Servei de Premsa
23/12/2024
Aprovat el segon projecte constructiu de carrils bici de Barcelona
13/03/2019
Temps estimat de lectura: 7 minuts
Els objectius del projecte són reduir el nombre de carrils bici en vorera, transformar eixos ciclistes de doble sentit en sentit únic, millorar les condicions dels carrils bici existents i augmentar la connectivitat de la xarxa ciclista
L’aprovació d’aquest segon projecte constructiu també permetrà augmentar la seguretat per a ciclistes, vianants i usuaris de vehicles de mobilitat personal
La comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat el segon projecte constructiu de carrils bici de la ciutat. Es tracta de la segona fase de construcció i millora de la xarxa ciclista de la ciutat d’acord amb el desplegament de l’ ”Estratègia de la Bicicleta per Barcelona” aprovada pel Plenari municipal.
El segon projecte constructiu base de carrils bici a la ciutat busca l’acompliment de quatre objectius bàsics:
- Reduir el nombre de carrils bici en vorera i posar-los a nivell calçada. Aquesta mesura permet minimitzar els conflictes entre vianants i ciclistes.
- Transformar els eixos ciclistes de doble sentit (bidireccionals) en sentit únic (unidireccional), prioritzant aquells eixos amb major ús per part de bicicletes.
- Millora de les condicions de carrils bici existents. Entre altres actuacions es preveu l’adaptació als criteris del “Manual de Disseny de Carrils Bici”.
- Augmentar la connectivitat de la xarxa ciclista de la ciutat, amb la creació de recorreguts que donin servei a tot el territori i que no hi hagi discontinuïtats de connexió.
Aquests objectius de la segona fase del pla permetrà que d’una banda, els ciclistes circulin amb més seguretat i confort pels carril bici. I d’altra banda, també preserva la seguretat dels vianants.
També és una millora en la circulació dels vehicles de mobilitat personal. Amb l’ampliació i més connectivitat dels carrils bici, aquests vehicles, que han de circular per carrers 30 i carrils bici, milloren també les condicions en les quals circulen per la ciutat.
Principals millores de la xarxa de carrils bici
Pel que fa a l’objectiu de reduir el nombre de carrils bici en vorera per posar-los en calçada, destaquen les següents intervencions:
- Avinguda Diagonal, passeig de Gràcia – Sicília. Es tracta d’un dels carrils bici històrics de la ciutat i amb més utilització. Amb aquesta actuació se’l traslladarà a calçada amb una secció similar al de la Gran Via en el tram Vilamarí – Aribau.
- Avinguda Diagonal, plaça de les Glòries – Josep Pla. La configuració del carril bici permetrà la millora de l’espai dels vianants, fent baixar el carril bici a la calçada com ja s’ha fet al tram final entre el carrer de Josep Pla i la Rambla Prim.
- Gran Via de les Corts Catalanes, plaça Espanya – plaça d’Ildefons Cerdà. És un dels eixos ciclistes amb més ús amb carril bici en vorera que passarà a ocupar la calçada lateral.
- Eix Tarragona, entre plaça dels Països Catalans i plaça d’Espanya. Es tracta de la continuació de l’actuació que es va fer al carrer Numància, que continuarà el recorregut per calçada fins plaça Espanya.
- Avinguda Lluís Companys, on es completarà la baixada del carril en aquest eix cívic que ja compta amb aquesta infraestructura per calçada entre la ronda Sant Pere i Travessera de Gràcia.
Pel que fa a la connexió de carrils bici existents, es preveu:
- Passeig de la Zona franca connectar per calçada la Gran Via amb el polígon per poder accedir-hi de forma segura i convertir-lo en una connexió metropolitana.
- Avinguda Diagonal, plaça Pius XII – Parc de Cervantes, per completar la configuració del carril bici en aquest eix cívic en el tram amb menor secció per vianants. Millora de la connexió amb el carril bici d’Esplugues.
- Carrer Motors. Configuració d’una nova connexió per accedir al polígon de la Zona Franca a través del túnel per sota la Ronda Litoral.
- Ronda Universitat, Ronda Sant Pere i Trafalgar. Finalització de la configuració del carril bici que ha de connectar el Passeig Lluís Companys amb plaça Universitat donant per primera vegada accessibilitat a la plaça Catalunya amb carril bici.
- Eix Ramon Trias Fargas – passeig Marítim. Es completa el carril bici del carrer Sardenya en el darrer tram per accedir al carril bici del passeig Marítim de la Barceloneta.
El pla també preveu altres mesures com:
- Millora de les cruïlles a la Gran Via, entre carrer de Bilbao i Rambla Prim, i a l’eix de la rambla Guipúscoa – carrer d’Aragó. Revisió per la millora de la configuració i actualització dels estàndards de disseny en aquests eixos ciclistes.
- Fer parelles de carril bici unidireccionals en el sentit del trànsit a l’eix escoles Pies – Santa Fe de Nou Mèxic (parella amb c. Ganduxer) i a travessera de Gràcia (parella amb Sant Antoni Maria Claret). En línia amb el desdoblament dels carrils bici bidireccionals més utilitzats o per evitar la utilització d’un determinat carril bici en contra direcció.
