Barcelona es dota d’una regulació de terrasses més flexible, equilibrada i accessible : Servei de Premsa

Barcelona es dota d’una regulació de terrasses més flexible, equilibrada i accessible

29/06/2018



Temps estimat de lectura: 5 minuts

El Plenari del Consell Municipal aprova definitivament la modificació de l’ordenança vigent per fer-la aplicable i adaptar-la a les necessitats reals dels veïns i veïnes, els restauradors i el territori

El text garanteix l’accessibilitat, equilibra l’ús de l’espai públic i assegura una bona gestió de les terrasses, i inclou regulacions generals per a tota la ciutat i alhora s’adapta a la singularitat dels districtes

Des de l’aprovació inicial de la modificació, al febrer, s’ha fet un procés participatiu per difondre-la entre la ciutadania i el sector i recollir aportacions, i un cop estudiades s’han introduït canvis per millorar aspectes vinculats a l’accessibilitat

Barcelona ja disposa d’una ordenança de terrasses més flexible, equilibrada i accessible. Aquest divendres, el Plenari del Consell Municipal ha aprovat definitivament, amb els vots a favor de tot els grups i el vot contrari de la CUP-Capgirem, un seguit de canvis a la normativa vigent per fer-la més aplicable i adaptar-la a les necessitats reals del veïnat, els restauradors i el territori.

L’objectiu és garantir l’accessibilitat, l’equilibri entre l’ús ciutadà de l’espai públic i l’activitat econòmica i corregir les disfuncions que s’han generat amb la seva aplicació. Es tracta, en definitiva, de regular correctament una figura molt arrelada i característica de l’entorn urbà de Barcelona com són les terrasses.

En el debat del ple, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha afirmat que la modificació que avui s’aprova permet comptar amb una normativa “realista, aplicable, adaptable i flexible i que planteja un bon equilibri entre l’activitat econòmica i l’ús ciutadà i veïnal de l’espai públic, i que sobretot blinda i garanteix l’accessibilitat”. Sanz ha assegurat que aquesta és una ordenança necessària per la ciutat i que neix de la suma de moltes voluntats diferents. “Serà una ordenança que es podrà aplicar amb facilitat, i que perdurarà en el temps”, ha reblat.

El text final parteix de la feina feta des de setembre de 2015, quan es va presentar una mesura de govern que iniciava el camí cap a la modificació aprovada avui per donar resposta a la rigidesa i dificultat d’aplicació de l’ordenança, aprovada el mandat passat. El nou articulat recull les sensibilitats expressades des d’aleshores per equilibrar bé els usos de l’espai públic, mantenint en tot moment la garantia dels drets bàsics dels ciutadans en àmbits essencials com l’accessibilitat.

Des que la modificació es va aprovar inicialment al febrer passat, s’ha dut a terme un procés participatiu –tal com estableix el Reglament de Participació municipal– per donar a conèixer la norma entre la ciutadania i el sector i recollir aportacions. El Govern municipal ha donat resposta a les propostes i al·legacions rebudes durant aquest procés, i al text definitiu hi ha incorporat canvis per reforçar l’accessibilitat, com ara que les terrasses també hauran de mantenir una distància adequada respecte a la senyalització podo tàctil per a persones cegues i amb deficiències visuals.

 

Contingut de la modificació

Pel que fa al contingut de la modificació, es plantegen criteris generals per a tota la ciutat i, alhora, es tenen en compte les singularitats i especificitats dels districtes i les característiques pròpies de cada territori a l’hora d’ubicar les terrasses.

A més, s’introdueixen canvis en relació amb les condicions que han de permetre un bon ús de l’espai públic i compatibilitzar les activitats que s’hi desenvolupen, i amb l’accessibilitat i la gestió i governança de les terrasses.

 

Condicions d’accessibilitat de les terrasses a l’espai públic

Entrant al detall de la modificació, es defineixen una sèrie de condicions relatives a la preservació de les condicions d’accessibilitat, al bon ús de l’espai públic i l’equilibri d’activitats que s’hi duen a terme:

– Les terrasses hauran de respectar l’espai lliure necessari per garantir l’accessibilitat universal i la seguretat, segons les normatives sectorials corresponents. En aquest sentit, caldrà respectar una distància lliure de pas d’1,80 metres a continuació de la façana.

