Intel·ligència Artificial i Big Data aplicades al clavegueram de Barcelona facilitaran informació sobre la personalitat dels barris : Servei de Premsa

Intel·ligència Artificial i Big Data aplicades al clavegueram de Barcelona facilitaran informació sobre la personalitat dels barris

30/05/2019

Aquesta informació s’obté a partir de l’anàlisi químic, microbiològic i de cabals de les aigües residuals en el clavegueram i l’aplicació d’intel·ligència artificial i big data.

Aquesta informació serà clau en el futur immediat per dissenyar campanyes de conscienciació ciutadana en els àmbits de gestió de residus a les llars i d’hàbits de salut i fer un seguiment de la seva eficàcia.

SCOREwater dedicarà 5.8 milions euros a la transformació digital del sector de l’aigua durant els propers quatre anys

L’Institut Català de Recerca de l’Aigua (ICRA), el centre tecnològic EURECAT, el Consorci Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB), la pime S::CAN i Barcelona Cicle de l’aigua (BCASA) participen en el projecte.

L’Institut Català de Recerca de l’Aigua (ICRA), el centre tecnològic EURECAT, el Consorci Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB), la pime S::CAN i l’operador públic municipal de l’aigua, Barcelona Cicle de l’aigua (BCASA) participen en el projecte europeu SCOREwater, que contribuirà a la transformació digital del sector de l’aigua. Un dels casos d’estudi del projecte és a Barcelona, on s’aplicarà Intel·ligència Artificial i Big Data per generar informació sobre la personalitat dels barris.

 

 

El projecte SCOREwater, està finançat pel programa Horizon 2020 de la Unió Europea dins l’àmbit de la digitalització del sector de l’aigua per tal d’accelerar l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).  El projecte, que s’ha posat en marxa aquest mes de maig i perllongarà durant quatre anys, compta amb un pressupost de 5.8 milions d’euros i desplegarà tres laboratoris socials “living labs” a les ciutats de Barcelona, Göteborg (Suècia) i Amersfoort (Holanda).

El “living lab” de Barcelona permetrà generar informació (objectiva i immediata) sobre la personalitat dels barris. Exemples d’informació generada són hàbits de gestió de residus a les llars, incloent l’adequada gestió dels olis i greixos i de les tovalloletes humides, o hàbits de consum de productes farmacèutics com els antibiòtics. Aquesta informació s’obtindrà a partir de l’anàlisi químic, microbiològic i de cabals de les aigües residuals en el clavegueram i l’aplicació d’intel·ligència artificial i big data.

Aquesta aproximació pionera, batejada com a sociologia de les aigües residuals “sewage sociology”, serà clau en el futur immediat per dissenyar campanyes de conscienciació ciutadana en els àmbits de gestió de residus a les llars i d’hàbits de salut i fer un seguiment de la seva eficàcia. Per altra banda els gestors del clavegueram tindran una eina per realitzar un manteniment preventiu que implicarà oferir un millor servei als ciutadans.

El “living lab” de Göteborg se centra en la integració d’eines de monitorització de la qualitat de l’aigua amb informació de planificació urbana per a la reducció de l’impacte de les aigües contaminades durant la construcció d’infraestructures i edificacions en els diferents elements del cicle urbà de l’aigua. El “líving lab” d’Amersfoort se centra en potenciar la resiliència de la ciutat en front a inundacions mitjançant la integració d’informació provinent de models hidràulics, sensors i bases de dades de planificació urbana.

SCOREwater té un enfocament participatiu i social, on els ciutadans són els beneficiaris principals de la digitalització del sector de l’aigua. Es desenvoluparà una plataforma que permetrà posar en contacte proveïdors amb consumidors de dades per tal de desenvolupar nous productes i serveis de valor afegit per la societat. La plataforma també es nodrirà de dades dels habitants mitjançant iniciatives de ciència ciutadana. La plataforma estarà dotada de mecanismes de seguretat, privacitat i d’estandardització. Finalment, el projecte contempla activitats d’educació ambiental en escoles mitjançant un videojoc seriós i en museus mitjançant exposicions interactives.



Compartiu aquest contingut