Tret de sortida al procés participatiu per consensuar la transformació de la Via Laietana : Servei de Premsa

Tret de sortida al procés participatiu per consensuar la transformació de la Via Laietana

12/06/2018



Temps estimat de lectura: 5 minuts

Avui ha començat el debat amb el veïnat, comerciants i entitats per acordar la reforma global de la Via Laietana, que s’executarà el proper mandat per fer-la més amable, amb més espai públic per al vianant i una mobilitat més sostenible

Se celebraran sessions informatives, recorreguts urbans i tallers temàtics per recollir propostes i elaborar una diagnosi completa de com ha de ser la via, amb la previsió de fer el retorn dels resultats a l’octubre

El Govern municipal ha presentat uns dibuixos inicials per apuntar uns primers criteris de com es podria distribuir l’espai, que serviran com a base per enfocar i enriquir el debat de les properes setmanes

A més, l’Ajuntament durà a terme pròximament les primeres intervencions per avançar cap a la renovació de la Via Laietana: a l’agost es faran millores puntuals a les voreres, i l’octubre iniciarà la reurbanització de la plaça d’Antoni Maura

El debat per acordar la transformació de la Via Laietana ja està en marxa. Aquest dimarts, el Govern municipal ha donat el tret de sortida al procés de participació ciutadana per decidir conjuntament amb el veïnat, comerciants i entitats de l’entorn la reforma de la via per fer-la més amable, amb més espai públic per al vianant i una mobilitat més sostenible.

L’objectiu és definir els criteris de disseny de la futura Via Laietana i l’àmbit més proper per donar resposta a les necessitats quotidianes de les persones que hi fan vida i propiciar una millor relació entre els barris que queden a banda i banda.

En declaracions als mitjans, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha dit que l’inici d’aquest procés era necessari perquè “fa molt temps que calia una reflexió” sobre com ha de ser la Via Laietana, ja que “mai ningú no s’havia atrevit a posar-la a disposició dels veïns, comerciants i tothom que hi té alguna cosa a dir”. “Volem caminar cap a una via més pacificada, i això implica fer un debat important a nivell de mobilitat i d’usos de l’espai urbà que generem”, ha destacat.

La regidora de Ciutat Vella, Gala Pin, ha subratllat que al llarg del procés es farà una primera fase de diagnosi i una segona de propostes amb la voluntat que “tothom hi pugui fer aportacions i s’hi pugui anar sumant”. També ha assenyalat com a positiu que ja s’hagi generat un debat previ al voltant de la transformació. “Com més aportacions tinguem, més consensuat serà el projecte que tirem endavant”, ha manifestat.

La metodologia del procés incorporarà la perspectiva de gènere i es desenvoluparà seguint el nou Reglament de participació municipal. Per això, avui s’ha fet públic a la plataforma decidim.barcelona, i s’ha presentat a la Comissió de seguiment de la Via Laietana.

La comissió està integrada per representants de les associacions veïnals del Gòtic i del Casc Antic, la de veïns i comerciants de Santa Caterina, la de comerciants de la Via Laietana, Barnacentre, l’Associació de Famílies d’Alumnes Baixeras, el Casal de Joves Autogestionat de Ciutat Vella, la Residència Vigatans, Ca la Dona, el Casal de Gent Gran del carrer Comerç, la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona, la Fundació Privada Bayt al-Thaqafa i el Bicicleta Club de Catalunya.

A més, s’ha celebrat una primera sessió informativa en el marc del Consell de barri del Casc Antic per presentar el procés, i properament se’n farà una altra al Consell de barri del Gòtic. Seguidament, fins al setembre hi haurà accions per promoure la diagnosi de les necessitats i problemàtiques actuals i treballar en la concreció de les propostes. Tot plegat es fomentarà a través d’activitats com recorreguts urbans, tallers temàtics amb tots els col·lectius implicats i carretons informatius a punts clau com el mercat de Santa Caterina i l’Escola Cervantes.

La previsió és que a l’octubre es faci el retorn a la ciutadania dels resultats del procés participatiu, que serviran com a base per elaborar el projecte de reforma, que s’executarà el proper mandat.

 

Primers criteris de sortida sobre les possibles distribucions de l’espai

Durant la presentació del procés de participació d’avui, el Govern municipal ha posat sobre la taula uns dibuixos inicials que apunten uns primers criteris de com es podria distribuir l’espai. Són quatre assajos o aproximacions fets amb la idea que serveixin com a punt de partida per enfocar i enriquir el debat de les properes setmanes.

Les propostes no són opcions tancades, sinó un treball tècnic per facilitar la diagnosi i la cerca de solucions, i tenen la vocació de permetre que els participants del procés participatiu visualitzin plantejaments diferents.

Així doncs, els quatre esbossos proposen augmentar les amplades actuals de les voreres, d’entre 2,50 i 2,75 metres, i fer que siguin de 3,30m, 3,70m, 4,15m o 5m, en funció de com es distribueixi tot l’espai.

En aquest sentit, Janet Sanz ha detallat que l’ampliació de voreres es planteja ja des d’avui, i en funció de com es decideixi, es veurà “quin espai funcional queda per donar cobertura a les necessitats de mobilitat i del transport tant públic i sostenible com privat”.

 

Les primeres obres de millora, a punt

Paral·lelament a l’inici del procés de debat sobre la transformació global, l’Ajuntament té a punt unes primeres intervencions a la Via Laietana per avançar cap a la seva renovació. D’una banda, a l’agost començaran els arranjaments puntuals de les voreres per generar un millor espai públic i facilitar la connexió a peu entre el barri Gòtic i el de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. L’obra abasta uns 3.000 metres quadrats i compta amb un pressupost d’1’2 milions d’euros.

Amb aquesta actuació es proposa, d’una banda, donar continuïtat a les dues voreres de Via Laietana als àmbits de trobada amb els carrers perpendiculars on queda pendent fer plataforma única. I, de l’altra, reparar els paviments de vorera per millorar l’accessibilitat i la mobilitat, fent també un repàs als elements urbans malmesos. Així, els set entroncaments inclosos corresponen a les interseccions amb els carrers Tomàs Mieres; Julià Portet i Dr Joaquim Pou; Jaume I – plaça de l’Àngel; Princesa; Manresa; Àngel Baixeras; Joan Massana; i Consolat del Mar.

I a l’octubre es començarà a reurbanitzar la plaça d’Antoni Moura, que comptarà amb 1,9 milions d’inversió i estrenarà nova imatge al cap d’uns set mesos. Per guanyar espai per als vianants, desapareixeran les dues semirotondes actuals i s’ampliaran les voreres, que incorporaran nous espais d’estada.

A més, es crearà un nou pas de vianants central que permetrà una millor connexió entre barris. I, per descongestionar l’ús de l’espai, es traslladarà la parada de taxis i les dues de línies regulars d’autobús de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), i s’eliminaran les de bus turístic i la zona reservada per a la parada d’autocars i autobusos.

Tall d’àudio declaracions





Paraules clau

urbanisme/