L’Estratègia de Màrqueting Turístic de la Destinació Barcelona conclou les sessions participatives amb els operadors i agents socials : Servei de Premsa

L’Estratègia de Màrqueting Turístic de la Destinació Barcelona conclou les sessions participatives amb els operadors i agents socials

03/12/2018



Temps estimat de lectura: 6 minuts

En total s’han celebrat 14 sessions monogràfiques sobre l’Estratègia de Màrqueting Turístic de la Destinació Barcelona per tractar aspectes de posicionament, demanda, oferta, promoció, territori i tendències de turisme que afecten a la destinació

El següent pas serà una campanya de participació digital oberta a la població, que finalitzarà la part de diagnosi, i culminarà l’any 2019 amb la redacció del pla d’acció amb el full de ruta del màrqueting turístic de la ciutat  

L’Estratègia (EMTDB) prioritzarà propostes de turisme sostenible i fixarà les noves línies mestres per promoure la competitivitat de l’activitat i assegurar el màxim retorn social i econòmic de l’activitat

El regidor de Turisme, Comerç i Mercats, Agustí Colom, presideix avui una sessió del Consell de Turisme i Ciutat on s’explicarà l’avenç en l’elaboració d’aquesta estratègia, on també hi participa el director del Consorci de Turisme de Barcelona, Joan Torrella

La nova Estratègia de Màrqueting Turístic de la Destinació Barcelona (EMTDB) ha conclòs les sessions de participació a través de les quals es recullen les opinions i els suggeriments dels diferents grups d’interès, tant empresarials com públics com comunitaris. Un cop realitzades les 14 sessions monogràfiques, sobre posicionament, demanda, oferta, promoció, territori i tendències de turisme que afecten la destinació, s’encetarà la fase de diagnosi, que culminarà en els pròxims mesos amb la redacció d’un pla d’acció de l’EMTDB.

L’Estratègia de Màrqueting Turístic es desplegarà a través de l’acció de Turisme de Barcelona, i es realitzarà a partir d’una diagnosi que sorgirà d’aquest procés participatiu amb agents territorials, sectors empresarials i experts de les diverses disciplines que formen part de l’activitat turística de la Destinació.

 

Primera fase amb sessions participatives de caràcter obert

Les sessions participatives s’han dividit en 10 taules de caràcter tècnic, amb professionals i experts del sector, i 4 més de caràcter obert que aborden diversos eixos temàtics.  D’aquesta manera, s’han abordat aspectes transcendentals com per exemple com identificar els diferents públics estratègics per la ciutat i com comunicar l’atractiu i el valor afegit de la Destinació aprofitant al màxim el context territorial i integrant la realitat turística en la realitat de la ciutat i el seu entorn.

A partir d’aquí es farà la Diagnosi inicial (Fase I) que donarà pas a la Fase 2 que durarà un mes i fixarà el posicionament, el relat i l’estratègia de marca, productes, mercats i gestió de la promoció a la destinació.

 

Participants de relleu internacional

En aquesta primera fase, es va celebrar una sessió monogràfica amb operadors internacionals en el marc del Seminari de la European Tourism Association (ETOA), que va abordar aspectes com el rol de les diferents organitzacions de promoció de les destinacions, els reptes de la digitalització i la sostenibilitat, el paper del sector privat, o la interacció amb el visitant mentre es troba a la destinació, entre d’altres.

També s’ha abordat els públics i com identificar aquells segments que interessen i amb quines eines i mecanismes s’han d’atraure. En un context de canvis demogràfics, d’hàbits de consum i de noves pautes de comportament i de l’increment de l’autonomia del viatger, juntament a una forta digitalització, la destinació Barcelona mira d’atraure públics que volen estar més temps a la destinació, que volen conèixer millor el conjunt del territori i que tenen capacitat per gastar més i generar majors oportunitats de retorn econòmic i social al territori. Barcelona i la destinació vol visitants que mostrin respecte per la cultura, els costums i la identitat, que es comportin de manera cívica i tinguin interès amb conservar els valors de la destinació, conscients de la càrrega  social que comporta l’activitat turística.

Les taules de participació es van dur a terme fins al 30 de novembre, i avui, dilluns 3 de desembre, el Consell Turisme i Ciutat debatrà sobre l’EMTDB i les sessions que s’han realitzat.  El Director General de Turisme de Barcelona, Joan Torrella, farà aquesta tarda, en el marc del Consell Turisme i Ciutat,  una presentació del desenvolupament de les sessions participatives que s’han celebrat per a confeccionar el document de Diagnosi de la nova Estratègia de Màrqueting Turístic de la Destinació Barcelona (EMTDB).

