Servei de Premsa
22/12/2024
Comença el procés participatiu obert a tota la ciutadania per elaborar el nou Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2019-2024
20/09/2018
Temps estimat de lectura: 4 minuts
Des d’avui, 20 de setembre, fins al 10 d’octubre se celebraran quatre sessions obertes al públic en general per tal de dissenyar el futur de la mobilitat a la ciutat
Els punts de partida del nou Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2019-2024 se centren en continuar apostant per incrementar la mobilitat a peu i en els modes més sostenibles (en bicicleta i transport públic) i alhora reduir l’ús del transport privat a motor
L’Ajuntament de Barcelona ha iniciat els treballs per elaborar el nou Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2019-2024. Aquests, inclouen un procés participatiu amb la ciutadania per conèixer i dissenyar conjuntament el futur de la mobilitat a la ciutat.
El Pla de Mobilitat Urbana (PMU) és l’instrument de planificació on es defineixen les línies d’actuació que han de governar la mobilitat urbana els propers anys. Aquest 2018 finalitza el PMU vigent (2013-2018), de manera que el Govern municipal ha començat el procés de repensar el futur pla i els eixos principals d’actuació per millorar la mobilitat del futur.
El punt de partida del proper Pla de Mobilitat Urbana (2019-2024) proposa un canvi de model de mobilitat que segueix en la línia del PMU vigent (2013-2018) pel què fa a les principals fites: increment de la mobilitat a peu, generant espais segurs i confortables pels vianants, i dels modes sostenibles (en bicicleta i transport públic), alhora que proposa la reducció de l’ús i presència del transport privat a motor (cotxes i motocicletes), no només per la contaminació ambiental i els conseqüents problemes de salut, sinó també per l’alta accidentalitat i l’ocupació de l’espai públic i els perjudicis sobre la ciutadania que generen.
Els principals eixos que es proposen són els següents:
- Mobilitat Segura: reduir l’accidentalitat associada a la mobilitat.
- Mobilitat Saludable: fomentar la mobilitat activa; reduir la contaminació atmosfèrica derivada del transport; reduir la contaminació acústica derivada del transport.
- Mobilitat Sostenible: facilitar el transvasament modal cap als modes més sostenibles; moderar el consum d’energia en el transport i reduir la seva contribució al canvi climàtic; augmentar la proporció del consum d’energies renovables i “netes”.
- Mobilitat Equitativa: fomentar usos alternatius de la via pública; garantir l’accessibilitat al sistema de mobilitat; garantir una mobilitat equitativa per edat, condició física, gènere, renda econòmica i barri; millorar les condicions de la mobilitat laboral i de la vida quotidiana.
- Mobilitat intel·ligent: incrementar l’eficiència dels sistemes de transport; incrementar l’ús dels vehicles d’ús compartit (sharing); incorporar les noves tecnologies en la gestió de la mobilitat; millorar el servei de mobilitat introduint tecnologies “mobility as a service“; informació complementària i participació online.
A partir d’aquests primers eixos a partir d’avui s’inicien les trobades ciutadanes per la redacció del nou document. La passada primavera i durant l’estiu ja s’han fet fet sessions de debat prèvies per recollir les opinions i suggeriments de diferents col·lectius interessats (amb gent gran, etc.), però ara s’inicia el procés obert a tota la ciutadania.
Així, des d’avui i durant les properes setmanes se celebraran quatre sessions amb temàtica diferenciada per abordar els principals reptes de Barcelona en l’àmbit de la mobilitat. Seran sessions obertes a tothom, i que no requereixen inscripció prèvia, que tenen per objectiu oferir l’oportunitat de donar veu a la ciutadania sobre quins seran els objectius a treballar en el futur de la mobilitat a la ciutat de Barcelona.
La primera sessió, es farà avui, 20 de setembre, al centre cívic Pati Llimona (Regomir, 3), i abordarà “La mobilitat en la vida quotidiana de la ciutat”, els hàbits de mobilitat, la motivació dels desplaçaments, la convivència dels diferents modes i la cobertura de les necessitats dels diferents col·lectius de persones.
La segona sessió, amb títol de “Mobilitat segura per a tothom”, es farà el dia 26 de setembre a l’espai Calàbria, 66, i se centrarà en el debat per aconseguir una ciutat més segura, fent especialment èmfasi en els col·lectius més vulnerables, un dels quals és la infància.
La tercera sessió tractarà sobre “L’espai públic i la mobilitat i es farà el 3 d’octubre a l’Espai Jove la Fontana (Gran de Gràcia, 190-192). En aquesta ocasió es debatrà i es recolliran propostes sobre el disseny de la ciutat: superilles i plataformes úniques, mesures de reducció del trànsit, distribució de l’espai públic, estacionament, etc.
Finalment, la darrera sessió portarà per lema “La tecnologia al servei de la mobilitat”, i es farà el 10 d’octubre al Centre Cívic la Farinera del Clot (Gran Via de les Corts Catalanes, 837). Es treballaran els nous recursos, apps i avenços tecnològics que es posen al servei d’una mobilitat més eficient (vehicle elèctric, vehicle autònom, vehicle compartit, MAAS, T-Mobilitat, etc.).
Totes les trobades tindran lloc a les 18.00 hores.
El procés també es pot seguir via online a partir de la web decidimBCN: https://www.decidim.barcelona/processes/plamobilitatBCN. En aquest enllaç s’hi pot trobar tota la documentació relacionada amb el procés i també fer-hi propostes.
L’Ajuntament de Barcelona ha fet difusió de les sessions a partir de cartelleria en diferents equipaments municipals (centre cívics, casals de barri, casals de gent gran) i repartiments de flyers a biblioteques, equipaments i Oficines d’Atenció al Ciutadà.
Paraules claumobilitat/