Servei de Premsa
26/09/2024
El Pla d’Educació de Ciutat Vella 2019-2023 busca lluitar contra l’exclusió i les desigualtats socials
21/03/2019
Temps estimat de lectura: 6 minuts
El districte de Ciutat Vella ja compta amb un nou Pla d’Educació després que el Govern Municipal presentés en el Consell Plenari del districte el document en forma de mesura de govern. Aquest nou pla contempla un període entre els anys 2019-2023 i busca contribuir a construir un model educatiu fort i uns objectius i línies de treball estables i compartides per tothom, de manera que s’obtingui la major eficàcia, visió estratègica i riquesa a l’hora d’afrontar els profunds reptes amb què es troba el districte.
Aquest document sorgeix com a relleu i dóna continuïtat al Pla d’Educació de Ciutat Vella 2013-2018, un document pioner a la ciutat en apostar per donar prioritat a l’impuls de les polítiques educatives al districte, articulant les accions de les diferents administracions i agents que incideixen en l’àmbit educatiu per donar resposta a les necessitats i la complexitat dels diferents barris del territori.
Prenent com a punt de partida aquest document, es pretén anar un pas més enllà en la incorporació de la perspectiva del treball en xarxa entre els diferents agents i de la coherència de polítiques públiques donantr continuïtat al treball realitzat des del 2013 i alhora incorporant nous agents i nous àmbits educatius que no havien estat presents en el pla anterior, com ara l’educació comunitària, l’educació en etapa adulta, les universitats i centres de recerca del territori o el desenvolupament d’una formació no formal directa o indirectament vinculada als centres escolars, així com potenciar amb molta major mesura el paper en la provisió d’oportunitats educatives dels múltiples equipaments culturals presents a Ciutat Vella, com ara biblioteques, museus, centres cívics, teatres, etc.
El Pla ha partit d’una avaluació qualitativa en profunditat del model educatiu del districte, a partir de les conclusions de la qual s’han definit els objectius i línies d’actuació conjuntament amb els principals agents implicats: el Consorci d’Educació de Barcelona, la Inspecció educativa, l’Institut Municipal d’Educació, l’Institut de Cultura de Barcelona i el Districte de Ciutat Vella, per tal d’aconseguir la màxima alineació estratègica, coherència i eficàcia. Ha comptat també amb les aportacions de la comunitat educativa en sentit ampli en diferents sessions ad hoc i en el marc del Consell escolar. A la vegada, ha estat contrastat amb tots els grups polítics i incorpora propostes i preocupacions de tots ells.
Els principis rectors d’aquest Pla d’Educació que guien i estructuren les actuacions a desenvolupar durant els propers anys són: la proximitat, l’eficàcia, la cooperació, la participació, la igualtat, la perspectiva intercultural, la perspectiva de gènere i coeducació, la integralitat, la innovació, la continuïtat i la transversalitat.
El Pla incorpora 6 objectius, que són:
- El desenvolupament de la perspectiva comunitària en l’educació i l’impuls de la ciutat educadora.
- L’acompanyament i suport als itineraris i transicions educatives per tal de combatre l’abandonament escolar prematur.
- L’acompanyament a les famílies i la promoció de la seva participació i la relació amb els centres educatius.
- La millora de l’èxit educatiu des de l’equitat i l’atenció a la diversitat.
- La promoció de l’educació al llarg de la vida.
- La governança de la xarxa educativa territorial per articular els programes, processos, recursos i agents educatius que tenen presència al districte.
A més, també compta amb 6 eixos, 21 línies estratègiques i més de 100 accions centrades en buscar la igualtat d’oportunitats de tothom a través de l’educació i com a eina per evitar l’exclusió social i promoure el lliure desenvolupament de les capacitats del veïnat del districte.
Les principals accions en funció de cadascun dels eixos són:
- Eix 1. Perspectiva comunitària i ciutat educadora:
- Dur a terme un Fòrum anual de debat al voltant de les línies transversals del PED que permeti compartir i visibilitzar bones pràctiques, reforçar el treball conjunt i la coordinació i compartir l’anàlisi sobre l’estat de la qüestió en matèria educativa entre els diferents actors de la comunitat educativa.
- Auditar els entorns dels centre educatius per a implementar millores pel que fa a la mobilitat, neteja, manteniment i mobiliari urbà per a facilitar l’estada i interrelació de les famílies.
- Consolidar la participació de la comunitat educativa, especialment de les famílies i els infants, en els processos de reurbanització de l’espai públic amb especial incidència en els entorns escolars.
- Incrementar la xarxa de camins escolars.
- Aconseguir, com a mínim, un pati obert a cadascun dels barris del districte i adequar els seus horaris a les necessitats del territori.
