Barcelona consolida el Banc del Moviment amb l’obertura del seu segon punt d’atenció i l’increment progressiu de tots els serveis que presta : Servei de Premsa

Barcelona consolida el Banc del Moviment amb l’obertura del seu segon punt d’atenció i l’increment progressiu de tots els serveis que presta

11/06/2018



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El nou punt d’atenció, que s’ubicarà al districte de Sants-Montjuïc, tindrà el mateix funcionament solidari per oferir productes de suport a tothom que ho demani

Des de la seva creació el juliol de l’any passat, el Banc del Moviment ha incorporat nous professionals i ha ampliat els serveis a la infància i l’adolescència

El 2017 es van realitzar 375 préstecs de material i es van rebre 291 donacions, uns increments superiors al 50% respecte a l’any anterior

El Banc del Moviment ha inaugurat aquest dilluns el segon punt d’atenció que tindrà a Barcelona, al districte de Sants-Montjuïc. L’obertura representa l’impuls definitiu a un servei de ciutat que se centra en el préstec temporal i solidari de productes de suport per a persones amb discapacitat i/o dificultats de moviment, sigui quina sigui la seva edat. El segon punt d’atenció, ubicat al número 41 del carrer Leiva, està gestionat per l’Associació Catalana La Llar de l’Afectat d’Esclerosi Múltiple, que s’incorpora a aquesta xarxa tot i que el Banc del Moviment es circumscriu a una iniciativa més àmplia que implica també l’Ajuntament de Barcelona i d’altres entitats socials com són l’originari Banc Solidari de Material Ortopèdic (BSMO), Nexe Fundació i la Cooperativa Alencop.

El Banc del Moviment es va constituir el passat mes de juliol com a servei municipal, amb la inauguració del punt d’atenció ubicat al districte de Nou Barris. Tot i així, aquest local ja funcionava des del 2014, quan va ser cedit per l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) al BSMO. En aquests últims mesos el servei s’ha professionalitzat encara més, s’han ampliat les atencions a la infància i l’adolescència, s’han consolidat els serveis gratuïts de lliurament i recollida de productes de suport a través de la Cooperativa Alencop i s’ha treballat en xarxa en les millores contínues dels protocols de derivació des de les àrees de Salut i Serveis Socials. En concret, hores d’ara el Banc del Moviment disposa de més de 75 productes de suport per a la infància i l’adolescència, enfront dels 40 productes que hi havia ara fa un any i la terapeuta ocupacional ha atès 41 infants (la meitat de les atencions realitzades per part d’aquesta professional). A més a més, Alencop ha fet 66 serveis de recollida de materials donats i ha facilitat 38 serveis de recollida i lliurament de material utilitzat per persones usuàries del servei, i fins al 50% del total de préstecs realitzats aquest any han sigut derivacions fetes des dels serveis sanitaris.

 

 

En paral·lel, el servei ha experimentat un creixement superior al 50% en només un any i la tendència d’aquest 2018 apunta que es tornarà a marcar un nou rècord. L’any 2016 es van fer 244 préstecs de material, el 2017 van ser 375 i aquest 2018 entre el gener i el maig ja s’han fet 235. El nombre de donacions ha augmentat de manera similar, en passar de 185 el 2016 a les 291 del 2017 i les 96 que ja s’han produït aquest any. La participació de veïns i veïnes, l’impuls municipal i el conveni de col·laboració amb les entitats que va signar l’Ajuntament per valor de 256.000 euros durant tres anys ha permès, en definitiva, la constitució d’una xarxa solidària de productes de suport que enllaça amb les diferents mesures que ja ha pres el consistori per potenciar la cura de les persones i reduir les desigualtats socials.

El Banc del Moviment, per tant, ofereix a partir d’ara dos punts d’atenció de proximitat (Barcelona Dreta i Barcelona Esquerra) que facilitaran la cessió, la recepció de material i l’atenció de la figura del terapeuta ocupacional. El servei funciona gràcies a la solidaritat de particulars i entitats que donen productes per a la seva reutilització (crosses, cadires de rodes o caminadors, entre d’altres) que, un cop revisats i homologats, es posen a disposició d’altres persones que els puguin necessitar. També es compren productes de suport nous quan hi ha demanda de material que no està disponible al Banc del Moviment.

La persona que demana un producte ha de signar un document on accepta que l’ús és temporal i que s’ha de retornar, i a més a més ha de deixar una fiança solidària en el moment de rebre’l. Aquesta fiança li és abonada en el moment de retornar el producte, tot i que està previst que es resti una petita contribució per fer front als costos del manteniment. Actualment el Banc del Moviment disposa de més de 40 tipus de productes (també hi ha grues, llits articulats o cadires de dutxa, per exemple) i un total de 800 unitats als magatzems.

Aquest servei té el seu origen en una iniciativa comunitària que es va posar en marxa l’any 2009 per part d’ASENDI NB entre els veïns i veïnes del barri de Porta. L’any 2014 l’IMPD va afegir-se amb el suport d’un equip tècnic i la cessió d’un local (el primer punt d’atenció del Banc del Moviment al districte de Nou Barris). Des de llavors, el servei ha seguit la seva expansió fins a consolidar-se com a servei de ciutat. Per fer una donació o una petició de material cal trucar al telèfon 610223707 o bé enviar un correu electrònic a l’adreça bancdelmoviment@bcn.cat.





Paraules clau

Drets Socials/ salut/