 

Campanyes de participació digital obertes a la població

A partir d’aquest moment, amb les gravacions que s’hauran realitzat de cadascuna de les taules o sessions i de les enquestes realitzades a tots els participants, s’elaborarà un informe i s’iniciaran dues campanyes de participació digital obertes a la població per recollir les seves opinions.

Aquesta primera fase de l’Estratègia haurà de donar com a resultat el document d’anàlisi i diagnosi de la Destinació Barcelona per a l’elaboració de l’Estratègia de Màrqueting Turístic que després de contrastar-ho amb el consell assessor i el consell Turisme i Ciutat donarà pas al document definitiu de posicionament i estratègia, i al Pla Operatiu (Fase 3) que fixarà l’Estratègia de Màrqueting de la Destinació Barcelona amb un programa i línies d’actuació, un pla de treball, un calendari, un pressupost i uns indicadors de seguiment. Amb aquest document definitiu, s’iniciarà la seva implementació (Fase 4) mitjançant un període d’acompanyament de 6 mesos amb els agents difusors durant els quals s’emetran uns informes de seguiment.

L’estratègia està pensada per marcar les principals línies del màrqueting turístic de la ‘Destinació Barcelona’ i és fruit de la col·laboració entre Ajuntament de Barcelona i Cambra de Comerç, com a parts integrants del Consorci Turisme de Barcelona, i compta amb el suport i la implicació de la Diputació de Barcelona. Aquesta iniciativa neix com una de les propostes del Pla Estratègic de Turisme 2020,  impulsat per l’Ajuntament de Barcelona, i definirà l’estratègia de màrqueting turístic de la ‘Destinació Barcelona’, que integra i amplia l’estratègia territorial més enllà de les fronteres geogràfiques i administratives de la ciutat.

L’estratègia parteix de la base de cinc objectius:

1) Garantir la sostenibilitat de la destinació per donar resposta a les necessitats i demandes dels visitants sense comprometre les necessitats del territori i la societat on esdevenen.

2) Promoure la competitivitat de l’activitat assegurant el màxim retorn social comptant amb la implicació del sector empresarial a l’hora de minimitzar els efectes negatius al resident i treballar per a la generació de riquesa al conjunt de la destinació.  Per això, el pla incidirà en l’anàlisi dels mercats emissors per focalitzar els esforços en aquells segments, activitats i pràctiques generadores de valor a fi de garantir la seva competitivitat. En aquest punt,  l’oferta d’atractius, productes i serveis s’hauran d’adaptar convenientment d’acord amb els objectius de l’EMTDB.

3) Potenciar l’efecte multiplicador del turisme en sectors econòmics estratègics. El pla ha de permetre afavorir la cooperació empresarial mitjançant la potenciació d’aquelles activitats, productes i serveis que potenciïn l’efecte multiplicador del turisme en sectors econòmics estratègics. Es considera central el vincle de l’economia del visitant amb l’enfortiment d’altres activitats econòmiques de valor afegit, com succeeix per exemple en el turisme de reunions.

4) Promoure la gestió integrada de la destinació. El màrqueting, com instrument clau per definir les polítiques turístiques, ha de treballar de manera coordinada amb la resta d’instruments de gestió de la destinació.  Màrqueting, territori i producte han de mostrar-se coherents en el relat.

5) Integrar les diferents veus que configuren la destinació. L’estratègia de màrqueting turístic ha d’orientar l’acció futura de tots els agents públics i privats que projecten la imatge de la ciutat.

El Pla estarà en ple funcionament el 2019. L’EMTDB serà desenvolupada per una UTE constituïda per l’empresa ALS i la Fundació EURECAT, i compta amb la participació d’InAtlas com experts en Big Data i processament de la informació, Momentum com experts en processos participatius, i el Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de la Universitat Rovira i Virgili i la Universitat de Girona com a institucions acadèmiques.

S’ha creat un Consell Assessor de l’EMTDB format per reconegudes personalitats del món turístic, per donar suport a les múltiples facetes que s’han de tenir en compte i desenvolupar per la seva elaboració. Els membres d’aquest Consell Assessor són:

María Abellanet. Directora General Grup CETT, Tomás Azcárate, President Responsible Tourism Institute, Francisco Caro, Director General Equipo Singular, Greg Clark, Owner, GC Sole Trader, José Antonio Donaire, Vicerector, Universitat de Girona, Luis Falcón, CEO InAtlas, Elena Foguet, Business Director, Value Retail Management Spain, Xavier Font, Professor de Marketing Sostenible, Surrey University, Toni Mascaró, CEO eMascaró, Antonio Monerris, CEO, Brand & Communication, Montse Peñarroya, Directora General 3i sic, Ana Rivero, Directora General ALS, Antonio Russo, Professor, Universitat Rovira i Virgili, Gildo Seisdedos, Professor, Instituto de Empresa.





Paraules clau

turisme/