- Fomentar i facilitar l’ús dels patis i altres infraestructures escolars (teatres, sales polivalents, etc.) a les entitats, associacions i famílies del districte en funció de les possibilitats dels centres educatius i amb la possibilitat de que aquesta col·laboració generi també sinèrgies positives en els projectes educatius dels centres.
- Facilitar l’ús dels centres educatius a l’associacionisme educatiu de base comunitària (esplais i caus).
- Treballar per una programació d’estiu gratuïta per promoure la participació d’adolescents en l’àmbit sociocultural.
- Eix 2. Acompanyament i suport als itineraris i transicions educatives:
- Posar en marxa el Pilot: Punt Integral Paral·lel (a l’actual CIAJ i al futur Can 60) on s’integren els serveis d’informació, orientació, dinamització i assessorament juvenil.
- Facilitar la transició i la permanència als ensenyaments superior, consolidant els projectes de col·laboració, acompanyament i mentoria en l’àmbit universitari amb presència a Ciutat Vella com ara el projecte Prometeus o altres iniciatives.
- Treballar conjuntament amb Barcelona Activa per a potenciar la nova figura dels referents d’ocupació juvenil.
- Eix 3. Acompanyament a les famílies i promoció de la seva relació amb els centres educatius:
- Consolidar el programa d’aprenentatge de llengües maternes en vinculació a l’aprenentatge del català, i extensió a tots els barris del districte.
- Promoure la intervenció als vestíbuls de les escoles i entorns escolars com a espais de trobada de la comunitat educativa, especialment entre els centres educatius i les famílies, en funció de les necessitats i interessos de les escoles, incloent la perspectiva de gènere i la participació.
- Garantir la cobertura de beques menjador per a alumnat amb situació de precarietat socioeconòmica.
- Garantir la diversitat alimentària als menjadors escolars, generant una oferta de menús adequada a les demandes de dietes específiques que les famílies realitzin per motius religiosos o de salut.
- Eix 4. Millora de l’èxit educatiu des de l’equitat i l’atenció a la diversitat:
- Treballar per a ampliar la xarxa de centres públics d’infantil i primària al Raval, d’acord amb les necessitats i prioritats definides en les corresponents planificacions d’oferta educativa.
- Consolidar l’estratègia ja iniciada de reducció de ràtios en els centres en situació social desafavorida, en especial en aquells propensos a quedar-se amb vacants.
- Treballar per a consolidar el suport addicional als centres de major complexitat iniciat amb el Pla de barris 2016-2010 i valorar la seva possible extensió a altres centres més enllà del Raval sud i el Gòtic sud.
- Desplegar el programa de mediadors interculturals a les escoles, en coordinació amb la resta de professionals dels centres, per tal d’oferir una atenció adequada a les diferents necessitats de les famílies.
- Donar suport a l’alumnat amb problemàtiques de salut mental o de malestar emocional derivat de viure en entorns d’extrema vulnerabilitat o de patir situacions que poden ser traumàtiques en la infància, la adolescència i la joventut (com ara el dol migratori, desnonaments o altres problemes d’habitatge, entre d’altres) i que poden tenir un impacte directe en el rendiment acadèmic. Treballar per a continuar reforçant els serveis, agents i programes de salut i serveis socials que s’hi adrecen i per a millorar la coordinació d’aquests amb l’àmbit educatiu.
- Desplegar al districte de Ciutat Vella la Xarxa d’Escoles per a la Igualtat i la Diversitat, promovent que els centres educatius s’hi acullin.
- Augmentar l’oferta de batxillerats artístics, especialment la modalitat de les arts escèniques, tot generant sinèrgies amb els equipaments artístics i culturals presents al districte.
- Eix 5. Educació al llarg de la vida:
- Explorar la vinculació de les activitats de les biblioteques i centres cívics del districte amb l’aprenentatge de llengües de l’EOI.
- Elaborar un mapa de formació de persones adultes amb perspectiva àmplia, amb l’objectiu de generar sinèrgies, reforçar i alinear actuacions i facilitar la difusió de l’oferta a les famílies i persones interessades.
- Explorar la possibilitat de dotar d’espais de cura d’infants i/o acollida en la formació de persones adultes proveïda per diferents agents per tal de garantir l’accés de les dones a la formació, sempre que la durada i la continuïtat permetin oferir un servei de qualitat des de la perspectiva de les necessitats de la infància.
- Eix 6. Governança a la xarxa educativa territorial:
- Promoure la participació dels i les joves en els espais i processos de participació existents a Ciutat Vella.
- Reforçar lideratges per part dels i les joves per generar referents positius que des del propi apoderament, el vincle i l’experiència, permetin treballar aspectes de pertinença, identitats, dol migratori, així com altres realitats complexes.
Aquest Pla d’Educació compta amb un pressupost mínim anual d’uns 800.000 euros.
Paraules clauCiutat Vella/ educació/