- Millora de l’estat i el paviment al carril bici del carrer de la Ciutat de Granada i connexió amb el carril bici de l’avinguda Diagonal.
El pressupost total del segon projecte constructiu base de carrils bici a Barcelona és de 28,2 milions d’euros i permetrà fer aquesta millora de les connexions i dels carrils bici tant de la xarxa bàsica com de la xarxa secundària de la ciutat.
L’ús de la bicicleta a Barcelona
Cada dia a Barcelona es produeixen 205.000 desplaçament en bicicleta, un augment de més del 50% des que es va aprovar l’ ”Estratègia de la Bicicleta” i això ha anat acompanyat de la construcció de més carrils bici i de l’adaptació de la via pública per a què aquests desplaçaments es puguin fer amb la màxima seguretat per a tots els usuaris.
La ciutat disposa avui de 209 quilòmetres de carrils bici, que fa que pràcticament tota la ciutadania (99%) disposi de xarxa ciclable (carril bici, zones 30 o vies pacificades) a menys de 150 metres de casa. Els carrils bici de la ciutat poc a poc han introduint les millores que preveia el “Manual de disseny de carrils bici de la ciutat de Barcelona” per fer-los més segurs. Entre aquestes millores hi ha:
- L’enllaç bicicleta, que permet connectar carrils bici mitjançant un carril de circulació compartit amb el trànsit motoritzat on es limita la velocitat als 20km/h.
- La senyalització per reforçar la unidireccionalitat del carril bici.
- Les cruïlles amb el xamfrà bicicleta, d’ús exclusiu per a bicicleta limitant l’ús de l’espai per part de vehicles motoritzats.
- La zona d’avançada per a bicicletes, per facilitar el gir quan el semàfor de la resta de vehicles està vermell.
De forma paral·lela a l’ampliació de carrils bici i en general de la xarxa ciclable de la ciutat també s’ha augmentat el nombre d’aparcaments de bici en superfície, arribant als 34.859 el 2018.
Obres en execució
Actualment hi ha tres carrils bici en obres de construcció:
- Eix Glòries: urbanització integral de l’avinguda Meridiana entre Glòries i el carrer de Mallorca. En el tram entre els carrers d’Independència i Aragó, la nova urbanització de l’avinguda Meridiana mantindrà una rambla central i disposarà de carril bici unidireccional i segregat que s’ubicarà a cada costat de la rambla. En el tram entre els carrers d’Aragó i València, l’espai verd inclourà un nou carril bici bidireccional de 4,30 metres d’ample.
- Eix Sants: carril bici al carrer Consell de Cent entre els carrers de Tarragona i la Creu Coberta que forma part de la reurbanització integral del carrer en el marc de les actuacions de la superilla de Sants-Hostfrancs.
- Eix Besòs: remodelació del carrer de Pere IV, entre Selva de Mar i Rambla Prim. És la continuació de la transformació del carrer de Pere IV en un eix cívic amb l’ampliació de les voreres, la renovació del mobiliari urbà, la incorporació de verd i la reducció del trànsit de vehicles.
Aquest tres carrils bici se sumen als que recentment s’han posat en funcionament:
- Eix rambla Onze de Setembre – rambla Fabra i Puig – Concepció Arenal: eix vertical entre c. Segre i av. Meridiana en sentit unidireccional sentit Meridiana.
- Eix c. Mineria – c. Matemàtiques: eix horitzontal que connecta la Gran Via de les Corts Catalanes amb el passeig de la Zona Franca.
- Eix Dublín – Rovira i Virgili: carril bici bidireccional que enllaça la rambla Onze de Setembre amb la plaça de Can Fa Paral·lelament, també s’habilita com a itinerari ciclable el tram del c. Concepció Arenal entre Dublín, Rovira i Virgili i rambla Onze de Setembre.
- Cruïlla avinguda Rio de Janeiro – avinguda Meridiana – passeig Santa Coloma: carril bici bidireccional que permet la connexió de l’avinguda Rio de Janeiro amb el carril bici existent del passeig de Santa Coloma.
- Carrer Camèlies entre els carrers de Sardenya i Escorial: obra d’urbanització amb carril bici bidireccional segregat en calçada en banda muntanya.
- Cruïlla avinguda Diagonal a la plaça Maria Cristina: connexió entre el carrer Joan Güell i el carril bici d’avinguda
- Cruïlla avinguda Diagonal – Pius XII: carril bici bidireccional en calçada amb peces segregadores i agulles que transcorre per l’interior de la rotonda i únicament per la banda mar i els laterals Llobregat-Besòs, sense continuïtat en la banda muntanya.
- Carril perimetral nord-est de la Zona Franca. Connexió amb el carril bici del Parc Logístic.
- Ronda de Sant Pere: carril bici bidireccional que connecta el carril bici existent al carrer Girona i el carril bici del passeig de Sant Joan.
- Eix Torre Melina – Albert Bastardes – Manuel Azaña: carril bici bidireccional que va des de l’avinguda Diagonal banda muntanya fins els carrils bici de l’avinguda Xile.
- Eix Arístides Maillol – Riera Blanca: carril bici bidireccional entre l’avinguda del Doctor Marañón i el carrer de Sants.
Paraules claubici/ carrils bici/ mobilitat/