– La ubicació de les terrasses davant del local s’estableix com a preferent, si bé es podrà flexibilitzar en els casos on es consideri necessari. També s’incorpora la possibilitat d’augmentar la longitud de les terrasses, sempre de forma justificada.

– Les distàncies mínimes en relació als elements urbans seran orientatives, i es detallaran en un annex de l’ordenança. No obstant, les terrasses no podran impedir o dificultar la utilització dels serveis públics, l’ús i el manteniment del mobiliari urbà, la visualització dels senyals de trànsit i l’accés a establiments i edificis privats.

– En carrers de vorera diferenciada, es mantindrà lliure orientativament un 50% de l’amplada total de la vorera, preferentment entre la façana i la terrassa. De manera justificada, es podrà adoptar una altra distribució de l’espai lliure, mantenint lliure entre el 40 i el 60% de l’amplada.

– Excepcionalment, en el cas de terrasses emblemàtiques adossades a la façana, es promourà un treball conjunt entre restauradors i l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) per definir propostes de solució.

 

Singularitats territorials

L’ordenança conté ara regulacions generals per a tota la ciutat i alhora és prou flexible com per poder adaptar-se a les singularitats de cada districte. En aquest sentit, s’ha establert:

– Es crea la figura de les Zones de criteris territorials, amb la qual l’Ajuntament, de forma excepcional, podrà concretar per a un territori concret alguns aspectes ja recollits en l’ordenança, entre els quals els percentatges d’ocupació de l’espai públic.

– També es creen les Zones d’excel·lència per millorar la qualitat de l’oferta existent en espais destacats de la ciutat. En aquests espais, les terrasses hauran de complir amb uns estàndards superiors de qualitat pel que fa al disseny, la integració amb l’entorn i les condicions de manteniment, mitjançant un llibre d’estil que fixarà els criteris de l’àmbit. Es basaran en un acord entre l’Ajuntament i els titulars de les llicències en una determinada zona i s’aprovaran via Comissió de Govern.

– S’eliminen les figures d’Ordenació Singular i de Disposició Prèvia per a noves regulacions. Les ja aprovades es derogaran al cap de dos anys de l’aprovació de la modificació de l’ordenança i s’hauran d’adaptar a la nova normativa. Durant aquests dos anys, es podran revisar les ordenacions vigents i que calgui ajustar.

 

Mobiliari i servei

S’han treballat els criteris següents pel que fa a mobiliari i servei:

– Les estufes es permetran en temporada d’hivern, i se’n limitarà la potència. Es promourà la reducció de la presència d’estufes de combustió amb l’horitzó de la seva prohibició definitiva l’any 2025.

– No s’admetran terrasses amb autoservei i s’exigirà que els treballadors compleixin els convenis laborals vigents.

– Es mantenen els horaris actuals: de diumenge a dijous, de 8:00 a 0:00h, i divendres i vigílies de festius, de 8:00 a 01:00h.

 

Governança i gestió de les llicències de terrasses

Per assegurar una governança òptima de les terrasses i una bona gestió de les llicències, es planteja complir els següents condicionants:

– Es manté la Comissió Tècnica de Terrasses, i a nivell d’organització interna municipal, es crea la Ponència Tècnica de Terrasses. Serà un instrument de suport a les estructures tècniques dels Districtes que vetllarà per l’aplicació correcta de l’ordenança i la determinació justificada d’excepcionalitats quan la realitat física de l’espai públic així ho reclamin.

– Les llicències vigents en el moment de l’entrada en vigor del nou articulat es renovaran d’ofici. Els titulars podran sol·licitar expressament la revisió per aplicar les noves condicions. A més, els serveis tècnics revisaran totes les llicencies i notificaran als titulars els possibles canvis.

– Per fomentar les bones pràctiques, s’estableixen nous criteris en el règim sancionador.





Paraules clau

lleure/ terrasses/