L’Ajuntament de Barcelona inicia una campanya de comunicació per informar de la fi de la moratòria de bicis a la ciutat : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona inicia una campanya de comunicació per informar de la fi de la moratòria de bicis a la ciutat

29/11/2018



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El proper 1 de gener finalitza la moratòria que permet circular a bicicletes per voreres de 4,75 metres, quedant limitada aquesta possibilitat a les voreres de més de 5 metres. Això suposa que per la majoria de carrers de la trama Cerdà no hi podran transitar

La mesura arriba després que s’hagi dut a terme una àmplia renovació i extensió de la xarxa de carrils bici de la ciutat que suma més de 200 km d’infraestructura ciclista. Avui el 90% de la població ja disposa de vies ciclistes a menys de 300 m de casa seva

Per donar a conèixer la modificació de la norma aquest divendres l’Ajuntament de Barcelona inicia una campanya a través dels mitjans, xarxes socials i publicitat exterior. A partir del 10 de desembre sumarà una vintena d’informadors al carrer

El proper 1 de gener de 2019 finalitzarà la moratòria que permet circular a bicicletes per les voreres de 4.75m i 3 metres d’espai lliure que va establir-se en el marc de la modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles (OCVV), el maig del 2015. A partir d’ara aquesta possibilitat quedarà limitada a les voreres de més de 5 metres, i sempre que no existeixi un carril bici a la mateixa via.

Durant aquest mandat, s’ha desenvolupat l“Estratègia de la Bicicleta” i s’ha dut a terme un extens desplegament de la infraestructura ciclista a la ciutat, que avui ja supera els 200 quilòmetres de xarxa, alhora que s’han millorat els itineraris ciclistes ja existents i s’han ampliat les zones pacificades. Aquest conjunt de mesures, que fan que avui prop del 90% de la població ja disposi d’un carril bici a menys de 300 metres de casa seva, possibiliten que a partir de l’any que ve s’apliqui la normativa que preveu baixar les bicicletes de les voreres. A dia d’avui la ciutat s’ha dotat d’una bona infraestructura ciclista en calçada, que permet garantir la seguretat dels vianants i la seva bona convivència a l’espai públic.

Actualment, la mobilitat ciclista a la ciutat es pot fer sumant trames pedalables, entre carrils bici i vies pacificades (carrers 30 i plataformes úniques), el que suposa prop de mil quilòmetres d’alternatives de pas per la bici. També es pot utilitzar qualsevol calçada, tenint en compte que l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles estableix que els vehicles privats a motor han de respectar la circulació dels ciclistes, fent els avançaments canviant de carril i deixant 1,5 metres de distància lateral i 3 metres de distància frontal, quan circulin per darrera. També es prohibeix qualsevol maniobra d’assetjament que impliqui fer servir el clàxon o intentar modificar la seva trajectòria, fet que podria posar en perill a l’usuari de la bici.

Així, a partir de l’1 de gener del 2019, tal com va quedar recollit a la modificació que es va fer al maig de 2015, les bicicletes només podran circular per les voreres en el cas que:
– L’ample d’aquestes voreres sigui superior a 5 m i hi hagi 3 m d’espai lliure.
– El carril bici estigui situat en vorera, circulant a un màxim de 10 km/h.
– Es circuli de nit (entre les 22.00 i 7.00h) per voreres superiors a 4.75m i 3 m d’espai lliure.
– Es tracti de ciclistes menors de 12 anys i l’adult que l’acompanyi.

També estarà prohibida la circulació de bicis per voreres quan hi hagi senyalització que ho prohibeixi o el carrer disposi de zona especialment habilitada per a circulació ciclista. La fi de la moratòria afectarà bàsicament a aquells carrers característics de la trama Cerdà, que engloben els districte de l’Eixample i de Sant Martí.

 

 

Per tal de recordar la mesura als ciutadans, a partir d’aquest divendres l’Ajuntament de Barcelona posa en marxa una campanya dirigida a les persones usuàries de la bicicleta per recordar-los com i per on han de circular a la ciutat.

Els objectius són:
– Informar a la ciutadania de la finalització de la moratòria.
– Donar a conèixer i posar en valor la nova infraestructura ciclista amb la qual compta la ciutat.
– Normalitzar l’ús de la bicicleta en calçada.
– Recordar als ciclistes de la necessitat de millorar la convivència amb els vianants i amb els vehicles motoritzats.
– Conscienciar als vehicles a motor que a la calçada la bicicleta és l’actor més feble.

La campanya, que començarà el 30 de novembre i s’allargarà fins a finals de desembre, inclou premsa, ràdio, difusió digital (xarxes socials, webs municipals) i publicitat exterior. També es faran mailings específics a botigues i empreses de lloguer de bicicletes, als abonats del Bicing i a diferents actors dels deu districtes de la ciutat.

A més, el 10 de desembre s’activarà un equip format per una vintena d’informadors a diversos punts de la ciutat que durant una setmana informaran a la ciutadania del futur canvi en la normativa de circulació de bicicletes, repartint flyers específics amb la normativa als usuaris i el nou mapa de carrils bici que passarà a incloure informació sobre la fi de la moratòria. Es pot consultar més informació a www.bcn.cat/bicicleta.

L’Ajuntament de Barcelona treballa per combatre els nivells de contaminació de l’aire, el soroll produït pel trànsit, els índex d’accidentalitat viària i la manca de verd a la ciutat, alhora que aposta per augmentar la qualitat dels espais de relació de la ciutadania. En aquest sentit, el consistori continua avançant en la línia que marca el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018, de fomentar els desplaçaments a peu, en bicicleta i en transport públic.

Al novembre del 2015, l’Ajuntament de Barcelona va aprovar la mesura de govern “Estratègia de la bicicleta per Barcelona”, que tenia com a objectiu recollir una sèrie de propostes i d’actuacions per desenvolupar la mobilitat en aquest mode de transport. A dia d’avui les diferents iniciatives plantejades en el document continuen desplegant-se a la ciutat. A inici de mandat hi havia 116 quilòmetres de carril bici a la ciutat de Barcelona i en aquests moments ja se superen els 200 quilòmetres d’infraestructura ciclista, mentre continuen obres en actuació.





Paraules clau

mobilitat/