Servei de Premsa
21/12/2024
Barcelona amplia les superilles socials del Servei d’Ajuda a Domicili (SAD) fins a 534 persones usuàries i 93 professionals
15/02/2019
Temps estimat de lectura: 4 minuts
L’ampliació s’ha fet després d’estendre les quatre iniciatives que existeixen des del desembre del 2017 cap a les seves zones d’influència més properes
Un estudi de la Federació d’Acreditació del Desenvolupament Assistencial (FADA) sobre el nou model evidencia l’alt grau de satisfacció entre les persones usuàries
L’Ajuntament ha intensificat també l’atenció a la dependència amb la reducció d’un 37% dels Programes Individuals d’Atenció (PIA) pendents de realitzar
L’Ajuntament de Barcelona ha ampliat amb èxit les proves pilots de les superilles socials iniciades el desembre del 2017, en el marc del Servei d’Ajuda a Domicili (SAD). L’ampliació suposa duplicar el nombre de persones usuàries i de treballadores que hi havia adscrites, un cop rebuts els primers indicadors que demostren la viabilitat i els beneficis que hi ha associats a la provisió del servei a través d’aquest nou model. En concret, segons les últimes dades disponibles corresponents al mes de febrer, i un cop desplegades les ampliacions previstes, les superilles socials donen servei actualment a 534 persones usuàries de vuit territoris diferents, en els quals treballen un total de 93 professionals. La distribució específica de cadascun dels territoris és la següent:
De fet, gran part del creixement exponencial del servei dels últims anys té a veure amb el desplegament gradual de la Llei de Dependència, atès que una gran part de les persones usuàries del SAD tenen reconegut algun dels tres graus de dependència. En aquest punt cal destacar un segon esforç municipal per agilitzar l’elaboració dels Programes Individuals d’Atenció (PIA), i que ha cristal•litzat amb la instauració d’un dispositiu de reforç específic, que durant el segon semestre de l’any ha aconseguit reduir un 36,9% el nombre de PIA pendents de realitzar en només sis mesos. El dispositiu de reforç, amb vocació de continuïtat, vol seguir reduint el 8.100 PIA que encara resten pendents, una xifra molt inferior a la que s’havia registrat a finals del 2016 i durant tot l’any 2017. Aquest fort increment és conseqüència directa del reconeixement del dret d’accés a la cartera de serveis de les persones amb resolució de grau I, que es va produir el juliol del 2015, i que va suposar que només durant l’any 2017 es rebessin unes 15.000 noves valoracions de grau I. La reducció del 36,9% en la llista d’espera només ha estat possible gràcies a la posada en marxa de l’esmentat dispositiu de reforç.
Indicadors positius
Els objectius dels projectes pilot del SAD que es van posar en marxa a finals de l’any 2017 a La Marina del Port, Vilapicina i la Torre Llobeta, Sant Antoni i el Poblenou van ser específicament generar una ocupació que millorés la qualitat laboral de les treballadores, així com augmentar la qualitat del servei per la via d’ajustar-se millor a les demandes de les persones usuàries. La nova forma de provisió del servei està basada en la creació d’equips de professionals específics, adscrits al territori, per tal que es dediquin a l’atenció d’una zona geogràfica reduïda, formada per una o diverses illes d’edificis i que per aquest motiu pren el nom de superilles socials. El resultat, suposadament, havia de ser no només una major personalització del servei, una major proximitat, i un increment de la flexibilitat dels equips, sinó també un augment del nombre d’hores de feina de cadascuna de les treballadores, que en condicions normals tenen contractes a temps parcial i per tant sous baixos, atès que les tasques de cura acostumen a concentrar-se en les primeres hores del dia.
Paraules clausuperilles socials/