparents i equilibrats i clàusules socials i criteris de contractació pública sostenible.
El nou contracte preveu:
- Personal: Personal mínim d’atenció del servei (1 responsable operatiu, 7 tècnics oficials i 3 tècnics de servei de control, telecomandament, informació i comunicació amb dedicació exclusiva).
- Vehicles elèctrics: L’obligatorietat que tots els vehicles per dur a terme el manteniment siguin elèctrics.
- Horari: El manteniment de l’actual horari de funcionament: tots els dies de l’any de 7:00 a 23:00 hores, donant servei 16 hores de manera ininterrompuda. S’inclou la possibilitat d’adaptar l’horari en casos concrets per facilitar la connexió amb el transport públic.
- Un sol lot: Tot el servei es gestiona de manera unitària amb un sol lot. L’objectiu és que això es tradueixi amb una millor prestació del servei, major atenció al centre de control, reducció del temps de resposta, disponibilitat del responsable operatiu, etc.
- Reduir incidències: El 2017 la disponibilitat global de les escales mecàniques (període en el qual funcionen sense incidències) va ser del 96,19% i en el cas dels ascensors, del 95,21%. En aquest sentit, i per tal de minimitzar la durada d’aquestes incidències el nou contracte introdueix els següents punts:
- Es fixa un termini d’atenció presencial màxim de dues hores durant tota la setmana (caps de setmana i festius inclosos), des que es genera una avaria que atura una instal·lació fins que arriba un tècnic de manteniment per a resoldre-la i s’inclouen uns paràmetres de compliment més estrictes, amb repercussió econòmica sobre la facturació en cas d’incompliment.
- S’incorporen limitacions de temps de resolució de menys d’un mes per a totes aquelles incidències que si bé no provoquen l’aturada de la instal•lació, poden comportar molèsties tant als usuaris com als veïns més propers (panells d’informació lluminosos avariats, sistema de control a distància fora de servei, etc.).
Paral·lelament al nou contracte, l’Ajuntament de Barcelona també té previst avançar en la implantació de pantalles LED informatives i fer una nova proposta d’identificadors i senyalització del transport vertical a Barcelona (actualitzar la senyalització existent, augmentar el grau d’identificació/visualització de la senyalització, millorar l’efectivitat dels missatges).
Increment de les instal·lacions
Actualment la ciutat compta amb una completa xarxa d’escales mecàniques, ascensors verticals i ascensors inclinats a l’espai públic que permeten salvar els desnivells i assolir dreceres entre àmbits que estan molt distanciats o en els quals és complicat d’accedir-hi. L’Ajuntament de Barcelona treballa des de fa anys per millorar les condicions d’accessibilitat en els barris amb pendents pronunciades, especialment als districtes de muntanya. L’orografia de la capital catalana fa imprescindible optimitzar el servei de les les instal·lacions per ajudar als ciutadans a moure’s amb rapidesa i amb comoditat.
El 2015 la ciutat comptava amb 113 instal·lacions (79 escales, 31 ascensors verticals i 3 ascensors inclinats). A dia d’avui el nombre d’equips s’han incrementat en un 14% i ja arriben fins als 129 (85 escales, 40 ascensors verticals i 4 ascensors inclinats).
El 2017, les escales mecàniques van transportar 28,7 milions de ciutadans i els ascensors van realitzar un total de 6,3 milions de viatges.
Els districtes que compten amb aquestes instal.lacions són:
- Sarrià-Sant Gervasi: 6 escales mecàniques i 2 ascensors.
- Gràcia: 20 escales mecàniques.
- Sants-Montjuic: 7 escales mecàniques i 8 ascensors.
- Horta-Guinardó: 32 escales mecàniques, 9 ascensors i 3 ascensors inclinats.
- Nou Barris: 17 escales mecàniques, 18 ascensors i 1 ascensor inclinat.
- Sant Andreu: 3 escales mecàniques i 2 ascensors.
- Sant Martí: 1 ascensor.
Paraules clauinfraestructures/